Gå til innhold

USB/FW lydkort i Linux anbefalinger?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Vurderer å kjøpe et eksternt lydkort (USB/FW) for å spille inn gitar/sang "on the road" på laptopen min (DELL XPS M1710). Har sett litt rundt på nettet, men finner ingen konkrete kort som har god støtte under Linux. Lurte derfor på om det var noen på forumet her som hadde noen erfaringer med eksterne lydkort og Linux?

 

Installasjon av Windows er ikke et tema engang :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei,

 

Vurderer å kjøpe et eksternt lydkort (USB/FW) for å spille inn gitar/sang "on the road" på laptopen min (DELL XPS M1710). Har sett litt rundt på nettet, men finner ingen konkrete kort som har god støtte under Linux. Lurte derfor på om det var noen på forumet her som hadde noen erfaringer med eksterne lydkort og Linux?

 

Installasjon av Windows er ikke et tema engang :)

7780794[/snapback]

Tja, jeg har hele EN erfaring med et eksternt lydkort. Men jeg får vel nevne det ettersom det KAN være aktuelt for deg.

Terratec Aureon 5.1 USB

Det er et reativt billig kort med portene: USB, phones, mic, optical in, optical out, line in, c/sub, rear og front. Størrelse: hmm... ca 100x70x20. Max 16-bits oppløsning, men det er ganske støyfritt å spille av med iallfall. Har brukt det i band-sammenheng for å eleminere bort data-støy fra en bærbar PC.

Fungerer "out-of-the-box" eller plug'n'play på Ubuntu 6.10 (også under 6.06). Tror dette burde fungere greit under andre Linux-distroer også. Ingen problemer med å bruke 2 kort samtidig heller (eksternt USB-kort sammen med internt lydkort på HK).

 

Dette kortet er jo så billig, så om du skulle gå over til noe mer proft er det jo kjekt å ha et slikt kort liggende å slenge i hylla som en liten reserve noen ganger.

Det var iallfall ett forslag, og lykke til med Linux-kjøringen din! :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...