Gå til innhold

Babel: En drolt med sløyfe på.


Strummer

Anbefalte innlegg

Hei folkens,

 

Etter å ha anmeldt Babel her på Kulturo.no ble jeg overrasket over at ingen andre anmeldere så gjennom den tynne historien og holdt tilbake hva prikker på terninger angår. Men nei, dette er jo en film man ikke kan mislike om man er opptatt av det dystre i verden, politikk og store tanker. Dette er kunst, det er ikke film.

 

Feil, det er midt på treet og det er for langt. Hadde Asia-sekvensen vært kuttet hadde filmen vært litt bedre.

 

Uansett, jeg trodde at jeg var alene i verden, men så kom en av de to anmelderne jeg liker godt og redder dagen. Mark Kermode (BBC-anmelder) så det samme som meg, men holdt enda mindre tilbake på slakten. Så synd at Arild Abrahamsen (fra Stavanger Aftenblad) ikke anmeldte filmen også, han har alltid interessante synspunkter.

 

Her kan man høre ukens anmelder fra Kermode: Kermode @ BBC

 

Hva synes folket der ute? Lot dere dere lure av middelmådigheten og de store ordene som overskygget den lille historien?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Strummer: Babel er ingen "historiefilm". Den er høyst visuell og spiller mye på stemning i stedet for en komplisert historie. Personlig så jeg Babel i Amsterdam tidlig i høst, og som kjent er 2/3 deler av filmen på ikke-forståelig språk. Dette forsterket nok opplevelsen og fokuset ble i større grad rettet mot den visuelle biten. Fjorårets klart beste film.

 

Swome: Se den og gjør opp din egen mening ;)

Lenke til kommentar

Det er en film som har brukt mye mer energi på å se dypsinding, mørk og ettertenksom ut, men hvor man har glemt å bruke tilstrekkelig energi på historien. Den asiatiske delen av historien kunne man ha kuttet, for med måten den knyttes sammen med resten av filmen og for alt det kjipe som skjer i Japan, så henger det ikke på greip.

 

Dette er en film som frir til anmeldere og til de som ser film mens de gnir seg på haka og utbryter "interessant" med jevne mellomrom.

 

Uansett, selv hadde jeg problemer med 21 Grams også og har følt det litt som om jeg ikke har forstått. Derfor var det herlig å få underbygget mine inntrykk, det skjedde selvsagt ikke i Norge. (Sauementalitet blir for et for svakt ord til å beskrive hva man kan forvente fra norske filmanmeldere.)

 

Nå burde en filmanmelder selvsagt ikke bry seg nevneverdig om hva andre mener, det er akkurat det som skader den norske anmelderstanden. Så, klok av skade, jeg skal aldri la usikkerheten bre seg. Babel er midt på treet hvis jeg har en snill og god dag.

Endret av Strummer
Lenke til kommentar
Jepp, her kommer O Store Strummer med Sannheten. De stakkarene som har funnet ut at de liker filmen er blitt lurt, og anmelderne opptrer angivelig i saueflokk. Ah, nå føler jeg meg opplyst. Det har selvfølgelig ikke slått Strummer at folk kan ha forskjellige meninger om saker og ting.

7782072[/snapback]

Vel, han kommer med argumenter om hvorfor han mener filmen er dårlig, samt hvorfor han mener andre har blitt "lurt". Ditt innlegg tilføyer ikke debatten noe, annet enn en dårlig koordinert maning til Strummer om å kanskje uttale seg mer drøftende og reflektert.

 

Diskuter sak og ikke person.

Lenke til kommentar
Vel, han kommer med argumenter om hvorfor han mener filmen er dårlig, samt hvorfor han mener andre har blitt "lurt". Ditt innlegg tilføyer ikke debatten noe, annet enn en dårlig koordinert maning til Strummer om å kanskje uttale seg mer drøftende og reflektert.

 

Diskuter sak og ikke person.

7782441[/snapback]

 

Beklager at jeg lot meg rive med av følelsene mine, med det resultat at argumentene mine ikke kom frem på riktig måte. Det jeg ville frem til er at det må være mulig å argumentere for at en film er dårlig uten å komme med smakløse kommentarer om de som eventuelt skulle være enig med ens synspunkt. Jeg vil faktisk påstå at trådstarter setter person i sentrum når han spekulerer i hvorfor de er uenige med ham, det er i alle fall ikke saksorientert.

 

Jeg beklager hvis dette var et stort overtramp, jeg trekker meg uansett stille tilbake fra denne tråden.

Lenke til kommentar
Det er en film som har brukt mye mer energi på å se dypsinding, mørk og ettertenksom ut, men hvor man har glemt å bruke tilstrekkelig energi på historien. Den asiatiske delen av historien kunne man ha kuttet, for med måten den knyttes sammen med resten av filmen og for alt det kjipe som skjer i Japan, så henger det ikke på greip.

 

Dette er en film som frir til anmeldere og til de som ser film mens de gnir seg på haka og utbryter "interessant" med jevne mellomrom.

 

Uansett, selv hadde jeg problemer med 21 Grams også og har følt det litt som om jeg ikke har forstått. Derfor var det herlig å få underbygget mine inntrykk, det skjedde selvsagt ikke i Norge. (Sauementalitet blir for et for svakt ord til å beskrive hva man kan forvente fra norske filmanmeldere.)

 

Nå burde en filmanmelder selvsagt ikke bry seg nevneverdig om hva andre mener, det er akkurat det som skader den norske anmelderstanden. Så, klok av skade, jeg skal aldri la usikkerheten bre seg. Babel er midt på treet hvis jeg har en snill og god dag.

7780055[/snapback]

For min del så ser jeg ikke noe behov for at de historiene skulle knyttes sammen. De fungerer utmerket som enkelthistorier. Jeg synes faktisk den hadde stått enda sterkere hadde de ikke hatt noenting med hverandre å gjøre, fordi som du sier så er den japanske historien vag satt i sammenheng med de andre. Likevel så syns jeg den også er den vakreste og mest stemningsfulle delen av Babel. Sauementalitet syns jeg blir et for dumt ord å bruke. Bare fordi mange anmeldere er enige om at filmen er mesterverk skal de da kalles sauer. Alle anmeldere syns Godfather er en sekser på terningen; er alle sauer da?

 

Som du påpeker så er historiene noe svake, men jeg føler de ikke trenger å være geniale. Dette er ingen bablefilm; dette er en høyst visuell og stemningsfull film. Regien, fotoet og ikke minst musikken som må være noe av det nydeligste jeg har hørt. Jeg kan skjønne at enkelte ikke kjøper pakka, men da har de kanskje satt for stort fokus på historien kontra det andre. Jeg er vanligvis ikke noen sucker for slike (halv)poetiske filmer ala Mallicks The New World, men denne traff meg rett i hjertet.

 

Se filmen igjen og fokuser på de elementene jeg elsker og kanskje du får en annen opplevelse da.

Lenke til kommentar
Uansett, selv hadde jeg problemer med 21 Grams også og har følt det litt som om jeg ikke har forstått. Derfor var det herlig å få underbygget mine inntrykk, det skjedde selvsagt ikke i Norge. (Sauementalitet blir for et for svakt ord til å beskrive hva man kan forvente fra norske filmanmeldere.)

Har du sett Inarritus første film, Amores Perros? Jeg synes heller ikke 21 grams var overveldende bra, men Amores Perros er fantastisk.

Lenke til kommentar
Uansett, selv hadde jeg problemer med 21 Grams også og har følt det litt som om jeg ikke har forstått. Derfor var det herlig å få underbygget mine inntrykk, det skjedde selvsagt ikke i Norge. (Sauementalitet blir for et for svakt ord til å beskrive hva man kan forvente fra norske filmanmeldere.)

Har du sett Inarritus første film, Amores Perros? Jeg synes heller ikke 21 grams var overveldende bra, men Amores Perros er fantastisk.

7785235[/snapback]

 

Har hørt det fra flere hold, skal absolutt få sett den!

Lenke til kommentar
Jepp, her kommer O Store Strummer med Sannheten. De stakkarene som har funnet ut at de liker filmen er blitt lurt, og anmelderne opptrer angivelig i saueflokk. Ah, nå føler jeg meg opplyst. Det har selvfølgelig ikke slått Strummer at folk kan ha forskjellige meninger om saker og ting.

