Gå til innhold

Skolevalg av VGS, i Oslo


@ir

Anbefalte innlegg

Noen som kan gi råd til skolevalg innen gymnaser i Oslo. Går i 10. og står ovenfor mitt livs største valg. Karakterer ligger over 5 i snitt, så det er ikke problemet. Saken er hvilken skole som vil være best for meg.

 

Har så og si bestemt meg for å begynne på studiespesialisering > realfag.

 

Har tenkt over å Lambertseter som mitt førstevalg, men vet ikke helt. Noen gode råd fra Oslo-folk?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Selv går jeg på Trondheim Katedralskole. :)

7807107[/snapback]

Da synes jeg ikke du bør uttale deg om en skole du ikke vet noe om. ;)

 

Ad tråstarter: Jeg har dog gått på Katta i Oslo, og det er en mæget bra skole - hvis man tåler å være i nærheten av folk som er litt frigjorte. (Det kommer kanskje til å endre seg nå som slaskene fra St. Hanshaugen kommer inn uten gode karkaterer.) Dyktige lærere - særlig i realfag. Mange språkfag.

 

Tror også min lillebror søker seg inn dit til høsten, men nå er min familie så uheldig at vi sogner til en av Oslos strengeste skoler - karaktermessig, ihvertfall. Hvor høyt snitt må man ha for å komme inn på disse skolene i sentrum, nå som opptaket er delt i geografisk og karaktermessig?

Lenke til kommentar

Sier ikke at du skal høre på meg, men her er hvertfall mine erfaringer med skolevalg i Oslo.

 

Gikk ut av ungdomsskolen med 55 poeng.

(Ble ferdig med VGS ifjor sommer - dvs at systemet med å komme inn på skoler i nærmiljøet ikke hadde kommet inn enda).

Jeg hadde alle skoler i hele Oslo å velge mellom. Jeg valgte Lambertseter fordi det var den beste skolen i Oslo per dags dato dengang. Jeg gikk der i 3 uker, men fant raskt ut at jeg ikke kunne gå der i 3 år. Skolen var bra den, med mange flinke lærere osv. Men jeg følte at jeg ikke trivdes der. Man likte mer å sitte inne i friminuttene og lese på noen bøker enn å være ute og ha det sosialt. Vil si at det eneste sosiale der er Rema-1000 butikken nedi gaten.

 

Jeg ba om å få bytte skole, og valgte andrevalget mitt. Hartvig Nissens Skole på Frogner. Angrer ikke et sekund på valget jeg gjorde. Og når jeg idag ser tilbake så lurer jeg på hvor tafatt livet mitt kunne ha vært om jeg hadde fortsatt på Lambertseter.

 

Syns du bør velge en sentrumsskole siden du har karakterene til det, som gjør at du kommer inn. Oslo Katedralskole er et meget godt valg.

 

Ikke velg Persbråten : Ligger vegg i vegg med gardeleiren hvor jeg er stasjonert. Mange ålreite jenter ja, men har hørt at undervisningen er mer begrenset på de middelmådige, du vil med andre ord føle deg smart og i verste fall lære mye mindre enn på andre skoler.

 

Men bare å spørre om du lurer på noe angående skole. Slet med samme Helv*** for et par år tilbake, og så gjennom alle mulige skoler i Oslo ;)

Lenke til kommentar

trøls; når gikk du ut av Katta?

 

Jeg gikk på Katta, absolutt en bra skole, men du må merke deg at karakterpresset også blir en del høyere, både på godt og vondt. De andre elevene er ressurssterke nok til å hjelpe deg hvis du ikke klarer ting, men får du 4 på en prøve vil du kanskje ta det ekstra tungt, og jeg mistenker at enkelte av lærerne har høyere krav enn på andre skoler. Det sosiale livet er veldig bra, og det virker som om det er bra for elevmassen at det kommer folk med middels karakterer også, blir ikke så ensformige og like elever da.

 

Har du gode karakterer vil jeg fraråde deg å dra til en av de svakere skolene, eks. Pers, Manglerud o.l, der det er litt tabu å være flink. Om du vil inn på et bra studie er det viktig å jobbe litt på videregående. Katta, Nissen, Foss, Lambert og tom OHG er bra skoler i så henseende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...