Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Overvektige barn - er det omsorgssvikt?


Gjest Slettet-Axby2kEH

Anbefalte innlegg

Det finnes jo sykdommer eller at de mangler et gen, som for noen år siden var det en jente som manglet et hormon, som sa stopp når hun ble mett. Og hun var 100 kg og 10 år eller no sånt. Men tror det kan være noen foreldre som gir for mye "fastfood" i uka.

Er sant det.

Men mange unge/gamle blir naturlig overvektig pga usundt kosthold, eller lav forbrenning?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slik det er i dag er det vel vanskelig for foreldre å ha "kontroll" på hva ungene eter.

Men. Pr i dag er sjelden unga ute å leker, de sitter stort sett foran TV`n, Datan`eller tilsvarende spill. Fysisk aktivitet er jo mangelvare, Når unger døtter trynet full av drittmat, foreldre har dårlig tid og forer på med McDonald, Pizza, o.l. så kan men jo begynne å lure på hva slags liv foreldra ønsker unga sine. Og når man ser det på den måten kan det kalles omsorgsvikt.

Sundt kosthold med variert mat, mindre godis og brus. og mer fysiskuteaktivitet er jo det som skal til.

Man hadde ikke så stort problem med overvektige unger for bare 15-20 år siden.

At det er helseskadelig å være feit/overvektig er jo ingen hemlighet.

Lenke til kommentar

Leste et par poster her om at dagens samfunn er mye mer overvektig enn feks på tidlig 90tallet, det er feil og atter feil, men på en annen side kan jeg ikke dekke opp utsagnet mitt på stedet nå, men var på kurs for ny rammeplan for barnehage over Østfold generelt igår, vi var 600stk å fikk fakta på bordet da.

 

Det er omsorgsvikt, men problemet er mindre enn media slenger lys på.

 

Forøvrig ble visstnok "verdens største gutt" på 7år matet med anabole steroider, så er nok ikke bare mc-donalds.

Endret av JD_Scrubs
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet-Axby2kEH
omg...... ser på tv nå. "verdens største gutt". typisk Tv norge

 

Jepp, freakshowet er flyttet fra sirkuset til TVN :nei: får helt vondt, både av de som lager filmene og de som henger ut ungene sine på den måten.

Lenke til kommentar
Det er utrolig hemmede å være overvektig. Man kan fort bli et mobbe offer fordi andre ikke ser på deg som et "skikkelig" menske og syns at du bør herjes med.

Jeg har store problemer å gå ut på åpen gate, jeg legger merke til hvordan alle ser på meg, jeg ser godt på ansiktene dems at de tenker "Stakkars mann", "Gutten har ikke kontroll over livet sitt", "Han spiser sikkert mye" og andre ting.

Jeg hater å prøve klær, siden jeg må prøve så mange før jeg finner en som faktisk passer. Jeg liker ikke å gå på kino, siden stolene på den kinoen jeg bor ved har trange stoler og jeg syns det er ubehagelig å få fettet presset inn.

 

Men noen er virkelig uheldige når det kommer til overvekt. Har selv gått opp uten noen logikk. Samme hva jeg gjør så går det oppover for hvert år. Et eksempel er vel en dag jeg hoppet over all form for mat og drakk bare juice og vann. Dagen etter var jeg 1 kilo tyngre. Er ikke rart at jeg blir umotivert for trening.

 

Jeg må bare si at man går ikke ned i vekt om man en dag bare drikker vann og juice. Det handler om å spise, rett, lite og ofte.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH

Nei, det stemmer ikke, det er en gammel slankemyte :) Det er antall kalorier per dag som gir utslag i om du legger på deg eller ikke, og på forbrenningen for den saks skyld. Dette er også blitt støttet av forskning.

 

no difference in total daily energy expenditure has been documented as a function of daily meal number. Weight loss is not facilitated by high meal frequency.

Impact of the daily meal pattern on energy balance; Scandinavian Journal of Nutrition, Volume 48, Number 3, October 2004 , pp. 114-118(5)

Endret av Slettet-Axby2kEH
Lenke til kommentar
Nei, det handler da også om å spise lite og ofte slik Lilja4ever skrev. Det er for å holde forbrenningen oppe og igang.

Pointet med å spise lite og ofte er at en ikke blir så sulten, og overspiser når en først spiser. Dessuten legger ofte fettet seg på magen og sånn når en spiser mye på en gang.

Lenke til kommentar
Pointet med å spise lite og ofte er at en ikke blir så sulten, og overspiser når en først spiser. Dessuten legger ofte fettet seg på magen og sånn når en spiser mye på en gang.

 

 

Bedre forbrenning

Ved å spise lite og ofte, i stedet for mye og sjeldent, blir forbrenningen bedre, forklarer ernæringsfysiologen.

