Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Hjelp! Sikringen går når jeg skrur på datamaskinen


Anbefalte innlegg

Som emnetittelen sier er problemet at i det øyeblikk jeg kobler strømledningen i datamaskinen og trykker på hovedbryteren på PSUen, går sikringen til det rommet maskinen står i.

 

Det lukter ikke svidd, viser ingen tegn til skade på noe som helst.

 

Har også koblet alt utenom hovedkortet fra strømforsyningen, men det skjer fremdeles.

 

Kan nevne at jeg tidligere i dag satte inn en ny SATA-harddisk, nytt trådløst nettverkskort en dings fra komplett som lar meg koble til mine ekstra harddisker (link), og koblet til ny skjerm

 

Alt dette fungerte derimot fint. Så avinstallerte jeg brannmur (fordi jeg merket at oppstart av maskin gikk veldig treigt etter installasjon av denne) og installerte drivere for PCI->IDE-dingsen (den hadde vært koblet til hele tiden), og restartet. Denne gang gikk det enda treigere å starte opp, så jeg skrudde hurtig av og på strømmen vha hovedbryteren på PSUen. Så startet jeg i sikkermodus, men også dette tok evigheter. Derfor restartet jeg enda en gang på samme måte, og da gikk strømmen.

 

Etter det går som sagt strømmen hver gang jeg starter datamaskinen, selv om alle de fire nye tingene er koblet fra.

 

Hva er galt?

 

 

Takk,

Degeim

 

EDIT: Har også prøvd å skifte strømledning, og det er ganske sikkert ikke overspenning siden det som sagt oppstod helt plutselig uten at jeg koblet til noe nytt, og siden jeg har koblet fra fleire andre ting i rommet etterpå, og strømmen går fremdeles ved starting.

Endret av Degeim
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Huff, den er jo knapt tre måneder gammel! Er det noe som går på garanti? Jeg gjorde som som kjent ingenting annet enn å restarte den...

 

Hva kan ha ødelagt den? Bør jeg prøve en annen PSU, eller vil også denne bli ødelagt da?

Endret av Degeim
Lenke til kommentar

Forsøk å sett strøm i PSU'en uten at denne er tilkoblet hovedkort eller noe annet. Hvis strømmen går da er det PSU'en som har tatt kvelden. Hvis ikke er det hovedkortet. Jeg tror i likhet med andre her at det er PSU'en som har sagt takk for seg.

 

Edit: Dette bør gå på garantien hvis det er PSU'en ja, med mindre de kan bevise at du har gjort skade på den med vilje. Du kan selvfølgelig prøve en annen PSU, men gjør som jeg sier, så finner du raskt ut hvor problemet ligger. :)

 

Lykke til forresten, og hold oss oppdatert da. :cool:

Endret av ChaosPredicted
Lenke til kommentar

Jepp! Det viste seg heldigvis å være strømforsyningen.

 

Men hva er galt? Er det så at PSUen leverer for lite spenning, at jeg må ha en ny (det tror jeg ikke, siden det skjedde relativt plutselig, men jeg har vel ikke akkurat utmerket meg som ekspert på dette til nå :whistle: )? Og hvordan fungerer det i så fall hvis jeg leverer den gamle inn på garantien?

 

Er det til komplett (som solgte den til meg) eller til produsenten jeg skal reklamere?

 

 

Takk,

Degeim

Lenke til kommentar

Du skal henvende deg til den du kjøpte strømforsyningen av (Komplett). Hvis fremstillingen din er korrekt er det liten tvil om at dette dekkes av reklamasjonsretten jfr. Forbrukerkjøpsloven.

 

Husk også at det er forskjell på garanti og reklamasjonsrett og at det i Norge først og fremst er reklamasjonsretten du skal benytte deg av. Det er dessverre alt for mange mange, både forbrukere og selgere som surrer no' inni granskauen med disse begrepene. Reklamasjonsretten er lovbestemt og ufravikelig, garanti er noe selger/produsent kan gi utover reklamasjonsretten. Hvis en garanti ikke gir noen rettigheter utover reklamasjonsretten er den lovstridig.

