Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trenger ambefaling til Trådløs ruter


Anbefalte innlegg

Jeg sitter her å spiller World of warcraft dagli og er fornøyd med det.

helt til Pappa kom med en ny ruter ifra Linksys.

det var ok med meg fordi jeg fikk gå på nett. men jeg skulle starte world of warcraft igjen skjedde det som jeg ikke hadde trodd skulle skje.

alt Lastes opp den husker bare hva som skjedde for 2 sekunder siden. folk løper mot veggene noen snurrer runt og aldri stopper. går jeg litt lenger vekk er det ikke folk der som EGENTLIG skal være der :hmm:

1/2 Min. senere blir jeg dissconnecta og der var håpe mitt.

 

Jeg ender opp med å ta nettet rett ifra modemen og til min Laptop.

og jeg kan spille i fred... helt til pappa trenger nett.

 

Her er pointet:

 

Jeg trenger hjelp med å fixe det (dette er alternativ 2 fordi jeg vil helst ha en ny)

Eller

Ambefalig til en helt Ny Trådløs ruter som er billig.

 

Takk og ha en god dag! :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Definitivt D-Link Rangebooster N650

Koster litt mer enn andre, men er helt super.

7746808[/snapback]

Jeg har en Linksys WRT54GS v.5.1 som jeg skal hive i søpla ved første anledning.

Tåler denne D-Linken mange connections? Jeg deler linje med naboeb og Linksys'en henger hvis begge to kjører torrent. Jeg vil også ha en router med QoS som funker for WAN og ikke minst klarer å nedprioritere torrent-trafikk i praksis. Linksysen klarer det kun i teorien er min erfaring. (må ikke forveklses med WRT54GL som mange har god erfaring med)

Lenke til kommentar

Sjekket dette? Til og med GL-rutere har dette problemet. Jeg har flashet min GL med DD-WRT, fått orden på BT-problemet og satt opp QOS slik at IP-telefonen fungerer helt fint. Husk at BT må settes til "bulk" og SIP til "premium". Har også overklokket ruteren fra 200 til 225 mhz for bedre respons, skal etterhvert inni og få på bedre kjøling så ser vi vel enda litt høyere frekvens tenker jeg.

 

Hvis du liker å tweake litt selv er WRT54GL av det beste du kan få. Hvis ikke finnes det bedre alternativer.

 

WRT54GL

Lenke til kommentar
Sjekket dette?

7747698[/snapback]

"The following note does NOT apply to WRT54G/GS v5/v6/v7s!"

Jeg har som sagt GS v5.1 så min router er fubar i den forbindelse.

 

Hvis du liker å tweake litt selv er WRT54GL av det beste du kan få. Hvis ikke finnes det bedre alternativer.

Jeg kan like å tweake litt hvis grensesnittet er litt intuitivt, men jeg foretrekker selvsagt at det funker bra med original firmware.

Hvilke andre alternativer kan du foreslå?

Endret av Mozze
Lenke til kommentar

Jeg sitter med kabel i routeren, men naboen kjører av naturlige årsaker trådløst. Han torrenter hele døgnet og det takler ikke 54GS'n overhodet. Routeren må restartes et par ganger i uka.

 

D-link får mye bra omtale for QoS'en sin skjønner jeg. Kanskje jeg får lukte på en sånn. Planlegger å sette en filserver i boden. Det blir da trådløst så jeg får kanskje se på en 802.11n router.

Lenke til kommentar

Denne gangen blir det ikke linksys på meg så jeg tror jeg setter meg in til D-link. har ikke fått så mange gode rykter om D-link men jeg skal prøve på det. En kammerat har en og den er helt super.

 

Og hvis det ikke koster så mye så skal jeg prioritere med å kjøpe en raskt.

Lenke til kommentar

GS v5 ...så synd du ikke kjøpte godversjonen GL. Jaja. Det er noen som har knekket nøtten med å få inn DD-WRT på v5+ men du får google selv om du er intr. (siden du likevel skal kaste den mener jeg)

 

Ellers er det vanskelig å anbefale merke når det gjelder rutere. Noen D-link rutere er søppel likeså v5 av wrt'n, og sikkert andre modeller fra andre merker.

DGL 4300 er nevnt i tråden og får anbefalinger. Samme gjør wrt54gl med DD-WRT.

 

Fin plansjeoversikt for flere rutere her:

http://www.smallnetbuilder.com/index.php?o...pper&Itemid=156

 

EDIT: Å heisann muffinman :) Sorry, du var først med den linken ja.

Endret av Kjellvez
Lenke til kommentar

Så konklusjonen er at det ikke er noen fullgode routere på markedet til en fornuftig pris?

Hvis man går for WRT54GL, hvordan kan man vite hvilken versjon man får? Den lider vel litt av samme som GS, at flashminne er redusert. Nedgradering av HW er jo å jobbe med rævva først, alle andre sektorer i dataverdnen øker kapasiteten. Jeg blir oppgitt.

Lenke til kommentar
Så konklusjonen er at det ikke er noen fullgode routere på markedet til en fornuftig pris?

