Gå til innhold

Allmenn påbygning, tips/erfaringer ønskes


mikaragua

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg går nå VK1 transportfag, men har funnet ut at det ikke var noe for meg likevel. Nå er jeg rimelig sikker på at jeg velger allmenn påbygning til høsten, men jeg lurer på et par ting.

 

Hvordan er dette i forhold til allmennfagpensumet på yrkesfag? Lurer jo litt på overgangen.

Jeg skal ha to timer matte i uka, velger jeg hva slags selv, eller er det 1MY?

Hvor kjedelig er de ti timene med norsk i uka? Går det greit hvis man er innstilt på at man skal klare det?

 

Linja jeg går på nå er rimelig slapp, og jeg har innstilt meg på å gjøre en innsats neste år. Jeg er bare litt redd for overgangen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan velge mellom 1Y eller 1X matematikk.

 

I norsk og engelsk er vurderingskriteriene sannsynligvis andre enn de du er vandt til. På yrkesfag holder det å ha variert språk og skrive 2 sider eller mer. På påbygg må man lære å bygge opp avsnitt og det legges stor vekt på struktur i tekster (noe man lærer null om tidligere). Basically skal du skrive stiler som om du går tredje året allmenn og har tre års øving.

 

Man får heller ikke ekstrapoeng for kjemi, fysikk eller noe annet fag. Det er heller ikke alltid enkelte fordypningsfag er tigjengelige for noen klasser selvom det står at de tilbyr fagene.

Lenke til kommentar

Som LarsEL sier, avsnitt og slikt er viktig i norskstiler.

Det har jeg fått erfare.

Jeg eier ikke struktur, og lærerne klager på at artiklene mine er mer kåseri med en modernistisk diktvri. Hva nå enn det måtte bety.

 

10 timer norsk i uka er faktisk helt greit.

Det er de eneste timene jeg virkelig liker.

Engelsken er bare tåpelig, men der tror jeg jeg skylder på læreren min.

Hu snakker veldig mye norsk, kan ca ikke engelsk og kan i alle fall ikke å lære bort.

Svært dårlig pedagogisk.

 

Men skolen jeg går på ansetter det meste av rask og tenker ikke så mye over om lærerne har rulleblad for vold mot elever et cetera.

 

Det er ikke alltid man får valget mellom 1Y eller 1X i matte heller.

På skolen vår, ble de som skulle ha matte tvingt til å ta 1X. (Jeg slapp, da jeg har 1MX fra før av.)

 

Om du husker ting fra ungdomsskolen, kommer du deg stort sett glatt igjennom det meste, da det er jævlig mye repetering.

I alle fall det jeg opplever.

 

Ellers er linja helt grei, har ikke noe å utsette på den, bedre enn allmenn :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Allmenn påbygg er noe herk. For det første så består klassene som regel av folk i forskjellig alder med forskjellig bakgrunn, og dessuten så er læreplanen lagt opp veldig klumsete. Jeg gikk ned 0.6 i snitt det året, fra 5.1 til 4.5 og jeg tar for tiden opp flere fag for å rette opp den feilen jeg gjorde når jeg valgte påbygg. Anbefales med andre ord ikke av meg, men hvis du er motivert til å jobbe og å ha en litt kjedeligere russetid, så kan det går bra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...