Gå til innhold

Jehovas vitner på døren


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
3) Behandling av medlemmer som kommer seg ut. Jeg har en bekjent som vokste opp med foreldre som er vitner - når han var 17 kom han frem til at dette ikke var en religion han kunne stå inne for. Med unntak av venner på skolen hadde han ingen rundt seg som ikke var en del av sekten. Foreldre, famile, naboer og venner har utstøtt han totalt - de vil ikke ha noe med han å gjøre lenger, han er i praksis foreldreløs. De har truet og trakasert han i åresvis, og for ett par år siden prøvde han å ta sitt eget liv ... Nestekjærlighet er ikke akkurat betingelsesløs hos denne gjengen her ...

8097511[/snapback]

Personlig har jeg god kjenskap til de.

Halve slekta er JV.

Når det kommer til utstøtelse så ser ikke jeg det som noe problem at de ikke vil ha kontakt med utstøtte.

Hele deres levesett er bygd opp rundt deres tro og de lever og ånder for det de tror på.

Ville ikke det være rart å vanke sammen med folk som diskuterer bibelen, personlige opplevelser i forbindelse med arbeidet fra dør til dør osv.?

Om man føler seg ensom utafor ville man følt seg ensom innenfor også om man mente at de tar feil.

Blir som en fotballhater setter seg på lerkendal og og ser hjemmekamper med Rosenborg.

Problemet er ikke at de utstøtte er utstøtt men at de utstøtte har skiftet mening og de ikke lengere har noe til felles.

Har studert sammen med JV i 10 år og etter bruddet ser ikke jeg at jeg har noe til felles med de lengere.

Problemet for de utstøtte er vel heller kvalen med" hva om de har rett og jeg feil".

Den tanken henger dypt og kan være veldig deprimerende men er mulig å komme ut av....men det tar tid.

At de truet og trakaserte han i årevis har jeg liten tro på men at de ville ha lite og ingenting med han og gjøre kan sikkert stemme.

Vel det er tungt og finne seg et nytt livssyn og eventuelt nedbrutte mennesker kan ta livet sitt i prosessen.

8099675[/snapback]

 

Takk for et saklig innlegg.

Lenke til kommentar

Om du har foreldre som er ateister eller humanetikere, så er det vel heller ikke julefeiring.

8098431[/snapback]

 

Jeg er ateist og jeg feirer jul som bare det, en kompis av meg er humanetiker og gjør det samme. Bare fordi kristendommen stjal jula (vinterfeiringen) så betyr ikke det at jeg har tenkt til og la meg stoppe i og feire den på min måte. Hvis en gjeng med gærninger påstår at dude som betyr mye for dem på burdagen min så kan heller ikke det forhindre meg i og feire den.

En venninde av meg er satanist hun feirer også jul :)

8099074[/snapback]

 

Og det må de gjerne gjøre for min del.

Lenke til kommentar

Trøste og bære.

 

La det være sagt, jeg er IKKE et Jehovas Vitne. Det betyr ikke at jeg ikke støtter deres syn. Jeg er IKKE inne i varmen.

 

Påstanden din om bruk av dødsannonser i forkynnelsen er det reneste sprøyt. Jeg ble kjent med JV via bekjente.

 

Erm, er du eller er du ikke ett Vitne?

 

Jeg er ikke.

 

 

Blodoverføring er snart avleggs. Nye metoder er tatt i bruk, og disse er godkjent i Norge.

Ingen betviler at det er stor risksiko forbundet med blodoverføringer, men så er det heller ingen som får blod for morroskyld. Det er kun om man har vært i en ulykke der man har mistet så mye blod at man står i fare for å ikke overleve at legen vil gi deg en overføring. Det er sikkert gode alternativer i horisonten(kunstig blodplasma - men kan dere ta i mot det da?), men det unskylder ikke det at mange "uskyldige" har omkommet eller fått varige mèn som følge av din religions politikk på området.

