Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Sinnsykt tregt GB LAN


Anbefalte innlegg

MULIGENS LØST: sjekk post #20

 

Heisann. Håper noen kan hjelpe meg finne ut hvor flaskehalsen i nettverket mitt ligger.

 

Problemet er som følger. Kopiering/flytting av filer fra Hovedmaskin til server er relativt kjapt (opp mot harddisk maks), kopiering fra server til hovedmaskin er SINNSYKT tregt. Sist jeg målte lå det på 10,000 kB/s...på en DVD.iso

 

Med hovedpc i "safemode with networking" fikk jeg normalt høy hastighet..

Ellers har jeg forsøkt å slå av følgende programmer på begge maskiner. Det gav en merkbar fartsøkning, men aldri mer enn 15,000kB/s:

Outpost firewall,NOD32,Azureus, J.River media center

Jeg har også forsøkt å avinstallere og reinstallere nettverksdrivere...

 

Server brukes til azureus og huser mediafilene mine. Serveren er en klokket Athlon XP2500+ på et ABIT NS-S7 v2 HK med 512MB RAM...Den har to stk Seagate 250GB SATA II disker (ikke raid) som jeg har målt til ca. 60MB/s med HD Tach...Den er koblet til LAN via et D-LINK 530 GB pci NIC til en 3 COM GB switch

 

Hovedmaskin er en Athlon 3800+ X2 på et DFi Lanparty UT-D med 2GB ram. For tiden ikke klokket. NIC er onboard Marvell Youkon GB koblet til LAN på følgende måte: NIC <-> Patchkabel<->veggkontakt til CAT 5e (trukket av elektriker)<->veggkontakt<->Patchkabel<->3 COM GB switch

 

I tillegg til dette har LAN to trådløse segmenter og brukes av andre i bygget. Det hender de bruker ulike workgroups enn det jeg har satt opp. Kan dette ha noe å si?

Både server og hovedpc har samme workgroup.

 

Det er mulig at patchkablene ikke er CAT 5e, men de skulle vel uansett klare mye høyere hastigheter enn dette?

 

Er det noen services som MÅ være på for å få full guffe? Jeg har slått av en del services på begge maskiner...

Endret av bebbetufs
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Med hovedpc i "safemode with networking" fikk jeg normalt høy hastighet..

 

Dette kan vel tyde på at et program scanner filene dine. Hva ligger CPU forbruket på når du kopierer filer? Du kan også sjekke Performance Monitor -> PhysicalDisk -> %Disk Read Time, %Disk Write Time og %Idle Time mens du kopierer filer for å se om harddisken sliter (bruk rapportvisning, CTRL+R, for å få fornuftige tall)

Lenke til kommentar
Dette kan vel tyde på at et program scanner filene dine. Hva ligger CPU forbruket på når du kopierer filer? Du kan også sjekke Performance Monitor -> PhysicalDisk -> %Disk Read Time, %Disk Write Time og %Idle Time mens du kopierer filer for å se om harddisken sliter (bruk rapportvisning, CTRL+R, for å få fornuftige tall)

7773731[/snapback]

 

Er enig i dette, men hvordan finner jeg ut hvilket program? har jo prøvd med NOD32 og alle andre program avslått...

 

skal teste med performance monitor som du sier...

Lenke til kommentar
Er enig i dette, men hvordan finner jeg ut hvilket program? har jo prøvd med NOD32 og alle andre program avslått...

 

Antivirus som du har prøvd, anti-spyware, programmer som automatisk registererer endringer i filsystemet (MP3 eller fotoprogram som regel)

 

Prøv å kjøre msconfig og se om det er programmer der du ikke kjenner igjen. Legg også gjerne ved en screenshot av hvilke prosesser som kjører på maskinen din.

Lenke til kommentar

For å være på den sikre siden legger jeg like godt ved en hijack this log...jeg vet den er svær, men det kan kanskje spare litt tid.

 

I mellomtiden kjører jeg noen kopitester for å se hvilken hastighet jeg får:

 

UPPDATE: Logget på som admin på PC (remote destkop, er på jobb), og kopierte en 4 GB rar fil fra PC til server...tok ca. 20 min. CPU forble under 3%, network utilization under 3% og ingen prosesser skillte seg ut...

