Gå til innhold

95W PSU - kan den brukes uten vifte på?


Anbefalte innlegg

Jeg har fått en gammel Pentium (1) maskin med en 95W PSU (eller, i værste tilfelle, 120W). Det jeg lurer på er om denne kan klare seg uten vifte i det hele tatt. Finnes det noen regel for dette?

 

* Prosessoren yter et sted rundt 100MHz

* 64 eller 80 MB RAM

* 1 HDD

* 1 CD-ROM

* 1 diskettstasjon

* 2 3Com EtherLink III kort

* Ingen vifte på CPU - bare kjøleribbe (ingen fra før heller)

* Ingen kabinettvifte (fjernet 20mm som allerede var montert)

 

HDD-en i en SilentDrive og maskinen er 100 pst. lydløs (nesten)! :smile:

 

Takk for hjelpen!

 

- Eric

 

[ Denne Melding var redigert av: Eric Green på 2002-11-28 12:57 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du kjører den med åpent kabinett og åpen PSU så får du sikkert nok naturlig lufting til at det går bra. Men skal du kjøre med lukket kabinett så må du ha noe til å dra ut den varme lufta. Hvis ikke blir den varme lufta vidre oppvarmet igjen og igjen inni kassa slik at du får en fin liten stekeovn der.

Lenke til kommentar

inz@ne,

 

Kan jeg stole på at det du sier er korrekt?

 

Simen1,

 

Maskinen er en "Fujitsu ICL ErgoPro e" med et noe rart oppsett av PSU-en.

 

Boksen er en desktop, og langs venstre side går det et slags kammer (ikke PSU-en, men bare et kammer) hvor PSU-en på en måte er fordelt over. Denne siden er full av huller som vil sørge for at luft kommer inn. Jeg skulle tro at den fikk nok luft. Men hvis denne sære PSU-en skulle ryke vil det være vanskelig å erstatte den grunnet hvordan den er satt opp.

 

[ Denne Melding var redigert av: Eric Green på 2002-11-29 09:06 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Eric Green skrev (2002-12-03 17:13):

Er det virkelig INGEN som har noe å tilføye?


 

Alt har med varmeutviklingen å gjøre! Dersom strømforsyningen din er på bare 95 Watt, kan du ikke kjøre vifteløst dersom den utvikler mye varme! Uansett må du ha litt sirkulasjon i kabinettet ditt! Ellers vil maskinen gå varm og slutte å virke! Sett heller på en trakt (av folk som ikke kan norsk, også kalt "duct") utenfor strømforsyningen og sett på en enorm vifte på lav spenning. Da blir ting stille, og du slipper en ikkefungerende edb-enhet!

Lenke til kommentar

Jeg kjørte en 250W strømforsyning uten vifte i 2 måneder, da denne røyk. Denne forsynet en TB1400, HD, 2Cdrom, lydkort, modem, grafikkort osv. uten store problemer. Var glovarm, men funket flott. Denne kjører idag fortsatt fint etter å ha blitt montert over i en Duron maskin med en 80mm vifte på 5 volt.

 

Ellers så har jeg en P100 stående å svive som likner veldig på din på oppsettet. Min har 145W strømforsyning. Og kjører komplett uten vifter noen plass. Driver HD, nettverkskort, diskettstasjon, CDrom ++ og er bare lunken (25-30grader) når jeg kjenner på den. Det er da ikke noe cover på maskinen. Funker sikkert bra med cover også da det nesten ikke er noe varmeutvikling i noen steder i boksen.

Lenke til kommentar

Joda, selvfølgelig har jeg noe å si :smile:

Jeg kjørte min Pentium 133MHz uten vifte.

Kjøleribba var dårlig (ca. 1cm. høye "stolper").

Dette gikk helt smertefritt....

Bytta senere til en Pentium 200 MHz MMX!! :smile:

Kjørte åsså denne uten vifte, men med litt større ribbe...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...