 

Det er ikke så mange som har omkommet. Flere har dødd av HIV-infisert blod.

 

Dommedag? Når har JV spådd dommedag? JV er meget bibeltro, og Bibelen sier at "ingen kjenner dagen og timen".

 

 

 

Hehe, la oss se bort fra alle de lokale dommedags-gærningene man finner i de fleste byer, men i følge wikipedia har faktisk "Ukebladet" deres spåd dommedag mange ganger...

 

 

Dette er bare tull. Det ble påpekt at Adam ville fylt 6000 eller 7000 år i 1975, og man var usikker på om det hadde noen betydning ettersom vi fremdeles var i guds siste skapelsesdag. Men det ble aldri sagt at det var noen dommedag i vente. Men selvfølgelig, historien er brukt av de som hater Jehovas Vitner for alt den er verdt. Jeg har faktisk sett den artikkelen som omtalte dette i Vakttårnet med egne øyne.

 

 

I følge

Angående denne utstøtte personen du nevner: Du sier: "Foreldre, famile, naboer og venner har utstøtt han totalt - de vil ikke ha noe med han å gjøre...." Mener du å si at denne personen levde i et helt nabolag eller en bygd bestående av Jehovas Vitner? Meget besynderlig. Hvor var dette?

 

Jeg tror de(familien) bodde på Bønes på den tiden... og ja, det bor veldig mange vitner veldig tett der oppe. Som du sikkert vet unngår de å omgåes for ofte med mennesker som ikke tilhører (den syke) sekten sin. Han hadde ingen nettverk utenfor gjengen med BibelBollerne. Har ikke snakket med han på mange år, men det siste jeg hørte var at han hadde flyttet til London for å slippe unna trakaseringen...

8099557[/snapback]

 

Du sier at jehovas Vitner ekskluderer og stenger folk ute. Og så, forteller du at denne vennen din flyktet hals over hode til London av alle steder, for å slippe unna de menneskene som ikke ville ha noe med ham å gjøre. Kan du utdype?

Lenke til kommentar
Blodoverføring er snart avleggs. Nye metoder er tatt i bruk, og disse er godkjent i Norge.

Hva slags metoder da?

Blodoverføring — ingen medisinsk norm

Istedenfor å lime inn en lang og tåkete tekst, hva med å skrive en oppsummering selv, eller linke til relevant informasjon? Å oversvømme forumet med forhåndsskrevne tekster er lite ønskelig.

 

Hvordan erstatter man f.eks. blodoverføring ved stort blodtap?

 

 

Det kommer fra en som har en religion der alt, inkludert Jesus (eller Mithras som man kjente ham som fra lenge før Jesus skal ha blitt født), er stjålet rett fra andre religioner? :lol:

8098893[/snapback]

Jesus eller Mithras? Hva er det du snakker om her?

8098968[/snapback]

Jesus er Mithras med nytt navn, stjålet av de kristne fra eldre religioner.

8099922[/snapback]

 

På bærtur igjen ser jeg. Hvilken Mitra eller Mithra er det du snakker om? Det finnes flere religioner der dette navnet dukker, og det betyr at andre også har stjålet en smule. Eller, kanskje det bare er snakk om folkemunne-varianter av Messias profetiene.

Lenke til kommentar

Du sier at jehovas Vitner ekskluderer og stenger folk ute. Og så, forteller du at denne vennen din flyktet hals over hode til London av alle steder, for å slippe unna de menneskene som ikke ville ha noe med ham å gjøre. Kan du utdype?

usikker på hva du er på ute etter her. Dette er ikke en nær venn av meg, jeg kjenner han gjennom min x-kjæreste. Begynner å bli noen år siden sist jeg snakket med han, men som sagt tror jeg han i dag bor i London. Ny jobb, nytt miljø og nye venner.... er du på jakt etter fyren eller noe?