I følge LAN analysen var det ingen pakker som ble discarded eller sent på nytt.

 

Logget så på som admin på SERVER og kopierte samme filen FRA pc TIL server (altså samme som over). Samme prosessene gikk som før på begge maskinene.

Dette tok da ca. 5 min. Hva i all verden.....?

 

Logfile of HijackThis v1.99.1

Scan saved at 14:51:42, on 22.01.2007

Platform: Windows XP SP2 (WinNT 5.01.2600)

MSIE: Internet Explorer v6.00 SP2 (6.00.2900.2180)

 

Running processes:

C:\WINDOWS\System32\smss.exe

C:\WINDOWS\system32\winlogon.exe

C:\WINDOWS\system32\services.exe

C:\WINDOWS\system32\lsass.exe

C:\WINDOWS\system32\svchost.exe

C:\WINDOWS\System32\svchost.exe

C:\WINDOWS\Explorer.EXE

C:\WINDOWS\system32\RunDLL32.exe

C:\Program Files\DAEMON Tools\daemon.exe

C:\WINDOWS\CTHELPER.EXE

C:\Program Files\Creative\SBAudigy4\Surround Mixer\CTSysVol.exe

C:\Program Files\Java\jre1.6.0\bin\jusched.exe

C:\Program Files\Logitech\iTouch\iTouch.exe

C:\WINDOWS\system32\rundll32.exe

C:\Program Files\Eset\nod32kui.exe

C:\Program Files\Microsoft Xbox 360 Accessories\XboxStat.exe

C:\Program Files\Sony Ericsson\Mobile2\Application Launcher\Application Launcher.exe

C:\Program Files\Microsoft ActiveSync\wcescomm.exe

C:\Program Files\MSN Messenger\MsnMsgr.Exe

C:\Program Files\Logitech\SetPoint\SetPoint.exe

C:\PROGRA~1\MICROS~3\rapimgr.exe

C:\Program Files\SpeedFan\speedfan.exe

C:\PROGRA~1\JRIVER~1\MEDIAC~1\Media Center 12.exe

C:\Program Files\Common Files\Teleca Shared\CapabilityManager.exe

C:\Program Files\Common Files\Microsoft Shared\VS7DEBUG\MDM.EXE

C:\Program Files\Eset\nod32krn.exe

C:\Program Files\Common Files\Logitech\khalshared\KHALMNPR.EXE

C:\WINDOWS\system32\nvsvc32.exe

C:\Program Files\Alcohol Soft\Alcohol 120\StarWind\StarWindService.exe

C:\PROGRA~1\Promixis\NETREM~2\NetRemoteServer.exe

C:\Program Files\Common Files\Teleca Shared\Generic.exe

C:\WINDOWS\system32\winlogon.exe

C:\WINDOWS\system32\logonui.exe

C:\WINDOWS\system32\rdpclip.exe

C:\WINDOWS\system32\mmc.exe

C:\Program Files\WinRAR\Rar.exe

F:\Progs\SpywareRemover\HijackThis.exe

 

R1 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Connection Wizard,ShellNext = http://www.context.cx/

O2 - BHO: Yahoo! Toolbar Helper - {02478D38-C3F9-4EFB-9B51-7695ECA05670} - C:\Program Files\Yahoo!\Companion\Installs\cpn\yt.dll

O2 - BHO: Adobe PDF Reader Link Helper - {06849E9F-C8D7-4D59-B87D-784B7D6BE0B3} - C:\Program Files\Common Files\Adobe\Acrobat\ActiveX\AcroIEHelper.dll

O2 - BHO: SSVHelper Class - {761497BB-D6F0-462C-B6EB-D4DAF1D92D43} - C:\Program Files\Java\jre1.6.0\bin\ssv.dll

O3 - Toolbar: Yahoo! Toolbar - {EF99BD32-C1FB-11D2-892F-0090271D4F88} - C:\Program Files\Yahoo!\Companion\Installs\cpn\yt.dll

O4 - HKLM\..\Run: [amd_dc_opt] C:\Program Files\AMD\Dual-Core Optimizer\amd_dc_opt.exe

O4 - HKLM\..\Run: [NvCplDaemon] RUNDLL32.EXE C:\WINDOWS\system32\NvCpl.dll,NvStartup

