Gå til innhold

Ny maskin til 15k C2D 6400 og 8800GTS - Bra ?


Anbefalte innlegg

Hei sveis !

 

Nå skal januarlønninga brukes til noe fornuftig, nemlig ny PC !

Men, siden man ikke er blandt de skarpeste innen emnet, så tenkte jegdet kunne være lurt å søke hjelp hos folk med litt mere peiling en jeg selv har ...

 

Pris er noe jeg ikke har tenkt så mye på, men ikke for dyrt heller. Jeg har ikke vunnet i lotto i det siste, så det kan være greit å ha i bakhodet. Skal gi beskjed når jeg vinner :cool: Setter en max rundt 15k

 

Følgende ting ligger i min handlekurv. as we speak, men den forandres fortløpende om nødvendig.

 

Merk : CPU og GPU skal overklokkes en liten tanke eller to, ikke noen ekstrem overklokking, bare såpass at det er behagelig mht økonomi , risiko osv...

SLI er noe jeg nok antageligvis kommer til å kjøre senere, får holde med et kort nå, men har det i bakhodet med tanke på hovedkort, strømforsyning mm...

 

Kabinett

Lian Li PC6070ScandV2

Velger dette kabinettet fordi det passer inn i mitt skrivebord, begrenset med plass der, samt at det er støyisolert og skal etter sigende være stillegående.

 

Hovedkort

Asus P5n32E-SLI Plus

Har sett at det er endel folk som har problemer med den gamle versjonen, men satser på at Asus har fått kortet *på stell* ved relansering av Plus utgaven. Litt usikker her, kom gjerne med gode alternativer

 

CPU

Intel Core 2 Duo - E6400

HAr regnet meg frem til at de er denne prosessoren som gir mest for pengene, samtidig så blir E6600 litt i dyreste laget

 

Minne

Crucial 10th Anniversary DDR2 PC 5300-667 2 GB (2x1GB)

Tror dete skal være et godt kjøp, ser litt rundt omkring at disse innebrikkene yter godt, og vel så det.

Fant en test HER hvor de ikke gjør det så aller verst nei... :hmm: Kom gjerne med innspill om disse, vet at jeg burde gått for PC 6400, men disse frister ganske mye med tanke på overklokk ...

 

Skjermkort

Asus 8800 GTS

At det blir DX10 er spikra, og GTX utgaven blir litt vel heftig i pris for meg, tenker å kjøre 2 slike i SLI en gang mot høsten. Satser på at prisene har falt en tanke eller to til høsten. Hvorvidt det blir Asus er åpent, men det virker som det beste kjøpet....

 

Strømforsyning

Mist 600 W

Liker denne godt, støyproblemet skal vistnok være ordnet, og da er den min favoritt. Hvorvidt den er kraftig nok til å dra en moderat overklokket prosessor og 2 8800GTS kort i SLI, også disse en tanke overklokket eller 2, hvis det går da, det er en anne historie, Jeg tror det går bra, men skrik ut hvis du mener det blir for tynt, og kom gjerne med gode alternativer ... Helst modulære kabler da :thumbup:

 

Optisk

Samsung SATA DVD brenner

Billig og bra, og folk er fornøyd med den, TRenger ikke noe high end til mitt bruk her ....

 

harddisk

Går for 2 WD caviar disker, ene på 160 gig for system, å andre for lagring. Skal vistnok være noe av det stilleste man får tak i, samtidig somde yter ganske okey.

 

Kjøling

Kabinettet har 3 innebygde vifter. Kommer til å kjøpe en viftestyring til disse, mest sansynlig Denne, eventuelt jeg kanskje bare nøyer meg med Lian Li's originale viftestyring Link

Videre blir det mest sannsynlig en Thermaltake Big Typhoon CPU kjøler, da denne samtidig kjøler hovedkortet. Skal vistnok være stillegående også.... ;)

slenger like greit inn en Corsair Dominator Airflow fan til å kjøle minnet med, kjekt i tilfelle det skulle bi varmt i kabinettet ...

 

Okay, dette var det jeg trnger, kabler, div annet utstyr mm. holder jeg utenfor.

Systemet blir moderat overklokket, men ikke lenger enn at det er 100 % stabilt, okke som!

Regner med å oppgradere utover høsten en gang (når sommeren her nord har forlatt oss.... :p) og da blir det ett til skjermkort og ny prosessor. Regner ikke med at CPU'en jeg har valgt her klarer å henge med de to skjermkorten, så må vel putte inn en ny en. Jeg er litt usikker her om PSU'en kommer til å klare brasene med såppass mye utstyr i maskina. Blir tross alt 2(3) HD'er, 2 880GTS kort + en overklokket C2D prosessor sammen med litt annet stæsj. Blir vel å dra litt strøm ja .. :hmm:

 

Da lar jeg de med bedre vett overta ordet. Om du ser noen ting her du ikke liker, noe som ikke passer sammen, eller som burde forbedres, så skrik ut, alle innspill mottas med stor takk :)

Fyr løs !

Endret av landego1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei det ser ut som et bra valg du har gjort i listen.

Men jeg ville valgt et pov 8800 gts fra netshop.no, de er billigere enn asus sine.

 

Når det gjelder minne burde du gå for corsair merket eller kingston.

Jeg har kingston brikker som kjøres standard 5-5-5-15 og de fungerer veldig bra.

Men spørsmålet er hvor mye du vil gi maks for minne.

 

Når det gjelder harddisk velg seagate , de er litt bedre enn western digital.

 

når det gjelder cpu kjøler velg Zalman CNPS9700LED Ultra Quiet CPU Kjøler bare hvis kabinettet er stort nok.

