Gå til innhold

Kråketær i epost

kig

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Etter diverse problemer med Outlook 2003, har jeg nå tatt i bruk epost integrert i nettleser (Internet explorer). Det er en webbasert epostkonto sies det, levert av bredbåndsleverandør, Altibox. Siden skifte får jeg kråketær i stedet for æ,ø,å, - dvs ser det kun i de sendte eposter, ikke i de innkommende. Noen som vet hvorfor?

Endret av kig
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Blir æ, ø og å erstattet når du sender epost ut?

7764874[/snapback]

Ja. Jeg ser ikke problemet når jeg skriver. Men når jeg åpner en av de "sendte" eposter, ser jeg kråketær i stedet for disse bostavene. Det samme sier mottakerne.

Skrevet

7764874[/snapback]

Ja. Jeg ser ikke problemet når jeg skriver. Men når jeg åpner en av de "sendte" eposter, ser jeg kråketær i stedet for disse bostavene. Det samme sier mottakerne.

7765550[/snapback]

Under instillinger så har man ei liste for kodetype som brukes for teksten du sender. Du ser det du skriver, men det du har skrevet kan bli gjort om dersom denne er satt til feil. Hos meg står den på ISO-8859-1 og her fungerer det fint(samme webmail som du).

Skrevet

7764874[/snapback]

7765550[/snapback]

Under instillinger så har man ei liste for kodetype som brukes for teksten du sender. Du ser det du skriver, men det du har skrevet kan bli gjort om dersom denne er satt til feil. Hos meg står den på ISO-8859-1 og her fungerer det fint(samme webmail som du).

7766152[/snapback]

Det er samme innstilling jeg allerede bruker.. Søren og, - fordi epostene skjemmes aldeles av disse kråketær. På nettet en plass ble det anbefalt Unicode U8, men den muligheten ser jeg ikke. Mulig den finnes kun i ordinære epost program.

Skrevet

Da kan du jo prøve UTF-8(nederst på den listen) eller å bytte grensesnitt(under innstillinger det også) bare for å teste.

Evnt kan du jo sende meg en epost så kan eg se om det samme skjer her.

Skrevet (endret)
Da kan du jo prøve UTF-8(nederst på den listen) eller å bytte grensesnitt(under innstillinger det også) bare for å teste.

Evnt kan du jo sende meg en epost så kan eg se om det samme skjer her.

7766297[/snapback]

Ja, jeg bytta kodetype til UTF-8 - hjalp ikke i første omgang. Deretter prøvde jeg de ulike grenesnitt - "Simple (any browser)" hjalp. For å teste hva som hadde hatt effekt bytta jeg tilbake. Med ett funka den opprinnelige kode (som du bruker) og IE grenesenitt. Forstå det?

Vel jeg gjorde meg i alle fall kjent med programmet og innstillingsmulighteten, til evt nye problemer skulle dukke opp. Takk for tips.

Endret av kig

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...