Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ny bilstereo og høyttalere. Tips

Orjanp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har tips angående hvilken bilstereo og høyttalere man skal kjøpe?

Vil gjerne ha en bilstereo med minst en inngang for tilkobling av mp3 spiller. i tillegg ville muligheten for bruk av minnekort vært et stort pluss. Men har i grunn ikke funnet særlig mange spillere med minnekortleser som ikke er et jallamerke. Har sett at Sony har en spiller med flashminne, noe som vel er greit nok. Den skal drive 4 dørhøyttalere, to i hattehyllen og to diskant. Pris, 3000 - 3500 kroner.

Trenger også høyttalere til hattehyllen. De må være i størrelse 6x9, og drivbar uten bruk av forsterker, kun av spilleren over. Pris, tja. Hva må man betale for to stik?

Er på ingen måte audiofil, men foretrekker at spilleren spiller reint.

Ørjan...

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Sett deg litt på gjerdet til alle nyhetene fra CES kommer så kan det jo hende det blir løsning på det problemet ;)

Om du setter pris på rene signaler og kvalitet ville jeg iallefall gitt beng i å satse på mp3 filer, men det er meg da :)

Endret av Jalla
Skrevet (endret)

Nja, mp3-filer på 192kbps og oppover skal man nok være svært konsentrert og oppmerksom for å klare å høre forskjell fra cd ;)

OrjanP: forstår jeg deg rett dersom du sier at spilleren skal trekke totalt ÅTTE høyttalere? Da tror jeg du bør se deg omkring etter en forsterker gitt. Selv en billig firekanaler fra eltek eller biltema vil gi bedre lyd :)

Endret av epifant
Skrevet
Nja, mp3-filer på 192kbps og oppover skal man nok være svært konsentrert og oppmerksom for å klare å høre forskjell fra cd ;)

OrjanP: forstår jeg deg rett dersom du sier at spilleren skal trekke totalt ÅTTE høyttalere? Da tror jeg du bør se deg omkring etter en forsterker gitt. Selv en billig firekanaler fra eltek eller biltema vil gi bedre lyd :)

7758394[/snapback]

1. MP3 filer tar livet av høytalerene dine. Når du skrur opp lyden med MP3 som er encodet til 192kbp så vil spilleren sende ut firkantete pulser som tar livet av diskantene.

2. Hvis du ikke hører forskjell på 192kbps og VBR, så bør du egentlig sjekke hørselen.

Det er jo selvfølgelig fra person til person, men det er betraktelige forskjeller på lydbildet.

Selvsagt hører du ikke forskjellen med høytalere til 2.50.-, men satser du på et detaljerikt komponentsett.. TRO MEG du hører forskjellen.

Når det kommer til frontsett så anbefaler jeg infinity referance compo sett på Bilradiospessialisten.

Koster 1.700 kroner, og er verd hver krone.

Når det kommer til bakhøytalere; IKKE legg så mye penger i bakhøytalere. husk: det er du som skal kjøre bilen.

En annen ting er at hvis du skal ha inne et basselement i kofferten senere, så vil du få forvrenging pga lydtrykket opp i hatthylla.

Hvis du skal ha bakhøytalere og subwoofer, så BØR du bygge kasse på 6x9"-elementene i hatthylla.

Just my 5 cents

Skrevet (endret)

1. Javel. Jeg har til dags dato fremdeles ikke tatt livet av et eneste element, hverken på fest eller til hverdags (bortsett fra 6,5-tommeren som røyk når noen presterte å kjøre albuen gjennom den...), med altfor høyt volum, forsterkere fra 30 til 700 watt på alt fra billige domediskanter til dyre bånddiskanter. Med mp3-filer helt ned i 64kbps.

Men du må gjerne forklare på en mer inngående, teknisk måte nøyaktig hva som skjer. Alltid moro å lære noe nytt.

2. Det som var poenget mitt, var at man ikke vil høre forskjell i en bil med mindre man A/B-tester og vet hva man skal lytte etter. Selv mange av medlemmene på Hifisentralen, med sine tweakede og påkostede anlegg bommet til tider grovt på nettopp dette i blindtest. Kan finne link om det skulle være ønskelig.

Er det dessuten så veldig kritisk, all den tid mesteparten av musikken som dagens ungdom hører på er komprimert til døde allerede før det havner på plata...?

Forskjellen mellom en smart mann og en dum mann, er at den smarte vet hvordan man skriver "skjule", og hvor det skal settes komma?

Endret av epifant
Skrevet (endret)

Når man komprimerer musikk er det først detaljene som forsvinner.

Når det er snakk om så lav bitrate, er det ikke tilstrekkelig med informasjon for D/A converteren til å sende ut rene signaler til diskanten, slik at det blir sendt ut firkantede klokkepulser som igjen fører til at diskanten klipper, og pulserer så hardt fram og tilbake slik at du tar livet av coilen.

Og bare som et tips:

I fremtidige diskusjoner, så vil jeg anbefaler deg å ikke gå til personangrep på motparten, som det med signaturen min. det støtter ikke saken din ;)

Er lov å gjøre en feil eller to i dette landet vettu ;)

Men uansett.. takk for at du la merke til det.. jeg har nå rettet på det :)

Endret av haakka
Skrevet

Etter min mening, så er det mye tydeligere forskjell på mp3 og ukodet musikk i bilstereo, enn på hjemmestereo.

Men oppskriften:

God spiller

Pioneer og Alpine er mest anbefalt, MEN JVC har en del spennende ting på gang, og ganske god lyd og..

Frontsett: Ville anbefalt ett komponentsett fra en av disse

Focal

Morel

Hertz

Simfoni

Infiniti

6x9... Hvis du har hull til det, og som du absolutt vil bruke, jbl decade, eller infiniti kappa.

Sub:

AMP: Anbefaler deg å sjekke ut US amps, utrolig underpriset i norge.

sub: smak og behag, mange gode merker, og stor forskjell på hva forskjellige folk liker, en 10 eller en 12 i en lukket kasse gir fin og kontrollert lyd, men må da ha litt større amp enn hvis det var portet.

Anbefaler også å bruke forsterker på frontsett, ikke ett must, men anbefales for å få best mulig lyd og klang gjennom det :)

Lykke til

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...