peiper Skrevet 19. januar 2007 Skrevet 19. januar 2007 (endret) I ditt tilfelle ville jeg satt opp ca 10 GB fra hver disk i Raid0. Denne delen ligger ytterst på plata på disken, og vil få den beste ytelsen, best søkehastighet og best overføringshastighet. Denne setter du til boot disk. Etterpå setter du resten av diskene i Raid5. Du skjønner dette når du ser raidkontrolleren i bios. Installer WinXP på raid 0 delen, sammen med de spillene som laster store filer, eller gjør seg nytte av lav søketid. Filmer, musikk og ting du vil ta vare på legger du på raid 5 partisjonen din. Endret 19. januar 2007 av peiper
Loke_h Skrevet 19. januar 2007 Skrevet 19. januar 2007 I ditt tilfelle ville jeg satt opp ca 10 GB fra hver disk i Raid0. Denne delen ligger ytterst på plata på disken, og vil få den beste ytelsen, best søkehastighet og best overføringshastighet. Denne setter du til boot disk. Etterpå setter du resten av diskene i Raid5. Du skjønner dette når du ser raidkontrolleren i bios. Installer WinXP på raid 0 delen, sammen med de spillene som laster store filer, eller gjør seg nytte av lav søketid. Filmer, musikk og ting du vil ta vare på legger du på raid 5 partisjonen din. 7754660[/snapback] Jeg tror ikke det er noen god ide, dersom han ønsker best mulig ytelse. Problemet er ikke når han starter opp. Da går det raskt nok. Men ved stor belastning av filserver (datapartisjon), vil ytelsen synke betraktelig ved spill eller kjøring av andre programmer som bruker disken mye. Med mindre enn 5 disker vil de samme diskene brukes da RAID-5 krever minst 3. Jeg forstod det sånn at pc-en skulle brukes som filserver hele tiden. Ville heller satt opp alle 4 i RAID-5 og brukt ytterste del av diskene til systempartisjon. Da trenger han ikke endre på RAID-oppsettet når han senere ordner med egen bootdisk. Hadde vært moro å testa oppsettene da.. Bare for å sammenligne.
peiper Skrevet 19. januar 2007 Skrevet 19. januar 2007 I ditt tilfelle ville jeg satt opp ca 10 GB fra hver disk i Raid0. Denne delen ligger ytterst på plata på disken, og vil få den beste ytelsen, best søkehastighet og best overføringshastighet. Denne setter du til boot disk. Etterpå setter du resten av diskene i Raid5. Du skjønner dette når du ser raidkontrolleren i bios. Installer WinXP på raid 0 delen, sammen med de spillene som laster store filer, eller gjør seg nytte av lav søketid. Filmer, musikk og ting du vil ta vare på legger du på raid 5 partisjonen din. 7754660[/snapback] Jeg tror ikke det er noen god ide, dersom han ønsker best mulig ytelse. Problemet er ikke når han starter opp. Da går det raskt nok. Men ved stor belastning av filserver (datapartisjon), vil ytelsen synke betraktelig ved spill eller kjøring av andre programmer som bruker disken mye. Med mindre enn 5 disker vil de samme diskene brukes da RAID-5 krever minst 3. Jeg forstod det sånn at pc-en skulle brukes som filserver hele tiden. Ville heller satt opp alle 4 i RAID-5 og brukt ytterste del av diskene til systempartisjon. Da trenger han ikke endre på RAID-oppsettet når han senere ordner med egen bootdisk. Hadde vært moro å testa oppsettene da.. Bare for å sammenligne. 7755483[/snapback] Hvis poenget er filserver, og bare det, så er det bare å kjøre alle i raid 5 ja. Enig i det.
Loke_h Skrevet 19. januar 2007 Skrevet 19. januar 2007 Hvis poenget er filserver, og bare det, så er det bare å kjøre alle i raid 5 ja. Enig i det. 7755568[/snapback] Tror poenget var å bruke minst mulig tid på å teste oppsett osv. :!: RAID-0 til systemdisk vil nok være en fordel, hvis du kjører 2 separate disker, eller kunne kjørt 4. RAID-5 med 4 disker skal ikke være noe treigere enn RAID-0 med 2. Hvis det er mulighet for å sette opp 2 RAID-arrays på de samme 4 diskene og så bare endre dette uten komplikasjoner senere, når han får egen bootdisk, ville det vært glimrende. Å flytte på opptil 1,2 TB med data for å endre på RAID-oppsettet blir nok ganske tikrevende og ikke minst plasskrevende. Nei, nå gidder jeg ikke kverulere mer..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå