..Bjørnar.. Skrevet 18. januar 2007 Skrevet 18. januar 2007 Solgte laptopen min i dag, pga trenger en som kan dra spill som NFS Carbon og Battlefield 2/2142. Er ikke ute etter en ekstrem stasjonær killer, men vil helst ha mest mulig for pengene. Har kikket på denne. Synspunkter? Liker at det er 2-kjerneprosessor (selv om den "bare" er på 1,6 GHz, trenger jeg mer?), 2GB ram, 160GB harddisk, WinMCE ++. Er dette en pc som kan holde en liten stund? Hvordan er grafikkortet? go7300 m 128MB dedikert og opptil 512MB inkl delt minne. Pcer med tilsvarende speks, men med go7600 blir 4000 kr dyrere, og er ikke så interessante. Må holde meg under 10.000 kr. Hvordan er Core Duo i forhold til Core 2 Duo? Verdt å vente til det kommer slike prosessorer til fornuftige priser? Om jeg skal ha det m 2GB ram og fornuftig skjermkort ved siden av en Core 2 Duo prosessor må jeg også opp i 13-15.000 kr. Noen tips? 15,4" er greiest, IKKE 17". Må kunne dra den med meg inn på høyskolen.
..Bjørnar.. Skrevet 18. januar 2007 Forfatter Skrevet 18. januar 2007 Eventuelt får man den samme pcen med Core 2 Duo prosessor på 1,83 GHz og det samme skjermkortet (go7300), men da med kun 64MB dedikert minne og resterende 448 delt. Den koster 1000 kr mer. Hva tror dere om det i forhold til det andre oppsettet?
imfrommanndame Skrevet 18. januar 2007 Skrevet 18. januar 2007 Hvis du skal spille: IKKE KJØP SKJERMKORT MED HYPERMEMORY/TURBOCACHE UANSETT!! Så enkelt var det :!:
..Bjørnar.. Skrevet 18. januar 2007 Forfatter Skrevet 18. januar 2007 (endret) Hvis du skal spille: IKKE KJØP SKJERMKORT MED HYPERMEMORY/TURBOCACHE UANSETT!! Så enkelt var det :!: 7753158[/snapback] Nehei? Omtrent hvorfor egentlig? Det kortet har jo støtte for Shader Model 3.0, HDR Lightning osv? Merk igjen at jeg ikke er ute etter stasjonær killer. Vil bare ha en pc som kan starte nyere spill og kjøre dem uten lagg. Har hatt en pc med Intel 915 on-board chip uten støtte for en dritt de siste 4 månedene, så ALT er en forbedring på spillfronten. Hva anbefaler du om jeg ikke skal ha noe med hypermemory/turbocache da? EDIT: Har som sagt bare 10k å bruke. Prøver å klare meg uten studielån her, så lønningene må hovedsakelig gå til å fylle bensin på bilen..! EDIT 2: For å forklare ytterligere.. Denne pcen må kunne dra spill, men jeg spiller vel i snitt 2-3 timer i uka på det meste! Begynner derfor å falle mer og mer mot den siste løsningen, altså C2D @ 1,83 GHz, men derfor 64/448MB dedikert/delt skjermminne. Innspill på dette? Evt forslag til helt andre pcer til rundt 10k? Driver med en del videoredigering ved siden av, så 2GB minne er forholdsvis essensielt. Endret 18. januar 2007 av ..Bjørnar..
Flimzes Skrevet 18. januar 2007 Skrevet 18. januar 2007 (endret) Er ekstremt vanskelig å få en bærbar maskin som i det heletatt kan "starte" Battlefield 2142 til under 10000kr. Her blir det nesten billigere å kjøpe en stasjonær og en bærbar. Mange bærbare sliter også med drivere i forhold til optimaliseringer i spill og sånne ting. Hypercache o.l er veldig skadelidende i forhold til ytelse. Er en grunn til at Grafikkort alltid har vært foran på minnefronten. Skjermkort kom vel med ddr2 for 5 år siden eller noe, sammen med at minnet skal gå gjennom hovedkortet og bruke båndbredde der grafikkinfo skal gå, så det sier vel seg selv at skjermkortet lider en del av å bruke det i dag. 7300 er ikke egentlig ment til å spille på. Det er mer som en erstatning/alternativ til Intel sine brikker. Alt er bedre enn intel extreme graphics, men 7300 er jo det laveste du får. Vet at 7300gt (stasjonær) er en 7600gs med noe kjipere minne, den klarer cs helt fint. Men du må nok klare deg med low grafikk i spillene hvis du skal kjøpe en bærbar til under 10000 i dag. Den vil nok klare alle slags kontoroppgaver enkelt som det, men der hadde en bærbar til 4k gjort jobben like bra. 2gb er et pluss, men da er det på mange måter bedre å legge pengene i et gfx enn i minne p.g.a minne kan du oppgradere senere, det kan du ikke med gfx. Angående cpu tror jeg ikke du legger så mye merke til det, du velger den råeste prossesoren i dag, om den har litt mer eller mindre hz tror jeg ikke gjør så stor forskjell, da den antakeligvis vil klare det meste du ber den om på en bra måte. Forskjellen mellom core og core2 er 64bit støtte og minimal ytelseoppgradering Et lite innlegg fra en halvsovende person midt på natta, håper det hjalp noe da Om pc'en har expresscard kan du kjøpe et eksternt ASUS 7900gs til den etterhvert... Vet dog ikke priser på den enda. http://www.hardware.no/nyheter/baerbar_pc/..._baerbare/34994 EDIT: Så plutselig spm om core og core2 Endret 18. januar 2007 av micke090
..Bjørnar.. Skrevet 18. januar 2007 Forfatter Skrevet 18. januar 2007 (endret) Hm. Skjønner. Hadde en Acer med ATi X700 PCiExpress på 64mb i en bærbar for et års tid siden. Den klarte å dra Half Life 2 forholdsvis bra faktisk! Hadde 1,5GB ram og 1,8GHz Athlon 64 prosessor. Kan jeg virkelig ikke regne med at 7300 kortet skal klare noe særlig mer? EDIT: Kan du/dere anbefale et grafikkort til bærbar da? Har forresten kikka på den Asus løsninga, men da er jeg avhengig av å kjøpe skjerm ved siden av har jeg lest, og det er ikke aktuelt. Endret 18. januar 2007 av ..Bjørnar..
..Bjørnar.. Skrevet 18. januar 2007 Forfatter Skrevet 18. januar 2007 (endret) Men avsluttningsvis bør jeg heller velge 128MB dedikert skjermminne og Core Duo på 1,6 GHz framfor 64MB dedikert skjermminne og Core 2 Duo på 1,83GHz? Samlet skjermminne er på begge 512MB. EDIT: Fant en HP nå med 1GB ram, C2D @ 1,83 GHz, GeForce go7400 med 256MB dedikert minne. Er 120GB hdd istedenfor 160GB da, men ellers lik. Pris ca 9000 kr. Bedre? Endret 18. januar 2007 av ..Bjørnar..
Andreasfe Skrevet 18. januar 2007 Skrevet 18. januar 2007 (endret) Ville uten tvil gått for HP-maskinen. Ikke noen pro-gamer maskin det heller. Men det vil gå litt mer unna i spill. Denne du tenker på? http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=326203 Endret 18. januar 2007 av Andreasfe
pizzafordi Skrevet 18. januar 2007 Skrevet 18. januar 2007 http://www.psdata.no/ps.asp?it=130254&mlevel=190202
..Bjørnar.. Skrevet 19. januar 2007 Forfatter Skrevet 19. januar 2007 (endret) Interessant.. PSdata hadde jeg ikke sjekka! Hva med denne?! http://www.psdata.no/ps.asp?it=130226&pdm=mtext EDIT: Den var pokker ikke dum slik jeg ser det! Hvordan er X1600 kortet til ATI da? Hva med prosessoren fra AMD (Turion 64x2 @ 1,8 GHz)? Mulig det blir pcen! Endret 19. januar 2007 av ..Bjørnar..
Flimzes Skrevet 19. januar 2007 Skrevet 19. januar 2007 X700 er nok bedre enn 7300, men den hp maskina var ikke så værst. 7900gs'en kan brukes med den interne skjermen Fra artikkelen http://www.hardware.no/nyheter/baerbar_pc/..._baerbare/34994 : Via boksen kan man stille inn lydvolum, GPU-frekvens, overvåke GPU-temperaturen, lese av antall FPS og viftehastigheten på GPU-en. Man kan også bytte mellom å bruke skjermen på den bærbare PC-en eller en ekstern skjerm. Er ingenting i veien med turion cpu'ene, yter ca samme som pentium m /centrino på samme mhz.
..Bjørnar.. Skrevet 19. januar 2007 Forfatter Skrevet 19. januar 2007 Har bestemt meg nå. Blir en Acer Aspire 5684WLMi Centrino Duo 2 @ 1,83 GHz 1 GB ram go7600 m 128/512 skjermminne 120 gig hdd gratis Vista Home Premium oppdatering innebygget tv-tuner(!) Trur det er greiest med go7600. Hørte med salgsrepresentanten hos mpx.no og han anbefalte det over X1600 fra ATi også, så da slår jeg meg til ro med Aceren. Takk for alle svar!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå