Gå til innhold

Tekstur-krøll på PoV GeForce 8800 GTS


Sutekh

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg sitter på et ganske fint PoV GeForce 8800GTS-kort, som dessverre ikke oppfører seg helt pent i 3D-spill. Nærmere bestemt så får jeg noen merkelige disko-teksturer på noen objekter. Det ser ut som det først og fremst er på objekter som er delvis reflekterende, der det blir lagt en tekstur oppå en annen. Fenomenet er konsekvent på den måten at et legeme som har b0rked tekstur har det helt til jeg f.eks. laster inn et nytt brett. Jeg har opplevd fenomenet i flere spill, blant annet Battlefield 2, BF2142, Company of Heroes og Lego Star Wars.

 

Systemspecs:

 

HK: Asus A8N SLI Deluxe, bios-versjon 1.16

CPU: Opteron 180

RAM: 4*512 mb Corsair XMS

GPU: PoV GeForce 8800 GTS, driver: ForceWare 97.92

Lyd: Creative X-Fi Fatality

PSU: NorthQ, 500W

OS: Windows XP Pro

 

Jeg har oppdatert ForceWare-versjonen til aller nyeste, og oppdatert DirectX senest i går. Ingen hjelp :cry:

 

Et par skjermbilder fra BF2142 som illustrerer fenomenet (advarsel, big-ass .png-filer)

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
screen022.png

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
screen023.png

 

Hvis noen kunne hjelpe meg, så ville jeg bli utrolig glad. Det er ikke noe som hindrer meg i å spille, men det er frustrerende når et nytt fint leketøy ikke virker helt :(

Endret av Sutekh
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke giddet å endre på oppløsningen (siden skjermen har native oppløsning på 1280*1024), men ja, jeg har rota en del rundt med AA og AF-instillinger og stort sett alt annet som kan justeres på. Ikke i kontrollpanelet, riktig nok, men i ingame-instillinger. Men kortet er innstilt til å bruke ingame-innstillinger.

 

Ja, jeg har vurdert å sende inn kortet, men tenkte jeg skulle ta meg tiden til å finne ut om det var noe software-krøll før jeg begynte å rote rundt.

Lenke til kommentar

Hmm... kan det være strømproblemer? En 500W PSU burde jo holde, men kan være jeg overbelaster den ene railen.

 

Hadde problemene vært litt mer tilfeldige ville jeg være tilbøyelig til å tro at det var noe sånt, men når det er noen ingame-objekter som ser slik ut konsekvent gjennom en runde...

 

Urk. Jeg hater når ting ikke virker *frust*

 

Fyren fra Netshop var i hvert fall hyggelig, og ba meg bare sende inn kortet med en gang. Skulle bare likt å være helt sikker på at det er kortet og ikke noe annet i PCen som er problemet :ermm:

Lenke til kommentar

Klokke ned skjermkortet, ja...

 

Vel, etter at jeg endelig fant den rette versjonen av nTune (nVidia må rydde litt opp på nvidia.com) så tenkte jeg jeg skulle prøve på dette.

 

Resultatet er som følger:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
nvidia_cp.PNG

 

Når jeg prøver å trykke på "tilpassede klokkefrekvenser", så skjer det ikke noe annet enn at begge knappene blir merket som vist på bildet. Jeg får ikke til å flytte sliderne. Når jeg trykker på "Finn optimale innstillinger" blir skjermen hvit og maskinen slutter å reagere. Dårlig tegn :hrm:

 

Klokkefrekvensene på GPU og minne er som vist på bildet, og dette er fabrikkinnstillingene. Jeg har ikke rotet en bit med dem.

Endret av Sutekh
Lenke til kommentar

Vel. Etter mange timers testing, avinstallering og installering av drivere, prøvespilling, roting med nTune og flytting av kabler i går gav jeg til slutt opp og aksepterte at det ikke er min feil. Så nå er kortet på vei til Sandefjord. Får håpe Posten og Netshop er raske. Surt å spille på en 6800GT når du allerede har rukket å vende deg til 8800-framerates :(

Endret av Sutekh
Lenke til kommentar
Vel. Etter mange timers testing, avinstallering og installering av drivere, prøvespilling, roting med nTune og flytting av kabler i går gav jeg til slutt opp og aksepterte at det ikke er min feil. Så nå er kortet på vei til Sandefjord. Får håpe Posten og Netshop er raske. Surt å spille på en 6800GT når du allerede har rukket å vende deg til 8800-framerates :(

7748731[/snapback]

 

Håper du kommer tilbake hit og forteller hvordan det gjekk med nytt kort. Vurderer å kjøpe ett sånt kort...

