chiefo Skrevet 15. januar 2007 Skrevet 15. januar 2007 (endret) Skal gjøre en hovedoppgave(tv-innslag og et lite på radio) om dataspillavhengighet, men tror jeg vil kutte det ned til MMORPG-avhengighet, og lurer derfor på om noen adde raskt hvilke spill jeg eventuelt mangeler på lista: WoW Anarchy Online *Age of Conan Everquest Everquest2? (finnes det to?) Second life Er sikkert mange som er i et mmorpg-miljø, var selv det i wow, så lurer på om dere kjenner til noen tilfeller av avhengighet der det har gått ut over mer enn litt skolegang. Det være mistet jobb/kjæreste o.l. Fant nettopp AO-tråden til ei fransk i AO som døde mens hun holdt på å logge seg på AO. Etterlot seg 3 døtre og en eksmann som skilte seg to år før pga. AO slik jeg tolket det. Nå er vel dette det mest ekstreme jeg har komt over. Hvis dere kjenner til noen norske tilfeller så skriv meg en mail eller be vedkommede skrive meg en mail på [email protected] om de er interessert i å fortelle meg om det. mvh Chiefo Endret 15. januar 2007 av chiefo
Bjonski Skrevet 15. januar 2007 Skrevet 15. januar 2007 er jo en del som har spilt for mye Guildwars også mista f.eks kjæreste osv.. Les på http://guildwarsnorge.net/ så har du et eksempel.. står i andre "avsnitt"...
Neppe Skrevet 16. januar 2007 Skrevet 16. januar 2007 Du kan vel ikke skrive om Age of conan som ikke har kommet ut. Spill som Lineage 2 og Final Fantasy tar mye tid hos folk også.
nitor Skrevet 16. januar 2007 Skrevet 16. januar 2007 Ultima Online. Kom ut i 1997 og holder på fortsatt.
Neppe Skrevet 16. januar 2007 Skrevet 16. januar 2007 Ultima Online. Kom ut i 1997 og holder på fortsatt. 7732610[/snapback] Det er vel ikke spillet som har skapt mest avhengighet ? Da vil jeg tro at Everquest er i større grad blitt preget av dette mye medie omtalte temaet.
nitor Skrevet 16. januar 2007 Skrevet 16. januar 2007 Ultima Online. Kom ut i 1997 og holder på fortsatt. 7732610[/snapback] Det er vel ikke spillet som har skapt mest avhengighet ? Da vil jeg tro at Everquest er i større grad blitt preget av dette mye medie omtalte temaet. 7733048[/snapback] Tja, det er kanskje ikke mange som er så avhengige av UO som honor farmers er av WoW, men jeg har vanskelig for å tro at det ikke finnes noen historier om UO også - det har tross alt holdt på i 10år. Det er iallefall et MMO som kan være verdt å se raskt på skal en skrive om slike ting.
Neppe Skrevet 16. januar 2007 Skrevet 16. januar 2007 Tja, det er kanskje ikke mange som er så avhengige av UO som honor farmers er av WoW, men jeg har vanskelig for å tro at det ikke finnes noen historier om UO også - det har tross alt holdt på i 10år. Det er iallefall et MMO som kan være verdt å se raskt på skal en skrive om slike ting. 7733186[/snapback] Man må begrense stoffer. Å finne stoff som tar fram de sterke elementene. Å ikke lete i stoff der man KAN finne det.
chiefo Skrevet 16. januar 2007 Forfatter Skrevet 16. januar 2007 Du kan vel ikke skrive om Age of conan som ikke har kommet ut. Spill som Lineage 2 og Final Fantasy tar mye tid hos folk også. 7732420[/snapback] Nei men jeg vil prøve å få en case med Anarchy Online spillet, og så dra inn Funcom. Da vil Age of Conanen bli nevnt, men kan selvsagt ikke se på om folk er avhengige av det når det ikke er komt ut. Men det var heller ikke tanken.. derfor *-tegnet foran. Vet det har vært litt i media, men vet du hvem og hvordan de sakene ble fremstilt? Utenlandsproduserte? Og var det Everquest?