7782072[/snapback]

Det har selvfølgelig ikke slått Katalysator at en anmelder kun kan ha én mening om én ting. Jeg kan ikke mene at Babel er god og dårlig bare fordi du gjør det. Synd at du ble så sår bare fordi du likte en overvurdert film slik som resten av "sauene". :D

 

Folk som deg gjør anmelderne dårligere. Man må ha lov til å være bombastisk og skrive som om man alene kjenner sannheten. Ellers blir det akkurat like kjedelig som å se film bli vurdert på "God Morgen, Norge!" eller å lese dem i riksavisene. Jeg hater hvordan enkelte anmeldere nesten høres unnskyldende ut når noe får slakt. Mye av skylden stammer fra tilbakemeldingene fra de som er uenige i deres vurderinger og det uten å forstå hva en anmelders jobb er. "Du er så utrolig teit, kan ikke du bare finne deg en ny jobb? Du er elendig til å vurdere film og Bridget Jones 2 fantastisk!"

 

God film må ha en god historie, det finnes unntak, men de er sjeldne. Babel er for lang, mye kjedelig og lider av gode intensjoner som manusforfatter ikke klarer skrive et godt manus ut av. Jeg får inntrykk av at filmskaperen sitter og planlegger filmen og tenker at dette kommer til å "endre menneskers syn på sine medmennesker". Beklager, men dette er bare en film og motivet er altfor synlig fra første øyeblikk til at det har noe slagkraft når "historiene" avdekkes.

 

I likhet med Pirates #1 vil nok denne filmen dømmes hardt i historiebøkene. Når man går tilbake til filmen etter at de visuelle grepene som blir brukt er blitt vanligere, så vil man se hvor hullete historien er.

 

Noe helt annert: Blant anmelderne som fortsatt skriver bra anmeldelser er Arild Abrahamsen

Endret av Strummer
Lenke til kommentar
Uansett, selv hadde jeg problemer med 21 Grams også og har følt det litt som om jeg ikke har forstått. Derfor var det herlig å få underbygget mine inntrykk, det skjedde selvsagt ikke i Norge. (Sauementalitet blir for et for svakt ord til å beskrive hva man kan forvente fra norske filmanmeldere.)

Har du sett Inarritus første film, Amores Perros? Jeg synes heller ikke 21 grams var overveldende bra, men Amores Perros er fantastisk.

7785235[/snapback]

 

Jeg er helt enig. Amores Perros slo ned i meg som en bautastein i fritt fall, mens 21 grams var på grensen til direkte dårlig (selv om den har noen bra partier).

Jeg har ikke fått sett Babel selv enda, og blir vel neppe å gjøre det før den kommer på DVD.

Strummer: Du _må_ se Amores Perros :)

Lenke til kommentar
Uansett, selv hadde jeg problemer med 21 Grams også og har følt det litt som om jeg ikke har forstått. Derfor var det herlig å få underbygget mine inntrykk, det skjedde selvsagt ikke i Norge. (Sauementalitet blir for et for svakt ord til å beskrive hva man kan forvente fra norske filmanmeldere.)

Har du sett Inarritus første film, Amores Perros? Jeg synes heller ikke 21 grams var overveldende bra, men Amores Perros er fantastisk.

7785235[/snapback]

 

Jeg er helt enig. Amores Perros slo ned i meg som en bautastein i fritt fall, mens 21 grams var på grensen til direkte dårlig (selv om den har noen bra partier).

Jeg har ikke fått sett Babel selv enda, og blir vel neppe å gjøre det før den kommer på DVD.

Strummer: Du _må_ se Amores Perros :)

7788249[/snapback]

 

Jeg lover jeg skal se den! Det virker trygt i og med at flere med sammenfallende meninger om 21 Grams (og med tiden Babel) som meg liker den godt.

 

Nå, tilbake til å prøve å forstå hva folk ser i 21 Grams/Babel. Folk elsker jo disse filmene, selv om all "atmosfæren", "stemningen" og "intensiteten" kun er til for å skjule historien som ikke er der. :)

 

Stian

Lenke til kommentar
Jepp, her kommer O Store Strummer med Sannheten. De stakkarene som har funnet ut at de liker filmen er blitt lurt, og anmelderne opptrer angivelig i saueflokk. Ah, nå føler jeg meg opplyst. Det har selvfølgelig ikke slått Strummer at folk kan ha forskjellige meninger om saker og ting.

7782072[/snapback]

Det har selvfølgelig ikke slått Katalysator at en anmelder kun kan ha én mening om én ting. Jeg kan ikke mene at Babel er god og dårlig bare fordi du gjør det. Synd at du ble så sår bare fordi du likte en overvurdert film slik som resten av "sauene". :D

 

Folk som deg gjør anmelderne dårligere. Man må ha lov til å være bombastisk og skrive som om man alene kjenner sannheten. Ellers blir det akkurat like kjedelig som å se film bli vurdert på "God Morgen, Norge!" eller å lese dem i riksavisene. Jeg hater hvordan enkelte anmeldere nesten høres unnskyldende ut når noe får slakt. Mye av skylden stammer fra tilbakemeldingene fra de som er uenige i deres vurderinger og det uten å forstå hva en anmelders jobb er. "Du er så utrolig teit, kan ikke du bare finne deg en ny jobb? Du er elendig til å vurdere film og Bridget Jones 2 fantastisk!"

 

God film må ha en god historie, det finnes unntak, men de er sjeldne. Babel er for lang, mye kjedelig og lider av gode intensjoner som manusforfatter ikke klarer skrive et godt manus ut av. Jeg får inntrykk av at filmskaperen sitter og planlegger filmen og tenker at dette kommer til å "endre menneskers syn på sine medmennesker". Beklager, men dette er bare en film og motivet er altfor synlig fra første øyeblikk til at det har noe slagkraft når "historiene" avdekkes.

 

I likhet med Pirates #1 vil nok denne filmen dømmes hardt i historiebøkene. Når man går tilbake til filmen etter at de visuelle grepene som blir brukt er blitt vanligere, så vil man se hvor hullete historien er.

 

Noe helt annert: Blant anmelderne som fortsatt skriver bra anmeldelser er Arild Abrahamsen

7787858[/snapback]

Å sammenligne Babel med Pirates (of Caribbean) er helt absurd. Pirates er en helt average adventurefilm og frøktelig oppskrytt. Som sagt så syns jeg den ikke trenger et godt manus fordi den fokuserer på det visuelle. Regien er knallsterk, og fotoet og musikken er i verdensklasse. Dette går visst deg rett forbi.

 

Ærlig talt, har nå lest litt av anmeldelsene til Arild Abrahamsen og f.eks Eragon; 5? Han skriver jo ikke en eneste ting hvorfor den er bra, kun hva den handler om og oppsummerer med "Joda. Dere vil like dette". Ja, dette kan han :ermm:

Lenke til kommentar
Å sammenligne Babel med Pirates (of Caribbean) er helt absurd. Pirates er en helt average adventurefilm og frøktelig oppskrytt. Som sagt så syns jeg den ikke trenger et godt manus fordi den fokuserer på det visuelle. Regien er knallsterk, og fotoet og musikken er i verdensklasse. Dette går visst deg rett forbi.

Jeg sammenlignet ikke filmenes innhold, historie eller sjanger. Det eneste jeg prøver å si at Babel, i likhet med Pirates (og tusen andre filmer), ikke vil tåle tidens tann. Det er ingen sjangerbegrensninger på filmer som eldes uten stil.

 

En film skal jo ha et budskap, en mening, noe å formidle. Denne filmen har et ytterst enkelt budskap som heldigvis kan tolkes på hundre måter. Er det fremmedgjøring? Kommunikasjonsproblemer? Den digitale alders anmarsj? Handler den om disse menneskene som bare forsvinner i mengden, stemmene som aldri høres?

 

Man kan tolke det akkurat som man vil, for når filmen ikke sier noe selv, så er det opp til deg. Man kan enten se noe superdypt i det filmen ikke egentlig forteller stort om og kalle det et mesterverk. Eller så kan man si at dette er en godt skolert regissør som vet å klippe, føre et kamera og skape "pene bilder", dessverre er ikke manuset like gjennomført. Halvtenkte idéer som er løst lappet sammen.

 

Ærlig talt, har nå lest litt av anmeldelsene til Arild Abrahamsen og f.eks Eragon; 5? Han skriver jo ikke en eneste ting hvorfor den er bra, kun hva den handler om og oppsummerer med "Joda. Dere vil like dette". Ja, dette kan han  :ermm:

Arild Abrahamsen er en av de få filmanmelderne som er oppriktig morsom og som anmelder film anderledes enn "røkla". Det virker som folk flest enten hater eller elsker ham, det kommer stort sett an på om man er enig. For liker man en film han slakter, så kan det vært hardt å svelge. :)

 

Breaking and Entering

Endret av Strummer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...