Lenke til kommentar

Skal gjøre det. Men i følge han jeg prata med fra Netshop, så hadde de ikke hørt om problemet fra andre brukere, og de har solgt ganske mange eksemplarer av det kortet. Antagelig har jeg bare vært uheldig og fått et eks med produksjonsfeil. Hvis jeg skal skyte fra hofta vil jeg tippe det er et problem med noe av minnet på kortet.

Lenke til kommentar

Hehe. Les noen av de senere postene mine, du ;)

 

Kortet er på vei til Sandefjord as we speak etter en telefonsamtale med en hyggelig kar hos Netshop, og mitt gamle 6800GT sitter nå tilbake i maskinen og fungerer helt utmerket, bortsett fra at frameraten i Battlefield2142 er omtrent det halve av det jeg fikk med 8800-kortet, og det med mye lavere innstillinger.

 

EDIT: Hellige innskutte bisetning, Batman :blush:

Endret av Sutekh
Lenke til kommentar

Stillegående er det absolutt. PCen min bråker merkbart mer nå som jeg har satt inn igjen det gamle 6800GT-kortet. Men det skulle bare mangle også, siden kjøleren på 8800-kortet tar like mye plass som hele 6800-kortet :p

 

Jeg tror ikke PoV er noen dårlig produsent eller noe sånt. Antagelig har jeg bare vært skikkelig uheldig, og det skjer jo av og til. Jeg startet ikke denne tråden for å rakke ned på hverken PoV eller Netshop, jeg ville bare finne ut om det var noe galt med mitt oppsett før jeg sendte kortet i retur :)

Endret av Sutekh
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

*bømp*

 

Vel. Den gode nyheten:

Netshop var greie og sendte et nytt kort uten bråk :)

 

De dårlige nyhetene:

Posten tok seg god tid med sending både den ene og den andre veien :thumbdown:

Problemet er der fremdeles :cry:

 

...og jeg aner virkelig ikke hva som forårsaker det :dontgetit: Strømforsyningen er grei, ingen merkbare fall på 12V-linjen mens jeg spiller, alt av drivere er så oppdatert som de kan være og programvare patchet til siste versjon. Jeg har ikke hatt et fnugg av problemer med det gamle kortet, så jeg tviler på at det kan være noen feil med systemminnet eller CPU (og problemet har eksistert med to forskjellige CPUer). Jeg tviler sterkt på at jeg kan ha vært så grundig uheldig å få to defekte kort.

 

Og det er rimelig dumt at både jeg og Netshop har kasta bort så mye tid på noe som tydeligvis ikke var et problem med kortet allikevel :(

 

Eneste som faller meg inn å prøve nå er å hive inn siste versjon av nTune som ble lansert nå nylig og se om den tillater meg å justere klokkefrekvensen på kortet uten å kræsje, og prøve 1805 beta biosversjonen fra ASUS.

Endret av Sutekh
Lenke til kommentar

Nå har jeg bare "skumlest" kjapt gjennom postene i denne tråden, men har ikke sett at du har reinstallert windows. Kanskje et skudd i blinde, men har av og til opplevd at det kan rette på uforklarlige feil. Verdt et forsøk kanskje? :hmm:

 

Hvor mange disker har du i maskinen forresten? Tenker litt på det som ble nevnt angående PSU'en din.

Endret av TXD1979
Lenke til kommentar

Har ikke reinstallert. Maskinen er for så vidt moden for det, så det blir nok gjort en gang i løpet av den nærmere fremtid. Men jeg tror jeg kommer til å kjøre en format av C: og en full installasjon snarere enn å reinstallere oppå den gamle. Hvis ikke noe annet funker så får jeg håpe det hjelper.

 

Må bare ta backup av alt av savegames og sånt... :p

 

Hvor mange disker har du i maskinen forresten?  Tenker litt på det som ble nevnt angående PSU'en din.

7847216[/snapback]

To, en 74 gigs Raptor og en 250 gigs Caviar. Førstnevnte som OS-disk (rart med det, du).
Lenke til kommentar

Ja du må selvfølgelig formatere disken! Det var det jeg mente! Er ingen tilhenger av å installere over eller reparere windows :nei:

 

Skulle tro en 500W var god nok for ditt system, men det kommer litt an på 12V railen da. Kjenner ikke så godt til din type PSU, men hvis du har mulighet å få lånt en kraftigere er det ihvertfall verd et forsøk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...