Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

koble til 2 maskiner på samme t-løs router


Anbefalte innlegg

Hei

 

D-Link trådlås router(DI524UP).

Nettlev: Nextgentel

 

Jeg har en stasjonær og en bærbar(ny idag:-)

 

Hadde problem å komme på nett forrige gang med trådløs. Dette ordnet seg til slutt.(forumpost

 

Da kom jeg på nett med å legge inn følgende ved innloggingen i router:

 

Satt ip-adresse på trådløs ruter til 10.0.0.254 og subnet mask 255.255.255.0. (DHCP deaktivert)

 

Deretter tok jeg ipconfig med kabel i datamaskinen. La deretter inn samme ipadresse som kom opp her inn på den trådløse forbindelsen og vips så kom jeg på internett. Slik ser det altså ut på den stasjonære:

 

Ipconfig/all:

ipconfig2.JPG

 

TCP/IP:

ipconfig1.JPG

Hva må nå til for at jeg skal kunne logge på med to maskiner på samme nettet?

 

Fant det trådløse nettet mitt på den bærbare, men samme fremgangsmåte fungerte ikke.., jeg kommer ikke på nett? Ipconfig/all ga samme ipconfig/all som over bortsett fra med IP-adresse: 10.24.58.205. Noen bedre forslag..

 

Håper noen kan hjelpe da jeg dessverre er helt grønn med hensyn til ipadresse etc. . På forhånd takk.

Endret av knockertommy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har egentlig fulgt tipset til en annen bruker:

 

Om du har NGT og trådløs ruter i tillegg til NGT-ruter'n:

 

Reset trådløs ruter (bruk binders e.l.) Koble trådløs ruter til NGT-ruter via LAN-portene. Bruk kabel for å koble pc med auto-IP til en av LAN-portene på trådløs ruter. Logg inn på trådløs ruter med adressen som står i manualen (kanskje 192.168.0.1) og slå av DHCP (viktig). Sett ip-adresse på trådløs ruter til 10.0.0.254 og subnet mask 255.255.255.0. Når du nå trykker Save eller Apply vil du miste kontakt med trådløs ruter.

 

Men jeg har prøvd å sette til "finn automatisk" men det fungerer ikke. Og det er litt irriterende.

 

Noen flere tips?

Endret av knockertommy
Lenke til kommentar

Hvis du setter ipadresse og dns i auto på PC så kan du gjøre følgende.

 

1. Reset D-link routeren

2. Logg deg inn på D-link (192.168.xxx.xxx)

3. Slå av DHCP (LAN) på d-link

4. Koble nettverkskabel fra NGT routeren til en av LAN-portene på D-linken.

5. Kjør ipconfig /release og ipconfig /renew i dosvindu på PC

 

Nå deler NGT routeren ut ipadresser (10.0.0.xxx) og alt skal fungere greit.

NB: Pass på at det ikke står kabel i WAN på D-link routeren.

Endret av la7dfa-com
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM
Har egentlig fulgt tipset til en annen bruker:

 

Om du har NGT og trådløs ruter i tillegg til NGT-ruter'n:

 

Reset trådløs ruter (bruk binders e.l.) Koble trådløs ruter til NGT-ruter via LAN-portene. Bruk kabel for å koble pc med auto-IP til en av LAN-portene på trådløs ruter. Logg inn på trådløs ruter med adressen som står i manualen (kanskje 192.168.0.1) og slå av DHCP (viktig). Sett ip-adresse på trådløs ruter til 10.0.0.254 og subnet mask 255.255.255.0. Når du nå trykker Save eller Apply vil du miste kontakt med trådløs ruter.

 

Men jeg har prøvd å sette til "finn automatisk" men det fungerer ikke. Og det er litt irriterende.

 

Noen flere tips?

7737918[/snapback]

Jeg satt i hvertfall min routers IP til 10.0.0.200 og det funker helt fint.

 

En annen mulighet er å sette modemet ditt i "bridge mode" slik at D-Linken din router i stedet for modemet. Da slipper du å "gjøre routingen to ganger".

Endret av Slettet-XHLacM
Lenke til kommentar

Hei igjen

 

Da har jeg prøvet og feilet.

 

Fulgte din oppskrift :

 

Hvis du setter ipadresse og dns i auto på PC så kan du gjøre følgende.

 

1. Reset D-link routeren

2. Logg deg inn på D-link (192.168.xxx.xxx)

3. Slå av DHCP (LAN) på d-link

4. Koble nettverkskabel fra NGT routeren til en av LAN-portene på D-linken.

5. Kjør ipconfig /release og ipconfig /renew i dosvindu på PC

 

Jeg brukte den bærbare til å rekonfigurere d-linken. Nå kommer jeg på nett med den bærbare men ikke med den stasjonære. Det skal vel være mulig være på nett med begge eller hva?

 

Ihvertfall får jeg dårlig eller ingen signal på den stasjonære og jeg får ikke gjennomført ipconfig/renew. Får melding om at han ikke får kontakt med DCHP-server eller noe sånt..

 

Så et problem er løst, takker og bukker, men et nytt har dukket opp.

 

Forslag?

Lenke til kommentar

Før(2 timer siden) hadde jeg utmerket signal på den stasjonære pcen og det fungerte bra trådløst. Nå fungerer ikke denne trådløst. Ingen av maskinene er kablet, begge skal være trådløs.

 

den bærbare gir meg ipadresse: 10.24.58.205

men det står dchp aktivert i ipconfig/all. Den har jo jeg deaktivert i d-linken.

Lenke til kommentar

Når det står DCHP YES i ipconfig/all betur dette at det er fra Netopoian da?

 

Den trådløse forbindelsen fungerer jo på den bærbare, så den burde jo fungere på den stasjonære også.

 

Jeg lurer på om det kan være pga noe som heter hjemmekontor fra broadpark(hjemmekontor.broadpark.no - pga studentabonnement Nextgentel) Jeg måtte logge meg på her for å få tilgang på nett etter at jeg har konfigurert trådløs router på nytt.

 

For meg virker det som om den stasjonære ikke får tildelt noe IP-adresse?

 

Hvordan velger man hvilket navn min trådløse forbindelse skal ha? Nå heter den "Default"

 

 

Konge: I forhold til screenshot så trykte jeg på DCHP og trykte disable DCHP-server

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...