Neppe Skrevet 16. januar 2007 Skrevet 16. januar 2007 Vet det har vært litt i media, men vet du hvem og hvordan de sakene ble fremstilt? Utenlandsproduserte? Og var det Everquest? 7733824[/snapback] Everquest har jo blitt framstilt som dødsårsak. Der folk har spillt så lenge at hjernen har sluttet å fungere. Husker ikke noen lenker til artikler som bekrefter påstanden. Men jeg vil tro det er folk som veit det. Det er også en liste over Everquest faqs som er ganske så syke. Den kunne du tatt en titt på. Husker heller ikke hvor denne ligger.
chiefo Skrevet 16. januar 2007 Forfatter Skrevet 16. januar 2007 Vet det har vært litt i media, men vet du hvem og hvordan de sakene ble fremstilt? Utenlandsproduserte? Og var det Everquest? 7733824[/snapback] Everquest har jo blitt framstilt som dødsårsak. Der folk har spillt så lenge at hjernen har sluttet å fungere. Husker ikke noen lenker til artikler som bekrefter påstanden. Men jeg vil tro det er folk som veit det. Det er også en liste over Everquest faqs som er ganske så syke. Den kunne du tatt en titt på. Husker heller ikke hvor denne ligger. 7733898[/snapback] Vel skulle du dulte borti noe så gi beskjed. Gjør research arbeid så alt av bra info er bra for meg
Snorre Skrevet 16. januar 2007 Skrevet 16. januar 2007 Stort sett alle mmorpg-er gjennom tidene har vel ført til avhengighet. Medieomfanget er bare større for enkelte spill da disse har flere spillere, er mer kjent og dermed er mer aktuelle. Så det kan nok være lurt å fokusere på de spillene der du kan fine nyhetsartikler om avhengighe spillere og avhengighet. Du får ha lykke til med hovedoppgaven! Snorre Edit: En link som kan hjelpe. http://www.1up.com/do/newsStory?cId=3145432
MisterB Skrevet 16. januar 2007 Skrevet 16. januar 2007 Min Venn spillte jo WoW Men Froeldrene tok til slutt tak etter dårlige karakterer, Men han klarte ikke og slutte, han bare begynnte og smyg spille hos venner. Prøvde og overtale han til og slutte, men med lite rasultat. Har aldri blitt helt avhengi selv, uansett hvor mye jeg spillte. Nå har han bestemt seg for og gå for Warhammer online , og håpe det ikke gjør ham avhenig, Men jeg tviler , han bør egentlig holde seg unna sånne spill.
ukjentbruker Skrevet 18. januar 2007 Skrevet 18. januar 2007 (endret) Hm, Star Wars Galaxies er vel et MMORPG som du ikke har på listen din. Endret 18. januar 2007 av Sirhaavard
zedty Skrevet 22. januar 2007 Skrevet 22. januar 2007 MMORPG kombinert med et aktivt guild er veldig, veldig vanedannende Ta en søk på Evercrack i G, muligens ikke så mange norske som dukker opp. Leste for noen år siden om en kar som tok med seg laptoppen når kona skulle på sjukehuset for å føde, guildet hans skulle "hente noe uber loot" i EQ2 og han spillte igjennom hele fødselen. Husker ikke om de klarte bossen ta en titt på http://en.wikipedia.org/wiki/EverCrack , mye artig stoff der.
Bear^ Skrevet 22. januar 2007 Skrevet 22. januar 2007 Problemet med MMORPG er vel strengt tatt at de ikke kan avsluttes men fortsetter i uendelig lang tid. Jeg har selv blitt "hekta" på SP spill som f.eks Twilight princess og Ocarina of Time i sin tid, men siden de er avsluttende går denne "avhengigheten" over av seg selv. Men MMORPG er vel egentlig et litt lite felt, selv om det er mange MMORPG spill som har kosta mange en del, er det og andre online spill som f.eks Counter-Strike som og har kosta en del. Jeg mista et par gode venner fordi de skulle spillet Counter-Strike hele tiden med "klanene", og på skolen var samtalen hele tiden om Counter-Strike og hva de skulle gjør der når de kom hjem. kilde 1 kilde 2 Kilde 3
Villanden Skrevet 24. januar 2007 Skrevet 24. januar 2007 (endret) Vi framtidige foreldre har iallefall en stor jobb foran oss. Men fordelen her er at vår generasjon vet om disse problemene, og forebygging er mulig. Jeg leste også i en av linkene over meg her at store gaming selskaper har testet et "anti-obsession"-verktøy. Noe som er bra for de yngre som har uvitende foreldre, og lett påvirkelige hjerner. Hva eldre mennesker som mister jobben sin pga spilling angår, så har jeg ingen sympati. De skal vite bedre, og de burde være rollemodeller for den yngre generasjonen. Jeg elsker spill. Men en eventuell sønn eller datter skal aldri få se meg foran en pc skjerm i bare underbuksa, med søppel over alt, avfallsbøtte på siden av, og for opptatt for å vise oppmerksomhet. Har disse dødsfallene lært oss en ting, så er det at man faktisk kan dø av overdreven spilling. Og vi alle burde ta dette til etteretning neste gang vi vurderer å spille i 2 dager i strekk. Mvh Villanden Endret 24. januar 2007 av Villanden
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå