Gå til innhold

Utdanne seg til Lege - Hvor?


Thewiz

Anbefalte innlegg

Leser på Sonans sine sider om medisinstudiet i utlandet:

Opptaket baserer seg på bestått vitnemål fra v.g.s. allmennfaglig studieretning, med biologi og kjemi i fagkretsen. (Spesiell studiekompetanse gjennom 23/-5 regelen er ikke nok for opptak).

 

Hva mener de med at studiekompetanse gjennom 23/-5 regelen ikke er nok for opptak?

Vil det si at de som en yrkesfaglig utdanning og studiekompetanse gjennom allmen påbygg ikke kan søke?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Leser på Sonans sine sider om medisinstudiet i utlandet:

Opptaket baserer seg på bestått vitnemål fra v.g.s. allmennfaglig studieretning, med biologi og kjemi i fagkretsen. (Spesiell studiekompetanse gjennom 23/-5 regelen er ikke nok for opptak).

 

Hva mener de med at studiekompetanse gjennom 23/-5 regelen ikke er nok for opptak?

Vil det si at de som en yrkesfaglig utdanning og studiekompetanse gjennom allmen påbygg ikke kan søke?

7820746[/snapback]

 

 

Mest sansynlig.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
Leser på Sonans sine sider om medisinstudiet i utlandet:

Opptaket baserer seg på bestått vitnemål fra v.g.s. allmennfaglig studieretning, med biologi og kjemi i fagkretsen. (Spesiell studiekompetanse gjennom 23/-5 regelen er ikke nok for opptak).

 

Hva mener de med at studiekompetanse gjennom 23/-5 regelen ikke er nok for opptak?

Vil det si at de som en yrkesfaglig utdanning og studiekompetanse gjennom allmen påbygg ikke kan søke?

7820746[/snapback]

 

 

Mest sansynlig.

7824216[/snapback]

 

 

Jeg var å snakket med rådgiveren på skolen min om akkurat dette, og jeg går da yrkesfaglig. hun fortalte meg at hvis jeg går allmenn påbygning, og deretter enda ett år med noen ekstra realfag, vil jeg kunne gå medisinskole. Så det går, men man må gå ett år ekstra på skole for det.

Lenke til kommentar

Hei.

 

Hvis du sanker alt som går an av ekstrapoeng (120 studiepoeng, alle realfagene), så trengte man (ut fra fjorårets grenser) et rent karaktersnitt på 4.95 for å komme inn i Bergen, 4.98 for Tromsø, 5.0 for NTNU og ganske mye mer for Oslo. Siden poenggrensene stiger med ca. 1 poeng per år (noen ganger litt mer, andre ganger litt midnre), er det rimelig å anta at man i år trenger et rent karaktersnitt på ca. 5.1-5.2 for å komme inn i Norge.

 

Dette gjelder altså ordinærkvoten.

 

5.2 i snitt er ikke så ille, det er et vitnemål med bare 5-ere og en fire-fem 6-ere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...