Gå til innhold

europe.google.com gir raskere responstid

tunheim

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bruker google.com istedet for google.no på grunn av de mange flere tjenestene tilgjengelig på den engelske versjonen. En fordel med google.no er imidlertid at responstiden er på kun 75 ms kontra 150 ms for google.com. Derfor var det gledelig da jeg oppdaget europe.google.com som har samme tjenester som google.com, men 75 ms responstid.

Er dette noe som alle andre har vært klar over i lang tid?

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Lr2aQT
Skrevet

Google har av en eller annen grunn blitt sperra hos meg nå :(

Skrevet
Er det noe forskjell, utenom responstiden?

Nei, har ikke vært klar over dette.

7751455[/snapback]

Jeg tror europe.google.com (75 ms), asia.google.com (300 ms) og google.com (150 ms) er ment å være funksjonellt identiske, men bare har forskjellig fysisk plassering og dermed responstid.

I følge fjorårsstatistikken søkte jeg på google rundt 9000 ganger. 75 ms spart hver gang skulle bli over 10 minutter på et år.

Ut fra responstid virker det som om google.no, google.fi, google.se, google.de, google.co.uk og sikkert flere ligger i samme serverpark som europe.google.com (75 ms).

Alle disse tidene er relativt til meg (jfr. mitt egosentriske livssyn), får andre noe liknende tider?

Skrevet
Mulig at jeg er litt blind men jeg ser ingen forskjell på europe.google.com og google.no

7751501[/snapback]

google.com (og da også europe.google.com) sender deg til ditt forvalgte språk. Om det er norsk blir du sendt til google.no og merker ingen forskjell

Men om du velger google.com (englsih) som standard, blir du ikke sendt til google.no når du skriver inn google.com, imidlertid om du skriver inn google.no forblir du der uansett hva slags språkinnstillinger du har.

Var det forståelig?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...