 

Et godt råd når det gjelder hovedkortet du skal ha oppdater bios fortløpende, den biosen som sitter i hovedkortet er en beta for å si det enkelt for enkelte har problemer med 680i hovedkortet og da er bios syndern i allt ,men hvis du oppdaterer hovedkortet skal alle problemer forsvinne ,det samme gjelder alle 680i hovedkort.

 

Ellers har du et fint oppsett.

Lenke til kommentar

Ser ut til at du klarte og putte sammen noe ganske bra sjøl :)

 

Systemdisk: tja... om du må ha noe raskt er det jo Raptor-serien fra WD, selv mener jeg de ikke er værdt pengene og de støyer selvfølgelig mer enn vanlige 7200RPM-disker så det er vel utelukka.

Har sjøl gode efrainger med støynivået på Samsung og Seagate-disker

Du har kanskje sett HWs sommertest av harddisker, den kan hjelpe litt

http://www.hardware.no/tester/harddisk/har...r_2006/27464/12

De er muligens litt større enn det du hadde tenkt som en systemdisk men gjetter at støynivå og slikt er ganske likt på de mindre brødrene :)

 

Har hørt at de RAM-brikkene er meget gode klokkere så du bør klare og få litt ut av de.

 

Mist 600W er et godt valg, har den sjøl og er Veldig glad for at jeg ga det lille ekstra for og få den, noen sier at de lager mye støy og andre ikke, jeg vet ikke hva de kommer av men er sikker på at min er meget stillegående :love: Husk og få med alle kabler :)

 

 

Og til slutt, bare en liten tanke; er det en mulight for at den Big Typhoon-kjøleren kan være i veien for Dominator-kjøleren? ganske store begge to :hmm:

Lenke til kommentar
Ser ut til at du klarte og putte sammen noe ganske bra sjøl :)

 

Og til slutt, bare en liten tanke; er det en mulight for at den Big Typhoon-kjøleren kan være i veien for Dominator-kjøleren? ganske store begge to :hmm:

7731720[/snapback]

 

Har tenkt på det samme, men ser ut for at det skal gå bra, siden det er såppass god plass mellom CPU og minnet på Hk'et. Satset å det.

Velger denne kjøleren fordi en blåser nedover, og vil da samtidig blåse luft over kjølerne til Hovedkortet.

32485-300x200.jpg

 

Har også vurdert å kjøpe egen kjøler til skjermkortet, men ser at stock kjøleren får gode kritikker, så er ikke helt sikker her. Litt skeotisk med tanke på evt SLI og plass og sånt også ... :ermm:

 

Hei det ser ut som et bra valg du har gjort i listen.

Men jeg ville valgt et pov 8800 gts fra netshop.no, de er billigere enn asus sine.

Men, såvidt jeg har forstått so følger det med en ganske bra bundle på Asus sitt kort, i hvertfall GTX utgaven, men er ikke sikker på GTS.

Asus er billigst i følge prisguiden akkurat nå, men si gjerne i fra hvis jeg har gått glipp av noe! Link

Angående hovedkortet så venter jeg til Plus utgaven kommer på markedet, satser på at dem har klart å lage et kort som virker nå. Men er vel gjerne lurt å oppdatere BIOS ja .. :)

 

 

Håper de RAM brikkene er så gode som folk skal ha det til, tar jo en liten risk med å *bare* kjøpe PC 5300 ram, men hvis noen mener dette er dumt, fyr løs. Skal ikke gå p noen smell her pga. ærgjerrighet ! !

Lenke til kommentar

...hehe,folk er uvitende anngående ram,sånn er det bare. Har du sett noen av mine andre poster også vil du finne ut at jeg bruker å gå litt under "huden" før jeg kjøper ting. Anng. de PC5300 brikkene så er det sånn at dette er litt spesielle brikker. De er Crucial sine 10 års jubileumsbrikker,de er noe spesiellt kan jeg si deg. Og ettersom folk til 95% går etter produsentens spesifikasjoner og stoler "blindt" på det så får det være.

 

De er snart ikke å få tak i så den som ikke har kjøpt nå han får........................ :!:

 

Jeg er en "gammal" gamer og overklokker,har ikke behov for å fremheve noen produkter jeg ikke liker. Jeg er ikke sponsa av andre enn kjerringa :!:

Men når jeg kommer over noe som er litt utenom det vanlige vil jeg bare si ifra.

 

Jeg tester mye hw,jeg er veldig kresen. Har fått til endel gode resultater på forholdsvis billig hw,og hadde jeg ikke testet og prøvd så mye forskjellig hadde jeg aldrig fått til mine resultater. Det er ikke lett å få billige gode komponentet til å ex benche på over 100% overklokk. Det kreves god hw,litt flaks og masse erfaring.

 

Resten av pcn din ser meget bra ut,du vil uten tvil få en kjempepc du vil ha stor glede av.

 

Lykke til :thumbup:

 

post-42959-1168959402_thumb.jpg

 

EDIT: legger ved et bilde av 1300mhz,dette var det første paret jeg hadde,alle 3 parene mine kunne gjøre dette :) . Jeg handlet hos 2 forskjellige butikker,skal mye til om ikke andre sett også kan gjøre dette hvis du vil.

Døm selv,men vær snar,de er karnsje snart utsolgt,vet om flere utenlanske forumer hvor folk skriker etter disse,de er ikke mulig å oppdrive mange steder lenger.......

Endret av Nassuz
Lenke til kommentar
Det ser ut til at det kan lønne seg å vente på Plus utgaven av P5N32-E, iallefall iallefall om dette stremmer.

7755246[/snapback]

Jau, er nok ikke så dumt det nei. Har bestilt deler, ble stort sett det som er listet over, med noen små forandringer hist og pist. Venter i spenning på når PSData får inn det hovedkortet, så man får starte å bygge.

 

Håper Vista er så bra som de skal ha det til. :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...