Lenke til kommentar

Trolig og forhåpentligvis er det inngangen på strømforsyningen som har kortsluttet av en eller annen grunn. Da er det lite trolig at den har gjort noen skade på øvrige komponenter i maskinen. Men som andre sier her: Gi tilbakemelding når du vet noe mer. Lykke til!

Endret av Oldie
Lenke til kommentar

I dag fikk jeg retursøknaden godkjent, og sender PSUen i morgen. Men når jeg får en ny tilbake (jeg regner med jeg får en, i alle fall), er det bare å plugge den i?

 

Jeg lurer nemlig på hva som kan ha forårsaket dette - og om det vil ødelegge den neste også.

 

Hva kan være grunnen til problemene, og hvordan kan de forebygges? Kan det være et symptom på at jeg har for mye koblet til = overoppheting?

 

 

Degeim

Lenke til kommentar
I dag fikk jeg retursøknaden godkjent, og sender PSUen i morgen. Men når jeg får en ny tilbake (jeg regner med jeg får en,  i alle fall), er det bare å plugge den i?

 

Jeg lurer nemlig på hva som kan ha forårsaket dette - og om det vil ødelegge den neste også.

 

Hva kan være grunnen til problemene, og hvordan kan de forebygges? Kan det være et symptom på at jeg har for mye koblet til = overoppheting?

 

 

Degeim

7778173[/snapback]

 

Jeg har ikke så mye peiling på komponentene, men de skal ikke ha noen betydning her. Her er det noe feil fra ledningen du putter inn i kontakta til inn på trafoen på strømforsyninga. for hadde det vært på sekundersiden på trafoen vill det vel gått noen andre sikringer i strømforsyninga i stedet for skapet?

 

Rett meg om det er feil.

 

Men har ikke lest alt her oppe, men prøvde du strømforsyninga alene? uten noe på den?

 

Edit: hadde du hatt et elektro instrument med ohm måling kunne du målt mellom fasene på strømforsyninga og sett om du fikk lite ohm eller O.L

Endret av -Lasse
Lenke til kommentar

Korrekt; jeg prøvde den uten noe tilkoblet. Sier du at ledningen forårsaket det? At jeg bør kaste den og skaffe en ny, eller misforstod jeg setningen

 

"Her er det noe feil fra ledningen du putter inn i kontakta til inn på trafoen på strømforsyninga."

 

 

Takk,

Degeim

Lenke til kommentar
I dag fikk jeg retursøknaden godkjent, og sender PSUen i morgen. Men når jeg får en ny tilbake (jeg regner med jeg får en,  i alle fall), er det bare å plugge den i?

 

Jeg lurer nemlig på hva som kan ha forårsaket dette - og om det vil ødelegge den neste også.

 

Hva kan være grunnen til problemene, og hvordan kan de forebygges? Kan det være et symptom på at jeg har for mye koblet til = overoppheting?

 

 

Degeim

7778173[/snapback]

 

Når Komplett har mottatt strømforsyningen din vil de feilsøke den. Du vil ikke få noe innbytte, eller midlertidig. Når de eventuelt hat funnet feil ved den, kan de reparere den, eller sende deg en ny av samme modell.

Lenke til kommentar
Ja, det er jeg klar over. Så jeg mener når jeg får en som virker - om det er denne reparert eller en erstatning er det samme; det jeg lurer på nå er om det vil være trygt å putte den inn i datamaskinen, eller om det samme kan komme til å skjer igjen.

7781396[/snapback]

 

Hvorfor skulle ikke det være trygt? :dontgetit:

Du fant jo ut at det er PSU'en som var det svake ledd, og du får jo tilsendt en ny PSU som funker, og hvis det skulle være tilfelle at noe i dataen din har tatt kvelden, er det jo allerede ødelagt, så det skulle ikke ha noe å si for de friske kompontentene dine, men nå tviler jeg sterkt på at noe er ødelagt.

 

Mvh

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...