Hvis man går for WRT54GL, hvordan kan man vite hvilken versjon man får? Den lider vel litt av samme som GS, at flashminne er redusert. Nedgradering av HW er jo å jobbe med rævva først, alle andre sektorer i dataverdnen øker kapasiteten. Jeg blir oppgitt.

7751230[/snapback]

 

 

Ikke som jeg kjenner til. De billige D-link modellene er sikkert grei nok dersom man ikke krever mye. Men med full sprut på torrents og stabilitetskrav, så er det bare å putte litt mer penger i ruteren først som sist.

Om man kjøper GL står L'n for Linux (tror jeg) Den modellen har mer minne en standard G(s) V5+ og er ment for tredjeparts firmwareoppgraderinger.

 

Kjører selv tidligere versjon av WRT54G (som tilsvarer GL) med DD-WRT firmware. Hadde masse problemer før jeg oppgraderte firmwaren. Nå har det gått ett år med dønn stabil operasjon. Løsningen var Max. port og TCP Timeout settingsene i DD-WRT samt at ruteren er satt til automatisk reset kl 5 om morgenenen en gang i uken.

Lenke til kommentar

WRT54GL har 4MB flashminne og 16MB ram i tillegg til 200mhz cpu. Den klarer originalt å hevde seg brukbart i ytelse i skjemaet under linken over. Med DD-WRT firmware og overklokking regner jeg det som sikkert at den vil klatre betydelig høyere i sammenligningen. Og til en femhundrelapp er det jo faktisk overkommelig å bryte garantien også? Særlig når det er innen rekkevidde å ende opp med en router som yter like bra som en til mangedobbel pris?

Lenke til kommentar

Utfra SmallNetBuilder virker det som jeg bør gå for DGL-4300. En tusenlapp er ikke allverden hvis jeg slipper alt trøbbelet jeg har idag. Kanskje en flasha og klokka WRT54GL gjør susen med endel tweaking, men jeg foretrekker at det funker uten masse styr. Kunne vært moro å prøve, men jeg syntes Linksys svei sjansen ved å lage en GS'n dårligere med åra. Den hadde vel 8MB flashminne i v1.0 og har nedgradert til 2MB. Ikke bra.

Lenke til kommentar

WRT54GL eller eldre modeller av WRT54G seiler tydeligvis opp som en knallbra router, så fremt man flasher med 3.parts frimware og liker tweaking. Da har man nok en vinner.

 

For min del så står det høyt på ønskelista en router som funker tilfredstillende fra produsent og da tror jeg DGL-4300 er mer i midt spor. Koster mer, men kan være verdt bryet. Den har også gigabitswitch som kan være nyttig. Noen som har noen DGL-4300 erfaringer?

Lenke til kommentar
Definitivt D-Link Rangebooster N650

Koster litt mer enn andre, men er helt super.

 

Jeg kaster meg på "Rangebooster N650"-anbefalingen. Jeg har testet endel routere, men ingen

har vært så bra som denne. Den funker finfint med VoIP, online gaming, nfs og ssh samtidig. - Både over wlan og vanlig TP. De andre routerne jeg har testet begynner å lagge og/eller boote når det blir litt for mye pakker og holde styr på. Ikke noe problem med denne.

Lenke til kommentar
Definitivt D-Link Rangebooster N650

Koster litt mer enn andre, men er helt super.

 

Jeg kaster meg på "Rangebooster N650"-anbefalingen. Jeg har testet endel routere, men ingen

har vært så bra som denne. Den funker finfint med VoIP, online gaming, nfs og ssh samtidig. - Både over wlan og vanlig TP. De andre routerne jeg har testet begynner å lagge og/eller boote når det blir litt for mye pakker og holde styr på. Ikke noe problem med denne.

7755142[/snapback]

Har du teste denne med tilkoblet printer eller ekstern harddisk?

Vurderer å skaffe meg denne, men er avhengig at jeg kan få printeren til å virke.

Lenke til kommentar

Det er når du bruker torrentsprogrammer at routeren tryner. Dette har ikke noe med selve routeren å gjøre, men at linja di har flere tilkoblinger enn hva den takler, og da tryner linja.

 

Dette problemet kan du løse enkelt ved å sette ned antall tillatte tilkoblinger.

 

Var jeg deg, ville jeg ha begynt der i stedenfor å hastekjøpe en router du vil oppleve samme problem med.

Lenke til kommentar
Det er når du bruker torrentsprogrammer at routeren tryner. Dette har ikke noe med selve routeren å gjøre, men at linja di har flere tilkoblinger enn hva den takler, og da tryner linja.

 

Dette problemet kan du løse enkelt ved å sette ned antall tillatte tilkoblinger.

 

Var jeg deg, ville jeg ha begynt der i stedenfor å hastekjøpe en router du vil oppleve samme problem med.

7759661[/snapback]

 

Dette er misvisende. Hadde samme linje før og etter jeg endret oppsett på ruteren. Det var innstillinger på ruteren som fikk den til å tryne pga av at den ikke taklet den store mengden samtidige tilkoblinger. Oppdaterte firmware på ruteren og endret instillingene på ruteren og alt ble lykke.

Ingen endring på linjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...