 

- Vi bruker energi på å spise. Derfor er det smartere å spise én brødskive mange ganger om dagen, enn mange brødskiver én gang om dagen, sier kosteksperten.

DinSide

 

Er best å ikke bli sulten også slik du nevner. Og det er ikke noe behagelig heller..

Endret av Melisma
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH
Nei, det handler da også om å spise lite og ofte slik Lilja4ever skrev. Det er for å holde forbrenningen oppe og igang.

Dessuten legger ofte fettet seg på magen og sånn når en spiser mye på en gang.

Javel, det skulle jeg gjerne sett noen kilder på, for det virker bare latterlig. Det er greit nok med aspektet med overspising, men 1600 kalorier om dagen gir samme resultat uansett antall måltider. Hvis du i det ene tilfellet spiser 1600 og det andre 2300 så snakker vi jo ikke lenger samme sak. Jeg sier ikke at det er _dårligere_ å spise ofte, bare det at det ikke er bedre. Bare det at du ødelegger gjerne tennene dine hvis du spiser 6-7 måltider for dagen. I tillegg er det ofte forferdelig upraktisk å måtte spise en skive annenhver time hele dagen.

Lenke til kommentar

Det blir helt umulig for oss å avgjøre om dette er omsorgssvikt eller ikke. Vi har ikke innsyn og barnevernet har taushetsplikt. Når det er sagt er det viktig at media ikke illegger seg selv munnkurv av den grunn, Barnevernet som alle andre samfunnsorganer må tåle å ha et kritisk søkelys rettet mot seg. Da er media den viktigste faktoren.

 

Det er vanskelig å vite hva som er gått galt her. Hva har foreldrene prøvd å gjøre med dette? Eller skolen? Helsemyndighetene? Har foreldrene fått den hjelp de trenger, eller har samfunnet forsømt dem?

 

Dette er alle viktige problemstillinger man må spørre seg før man kaster dom i denne saken her. Jeg vil tro det er langt flere faktorer enn kun overvekten i denne saken her, for den alene er ikke nok til å ta barnet vekk fra foreldrene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
Javel, det skulle jeg gjerne sett noen kilder på, for det virker bare latterlig. Det er greit nok med aspektet med overspising, men 1600 kalorier om dagen gir samme resultat uansett antall måltider. Hvis du i det ene tilfellet spiser 1600 og det andre 2300 så snakker vi jo ikke lenger samme sak. Jeg sier ikke at det er _dårligere_ å spise ofte, bare det at det ikke er bedre. Bare det at du ødelegger gjerne tennene dine hvis du spiser 6-7 måltider for dagen. I tillegg er det ofte forferdelig upraktisk å måtte spise en skive annenhver time hele dagen.

Man holder forbrenninga oppe som gjør at mindre blir lagret som fett rundt i kroppen. Altså mer sukker blir til energi og mindre av sukkeret blir omdanna til fett. Kalorier (kJ som er den egentlige benevnelsen) forteller bare for mye energi maten inneholder (1 cal er energien som kreves for å varme 1 gram vann opp 1 grad Celcius på 1 atmosfæres trykk, det som står på pakka til maten er ofte kcal som står for kilokalorier eller 1000 kalorier).

Lenke til kommentar
Nei, det handler da også om å spise lite og ofte slik Lilja4ever skrev. Det er for å holde forbrenningen oppe og igang.

Dessuten legger ofte fettet seg på magen og sånn når en spiser mye på en gang.

Javel, det skulle jeg gjerne sett noen kilder på, for det virker bare latterlig. Det er greit nok med aspektet med overspising, men 1600 kalorier om dagen gir samme resultat uansett antall måltider. Hvis du i det ene tilfellet spiser 1600 og det andre 2300 så snakker vi jo ikke lenger samme sak. Jeg sier ikke at det er _dårligere_ å spise ofte, bare det at det ikke er bedre. Bare det at du ødelegger gjerne tennene dine hvis du spiser 6-7 måltider for dagen. I tillegg er det ofte forferdelig upraktisk å måtte spise en skive annenhver time hele dagen.

Har ikke kilden her, fordi det var en eller annen helsfreak på god morgen norge som sa det. Og det er ikke så enkelt at 1600 cal er 1600 cal, det er mange andre faktorer som også påvirker hvor mye av det som blir energi og hvor mye som blir omdannet til fett, og hvor på kroppen fettet eventuelt legger seg. Næringstoffene blir jo tatt opp av blodet, og viss alle næringstoffene kommer med en gang og skal transporteres gjennom kroppen, så synes jeg det høres logisk ut at små mengder fett og karbohydrater transporteres jevnere utover kroppen enn alt p åen gang-

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...