O4 - HKLM\..\Run: [nwiz] nwiz.exe /install

O4 - HKLM\..\Run: [NvMediaCenter] RunDLL32.exe NvMCTray.dll,NvTaskbarInit

O4 - HKLM\..\Run: [DAEMON Tools] "C:\Program Files\DAEMON Tools\daemon.exe" -lang 1033

O4 - HKLM\..\Run: [CTHelper] CTHELPER.EXE

O4 - HKLM\..\Run: [CTxfiHlp] CTXFIHLP.EXE

O4 - HKLM\..\Run: [CTSysVol] C:\Program Files\Creative\SBAudigy4\Surround Mixer\CTSysVol.exe /r

O4 - HKLM\..\Run: [updReg] C:\WINDOWS\UpdReg.EXE

O4 - HKLM\..\Run: [sunJavaUpdateSched] "C:\Program Files\Java\jre1.6.0\bin\jusched.exe"

O4 - HKLM\..\Run: [zBrowser Launcher] C:\Program Files\Logitech\iTouch\iTouch.exe

O4 - HKLM\..\Run: [Logitech Hardware Abstraction Layer] KHALMNPR.EXE

O4 - HKLM\..\Run: [Kernel and Hardware Abstraction Layer] KHALMNPR.EXE

O4 - HKLM\..\Run: [nod32kui] "C:\Program Files\Eset\nod32kui.exe" /WAITSERVICE

O4 - HKLM\..\Run: [DiskeeperSystray] "C:\Program Files\Diskeeper\DkIcon.exe"

O4 - HKLM\..\Run: [XboxStat] "C:\Program Files\Microsoft Xbox 360 Accessories\XboxStat.exe" silentrun

O4 - HKLM\..\Run: [sony Ericsson PC Suite] "C:\Program Files\Sony Ericsson\Mobile2\Application Launcher\Application Launcher.exe" /startoptions

O4 - HKLM\..\Run: [MSConfig] C:\WINDOWS\PCHealth\HelpCtr\Binaries\MSConfig.exe /auto

O4 - HKCU\..\Run: [H/PC Connection Agent] "C:\Program Files\Microsoft ActiveSync\wcescomm.exe"

O4 - HKCU\..\Run: [MsnMsgr] "C:\Program Files\MSN Messenger\MsnMsgr.Exe" /background

O4 - Startup: Diskeeper 9 Professional Edition Registration.lnk = C:\Program Files\Diskeeper\ESIRegister.exe

O4 - Startup: Mp3players.bat.lnk = C:\Program Files\Bat\Media.bat

O4 - Global Startup: Adobe Reader Speed Launch.lnk = C:\Program Files\Adobe\Reader 8.0\Reader\reader_sl.exe

O4 - Global Startup: Adobe Reader Synchronizer.lnk = C:\Program Files\Adobe\Reader 8.0\Reader\AdobeCollabSync.exe

O4 - Global Startup: Logitech SetPoint.lnk = ?

O4 - Global Startup: SpeedFan.lnk = C:\Program Files\SpeedFan\speedfan.exe

O8 - Extra context menu item: E&xport to Microsoft Excel - res://C:\PROGRA~1\MICROS~1\OFFICE11\EXCEL.EXE/3000

O9 - Extra button: (no name) - {08B0E5C0-4FCB-11CF-AAA5-00401C608501} - C:\Program Files\Java\jre1.6.0\bin\ssv.dll

O9 - Extra 'Tools' menuitem: Sun Java Console - {08B0E5C0-4FCB-11CF-AAA5-00401C608501} - C:\Program Files\Java\jre1.6.0\bin\ssv.dll

O9 - Extra button: Create Mobile Favorite - {2EAF5BB1-070F-11D3-9307-00C04FAE2D4F} - C:\PROGRA~1\MICROS~3\INetRepl.dll

O9 - Extra button: (no name) - {2EAF5BB2-070F-11D3-9307-00C04FAE2D4F} - C:\PROGRA~1\MICROS~3\INetRepl.dll

O9 - Extra 'Tools' menuitem: Create Mobile Favorite... - {2EAF5BB2-070F-11D3-9307-00C04FAE2D4F} - C:\PROGRA~1\MICROS~3\INetRepl.dll

O9 - Extra button: Research - {92780B25-18CC-41C8-B9BE-3C9C571A8263} - C:\PROGRA~1\MICROS~1\OFFICE11\REFIEBAR.DLL

O9 - Extra button: Messenger - {FB5F1910-F110-11d2-BB9E-00C04F795683} - C:\Program Files\Messenger\msmsgs.exe

O9 - Extra 'Tools' menuitem: Windows Messenger - {FB5F1910-F110-11d2-BB9E-00C04F795683} - C:\Program Files\Messenger\msmsgs.exe

O16 - DPF: {17492023-C23A-453E-A040-C7C580BBF700} (Windows Genuine Advantage Validation Tool) - http://go.microsoft.com/fwlink/?linkid=39204

O16 - DPF: {2BC66F54-93A8-11D3-BEB6-00105AA9B6AE} (Symantec AntiVirus scanner) - http://security.symantec.com/sscv6/SharedC...bin/AvSniff.cab

O16 - DPF: {6414512B-B978-451D-A0D8-FCFDF33E833C} (WUWebControl Class) - http://update.microsoft.com/windowsupdate/...b?1167152305515

O16 - DPF: {644E432F-49D3-41A1-8DD5-E099162EEEC5} (Symantec RuFSI Utility Class) - http://security.symantec.com/sscv6/SharedC...n/bin/cabsa.cab

O16 - DPF: {6E32070A-766D-4EE6-879C-DC1FA91D2FC3} (MUWebControl Class) - http://update.microsoft.com/microsoftupdat...b?1167154037812

O18 - Protocol: livecall - {828030A1-22C1-4009-854F-8E305202313F} - C:\PROGRA~1\MSNMES~1\MSGRAP~1.DLL

O18 - Protocol: msnim - {828030A1-22C1-4009-854F-8E305202313F} - C:\PROGRA~1\MSNMES~1\MSGRAP~1.DLL

O21 - SSODL: WPDShServiceObj - {AAA288BA-9A4C-45B0-95D7-94D524869DB5} - C:\WINDOWS\system32\WPDShServiceObj.dll

O23 - Service: Diskeeper - Executive Software International, Inc. - C:\Program Files\Diskeeper\DkService.exe

O23 - Service: NOD32 Kernel Service (NOD32krn) - Eset  - C:\Program Files\Eset\nod32krn.exe

O23 - Service: NVIDIA Display Driver Service (NVSvc) - NVIDIA Corporation - C:\WINDOWS\system32\nvsvc32.exe

O23 - Service: Remote Packet Capture Protocol v.0 (experimental) (rpcapd) - Unknown owner - %ProgramFiles%\WinPcap\rpcapd.exe" -d -f "%ProgramFiles%\WinPcap\rpcapd.ini (file missing)

O23 - Service: StarWind iSCSI Service (StarWindService) - Rocket Division Software - C:\Program Files\Alcohol Soft\Alcohol 120\StarWind\StarWindService.exe

Endret av bebbetufs
Lenke til kommentar

Prøv å slå av real time defragmentering i diskkeeper og se om det hjelper.

 

Jeg kjenner ikke JRivers Mediasenter, men prøv og steng den også (C:\PROGRA~1\JRIVER~1\MEDIAC~1\Media Center 12.exe)

 

Ellers ser jeg ikke noe spesielt, bortsett fra at antivirusprogrammet ditt så ut til å kjøre?

Lenke til kommentar
For å være på den sikre siden legger jeg like godt ved en hijack this log...jeg vet den er svær, men det kan kanskje spare litt tid.

 

I mellomtiden kjører jeg noen kopitester for å se hvilken hastighet jeg får:

 

UPPDATE: Logget på som admin på PC (remote destkop, er på jobb), og kopierte en 4 GB rar fil fra PC til server...tok ca. 20 min. CPU forble under 3%, network utilization under 3% og ingen prosesser skillte seg ut...

I følge LAN analysen var det ingen pakker som ble discarded eller sent på nytt.

 

Logget så på som admin  på SERVER og kopierte samme filen FRA pc TIL server (altså samme som over). Samme prosessene gikk som før på begge maskinene.

Dette tok da ca. 5 min. Hva i all verden.....?

 

Jeg har faktisk AKKURAT samme problem her.. og har hatt det i årevis..

Men jeg finner ikke ut hvorfor, det er totalt usaklig for meg i hvertfall.. for ikke å snakke om irriterende..

Hvis du finner en løsning på dette er jeg meget interesert i å vite hva i allverden det er som forårsaker det..

Lenke til kommentar
[Jeg har faktisk AKKURAT samme problem her.. og har hatt det i årevis..

Men jeg finner ikke ut hvorfor, det er totalt usaklig for meg i hvertfall.. for ikke å snakke om irriterende..

Hvis du finner en løsning på dette er jeg meget interesert i å vite hva i allverden det er som forårsaker det..

7778971[/snapback]

 

Jeg skal undersøke litt videre og se om jeg kan finne ut noe mer, men ikke før i morgen kveld, nå er det natt... Jeg holder deg oppdatert...

Lenke til kommentar
....

Jeg skal undersøke litt videre og se om jeg kan finne ut noe mer, men ikke før i  morgen kveld, nå er det natt... Jeg holder deg oppdatert...

7779104[/snapback]

 

SERVER crashet og har nå fått en helt ny installasjon av windows.

Dette har ikke hjulpet. Kjørte også en ny test med PC i safemode, og det hjelper heller ikke. Fremdeles ca 50000kB/S hvis jeg kopierer fra SERVER til PC og igangsatt fra SERVER. Og fremdeles rundt 3000-5000kB/s på akkurat samme operasjon SERVER til

PC hvis operasjonen blir igangsatt fra PCen..

 

I tillegg ser det ut til at jeg har fått et nytt merkelig problem. omtrent en tredjedel av mp3ene mine (på serveren) kan ikke åpnes, leses eller spilles av fra PCen. Det går heller ikke å kopiere de fra server til pc hvis operajonen initieres fra PC. Derimot spiller de helt fint hvis igangsatt fra SERVER og lar seg også kopiere til PC uten noe problem.

 

Håper noen kan hjelpe, Jeg er HELT lost nå..

Lenke til kommentar
Håper noen kan hjelpe, Jeg er HELT lost nå..

7831209[/snapback]

 

Det kan se ut som om jeg har et problem med eierskap til filene, det er mulig dette er et tilleggsproblem og ikke løsningen på hovedproblmet.

 

Har forsøkt å ta tilbake eierskap, men har ikke lykkes helt.

 

Neste skritt er å flytte alle filene fra en disk til en annen. Ser ut som om dette resetter eierskapet. Noen som har noen andre tips?

Lenke til kommentar

en ting som slo meg med det at det går tregere den ene veien ( fra server til pc ) men ikke den andre ...

kan det ikke være at du har en dårlig terminering på noen av parene ... ? eller at selve kabelen har fått seg en støyt ..? :hmm: '

 

 

 

-Djgunnah

Lenke til kommentar
Det kan naturligvis være...jeg har hele tiden trodd at hvis det virket én vei kunne det ikke være kabelen...

7841701[/snapback]

 

Det er jo forskjellige par på rx og tx vettu ... :)

så det kan jo være kabelen ... har du anledning til og prøve en anna da ?

 

 

 

-Djgunnah

Lenke til kommentar
Skal gå over og sjekke det jeg kan. Kabelne er trukket i veggen, så det blir evt bare patchene på endene og selve kontaktene jeg kan gjøre noe med.

 

Har ikke prøvd med ftp...men det hjelper jo lite når jeg skal se en HD film som ligger på serveren og den hakker i vei...

7847515[/snapback]

 

Du har vel i grunn fjernet kabler som feilkilde hvis overføring server -> pc får forskjelig hastigheter avhengig av om den startes fra servern eller pcen.

Lenke til kommentar

Da ser det ut til at jeg har løst det...

 

måtte gå på:

Control Panel->User Accounts->Administrator kontoen->manage my network passwords.

 

På PC lå det her feil login og pass og på serveren var det ikke lagt inn noe som helst.

(aner ikke hvorfor jeg plutselig måtte styre med dette, har aldri vært nødvendig før)

 

Etter at jeg fikset dette er hastigheten normal begge veier, men fremdeles bare ca. 20% av maks hastighet på diskene.

Endret av bebbetufs
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...