Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Deling av mapper på nettverket


Anbefalte innlegg

Hei!

Har en gammel stasjonær fullasta med musikk. Problemet er bare at den står i kjelleren, og jeg vanligvis sitter oppe i stuen i nærheten av stereoanlegget.

 

Etter innkjøp av laptop tenkte jeg å streame musikken fra den stasjonære til laptoppen, som igjen skal kobles til tv/stereo.

 

Den stasjonære kjører XP Pro, laptoppen XP home MCE.

 

På den stasjonære delte jeg musikkmappa til nettverket - det så ut som å fungere, fikk hånda under mappa. Glad og fornøyd gikk jeg opp igjen i stuen for å lete opp den delte musikkmappa, men der var det stopp, gitt. Har prøvd å lese forklaringer under "hjelp", men ble ikke klokere.

 

Hvordan skal jeg få tilgang på den delte mappa? Noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hei

 

Jeg bruker et program som heter Network Magic. Kjempe program. Betalte riktig nok en hundrings for det men det var verdt det... Skal gå an å bruke windows men det fikk jeg ikke til så da ble det den løsningen. Du kan jo teste det...får vel bruke det gratis i 30 dager.

 

mvh CrazyK

 

 

 

Hei!

Har en gammel stasjonær fullasta med musikk. Problemet er bare at den står i kjelleren, og jeg vanligvis sitter oppe i stuen i nærheten av stereoanlegget.

 

Etter innkjøp av laptop tenkte jeg å streame musikken fra den stasjonære til laptoppen, som igjen skal kobles til tv/stereo.

 

Den stasjonære kjører XP Pro, laptoppen XP home MCE.

 

På den stasjonære delte jeg musikkmappa til nettverket - det så ut som å fungere, fikk hånda under mappa. Glad og fornøyd gikk jeg opp igjen i stuen for å lete opp den delte musikkmappa, men der var det stopp, gitt. Har prøvd å lese forklaringer under "hjelp", men ble ikke klokere.

 

Hvordan skal jeg få tilgang på den delte mappa? Noen som kan hjelpe?

7786052[/snapback]

Lenke til kommentar

Deaktiver Windows Brannmur på den pcen hvor du har musikk.

Start - kjør - CMD (enter) - skriv i DOS-ledetekst vinduet: ipconfig (enter)

Noter ned IP-adressen din.

 

Gå så på laptopen, og og åpne windows utforsker. I aressefeltet skriver du inn:

\\ip.adresse\ (enter)

 

Da får du opp musikkmappa di.

 

Fungerer ikke det kan du fra laptopen gå:

start - kjør - CMD (enter) - skriv i DOS-ledetekt vinduet: ping "ipdressentilmusikkpcen"

Får du ikke svar må du sjekke kabling og slikt om du er på nett på med den andre pcen.

Det bør fungere vist du har slått av brannmur på musikkpcen

Lenke til kommentar

du har nok gjort litt feil, Gjør dette om igjen: Start - kjør - CMD (enter) - skriv i DOS-ledetekst vinduet: ipconfig (enter) og vær nøye med å trykke enter der det står enter

 

EDIT: når du trykker enter etter å ha skrevet cmd skal du få opp ett vindu.

Endret av Plexiglass
Lenke til kommentar

Beklager - jeg som bomma på lesinga.

Har gjort som dere sa, men fortsatt like langt. Ikke kontakt ved pinginga, selv når jeg slo av brannmuren på begge pcene.

 

Glemte jo også å opplyse en ting som kanskje er vesentlig, nemlig at jeg ikke har kabler, bare wlan.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...