Gå til innhold

Spørsmål om utbetaling av feriepenger\ferie


kas_

Anbefalte innlegg

Heisann. Har et sprøsmål jeg gjerne vil ha svar på denne helgen :roll:

Vet ikke om dette er riktig sted å poste, men fant ingen bedre steder.

 

Jeg har blitt kalt inn i militæret i april nå, og lurer litt hvordan man gjøre med oppspart ferie og feriepenger.

Jeg har 28dager ferie i år (5uker+4dager øverført fra i fjor), og det jeg lurer på er om jeg kan få utbetalt feriepengene mine når jeg reiser i militæret, og kan jeg selge ferien min å få penger for den(28dager)?? Eller får man ikke betalt for de 5ukene? hvis ikke hva gjør jeg med dem da, det tar jo faktisk 12måneder å opparbeide seg 5uker ferie, vil dette bli helt ubrukelig for meg?

 

 

Håper på en fornuftig svar

 

Mvh

Kim-André

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter det jeg mener så kan du søke arbeidsgiveren din om du kan få det utbetalt.

Men sjefen din kan også pålegge deg å ta ferien din.

 

Så her må du sende en søknad til sjefen din og komme med gode argumenter som gjør at du kan få disse utbetalt istedefor.

Det at du skal i militæret i april vil jeg mene er et godt argument, tviler på at sjefen din vil at du skal ta over 1 mnd fri før den tid.

 

Men som sagt skriv en søknad og lever til sjefen din

 

Dersom du skal tilbake til arbeidet etter militæret (virker iallefall sånn.) Så kan du søke om å få utbetalt alt uten om 12 dager (mener det er maks) som du overfører til neste år igjen.

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar.

Så slik jeg forstår det, så betyr det at jeg kan få utbetalt feriepengene+28dagers lønn isteden for å bruke ferien min. Hadde hvert fint :)

 

Fordi noen mente at hvis man tok ut feriepengene så fikk man ikke betalt for ferien også, hvis man ikke jobbet i juni(da lønna går til å betale ferien)..

Komplisert detta her :whistle:

Endret av kas86
Lenke til kommentar
Tusen takk for svar.

Så slik jeg forstår det, så betyr det at jeg kan få utbetalt feriepengene+28dagers lønn isteden for å bruke ferien min. Hadde hvert fint :)

 

Fordi noen mente at hvis man tok ut feriepengene så fikk man ikke betalt for ferien også, hvis man ikke jobbet i juni(da lønna går til å betale ferien)..

Komplisert detta her  :whistle:

7763248[/snapback]

 

Det kommer vel an på om du har 12 månedslønner + feriepenger eller 11 månedslønner +feriepenger. Vanligvis er det vel 11 +fp.

Hvis man har 11 +fp, så vil feriepengene normalt sett være junillønna. Mao får man ikke normal månedslønn denne måneden siden man er på ferie. Feriepengene dekker da opp p.g.a bortfall av månedslønna. Har du 12 +fp vil en få både månedslønn og feriepenger i juni.

Så i ditt tilfelle; Har du 11+fp kan du få ordnet med jobben at du jobber frem til 1/4, for så å få utbetalt feriepenger i april. Har du 12 +fp kan du ta deg fri i mars og få utbetalt både lønn og feriepenger.

Lenke til kommentar
Tusen takk for svar.

Så slik jeg forstår det, så betyr det at jeg kan få utbetalt feriepengene+28dagers lønn isteden for å bruke ferien min. Hadde hvert fint :)

 

Fordi noen mente at hvis man tok ut feriepengene så fikk man ikke betalt for ferien også, hvis man ikke jobbet i juni(da lønna går til å betale ferien)..

Komplisert detta her  :whistle:

7763248[/snapback]

 

Det kommer vel an på om du har 12 månedslønner + feriepenger eller 11 månedslønner +feriepenger. Vanligvis er det vel 11 +fp.

Hvis man har 11 +fp, så vil feriepengene normalt sett være junillønna. Mao får man ikke normal månedslønn denne måneden siden man er på ferie. Feriepengene dekker da opp p.g.a bortfall av månedslønna. Har du 12 +fp vil en få både månedslønn og feriepenger i juni.

Så i ditt tilfelle; Har du 11+fp kan du få ordnet med jobben at du jobber frem til 1/4, for så å få utbetalt feriepenger i april. Har du 12 +fp kan du ta deg fri i mars og få utbetalt både lønn og feriepenger.

7766047[/snapback]

 

 

 

 

Hmm. nå ble jeg forvirra igjen. Det jeg hadde tenkt var slik; Jeg har 11+f, jeg skal inn i millitæret 16.April, jeg har jobbet der et par år så da har jeg jo full ferie i år.

Jeg vil jobbe til 16.april (da man for permisjon i 12månder for millitæret), og på april lønna få lønn for de dagene jeg jobbet i april(10dager)+feriepenger+(28feriedager * dagslønn)= 38 dags lønner+12%feriepenger.

 

Men som du sier så er dette umulig, jeg må ta å bruke ferien(28dager) i stedet hvis jeg skal få noe ut av den??

Endret av kas86
Lenke til kommentar
Hmm. nå ble jeg forvirra igjen. Det jeg hadde tenkt var slik; Jeg har 11+f, jeg skal inn i millitæret 16.April, jeg har jobbet der et par år så da har jeg jo full ferie i år.

Jeg vil jobbe til 16.april (da man for permisjon i 12månder for millitæret), og på april lønna få lønn for de dagene jeg jobbet i april(10dager)+feriepenger+(28feriedager * dagslønn)= 38 dags lønner+12%feriepenger.

 

Men som du sier så er dette umulig, jeg må ta å bruke ferien(28dager) i stedet hvis jeg skal få noe ut av den??

7766971[/snapback]

 

Sånn du vil ha det, får du nok ikke. Du får ikke pose og sekk når du har 11+fp.

Du har krav på 28 betalte feriedager, dvs at du kan ta ferie 28 arbeidsdager før den 16.apr, dvs 7.mars. Siden du ikke jobber disse dagene vil du ikke få lønn, men du får utbetalt feriepenger. Hvis jobben din er grei med deg kan du spør om å få jobbe frem til 16.apr og få ta ferien din fra den 16.apr. Du vil da få betalt for 10 dager i april + feriepenger (28*dagslønn). Du vil da ha ferien din 28 arbeidsdager fra den 16.apr, mao noe av den tida du er i militæret.

Hadde du derimot hatt 12 +fp hadde du hatt krav på lønn selv når du er på ferie, og ville derfor fått utbetalt både lønn og feriepenger...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...