Lenke til kommentar

Du sier at jehovas Vitner ekskluderer og stenger folk ute. Og så, forteller du at denne vennen din flyktet hals over hode til London av alle steder, for å slippe unna de menneskene som ikke ville ha noe med ham å gjøre. Kan du utdype?

usikker på hva du er på ute etter her. Dette er ikke en nær venn av meg, jeg kjenner han gjennom min x-kjæreste. Begynner å bli noen år siden sist jeg snakket med han, men som sagt tror jeg han i dag bor i London. Ny jobb, nytt miljø og nye venner.... er du på jakt etter fyren eller noe?

8103294[/snapback]

 

Nei, jeg bare lurer på hvorfor en flykter fra noen som har brutt kontakten. Selvmotsigelse, sa vi der jeg kommer fra.

Lenke til kommentar
Jeg vet det, men hvor gamle var disse?

8103283[/snapback]

 

 

Mithra: "By at least the 3rd century BCE, Mithra was identified as the progeny of Anahita, a mother-entity who is not mentioned in the Gathas of the very early Avesta texts, but is described in the fifth Yasht of the newer texts as "the wide-expanding and health-giving". The largest temple with a Mithraic connection is the Seleucid temple at Kangavar in western Iran (c. 200 BC), which is dedicated to "Anahita, the Immaculate Virgin Mother of the Lord Mithras"."

Lenke til kommentar
Jehovas Vitner på døren min er like velkomne som svartedøden. Et bestemt " Nei!" etterfulgt av at jeg lukker døren igjen med et smell pleier å gjøre susen.

8106716[/snapback]

 

Da blir de nok skremt skal du se.

8108418[/snapback]

 

nu va du smart!

Lenke til kommentar
Jehovas Vitner på døren min er like velkomne som svartedøden. Et bestemt " Nei!" etterfulgt av at jeg lukker døren igjen med et smell pleier å gjøre susen.

8106716[/snapback]

 

Da blir de nok skremt skal du se.

8108418[/snapback]

 

nu va du smart!

8108643[/snapback]

 

I know

Lenke til kommentar

Jeg har en bestevennine som er Jehovas vitner, jeg tilbriger mye tid sammen med henne og fam. Jeg er ateist, og er veldig "opplyst" på det området med relgion. Men jeg har absolutt ingen problemer med å skjønne hvorfor folk blir med på sånt. Pga vennina mi så har jeg vert med på et møte og en sån hel helg der masse vitner møtes. Pga hun skulle døpes. Da pratet de om vitne ting 6 timer om dagen... De har så "opplagte" forklaringer på problemer og veldig gode forklaringer og svar. Det er det som er så skummelt, folk som mangler noe i livet, eller har dårlig selvtillit osv føler sikkert en trang til å bli med innen felleskapet. Som er ekstremt sterkt vil jeg si.

 

Jeg tror at man må passe seg for slike ting, for jeg merka hvor lett det er og bli "hjernevasket" . når man sitter på utsiden ser man ting veldig klart, og helt ærlig syntes jeg det var en blanding av repitisjon og skremmselspropaganda hele tiden.

Lenke til kommentar
Jeg har en bestevennine som er Jehovas vitner, jeg tilbriger mye tid sammen med henne og fam. Jeg er ateist, og er veldig "opplyst" på det området med relgion. Men jeg har absolutt ingen problemer med å skjønne hvorfor folk blir med på sånt. Pga vennina mi så har jeg vert med på et møte og en sån hel helg der masse vitner møtes. Pga hun skulle døpes. Da pratet de om vitne ting 6 timer om dagen... De har så "opplagte" forklaringer på problemer og veldig gode forklaringer og svar. Det er det som er så skummelt, folk som mangler noe i livet, eller har dårlig selvtillit osv føler sikkert en trang til å bli med innen felleskapet. Som er ekstremt sterkt vil jeg si.

 

Jeg tror at man må passe seg for slike ting, for jeg merka hvor lett det er og bli "hjernevasket" . når man sitter på utsiden ser man ting veldig klart, og helt ærlig syntes jeg det var en blanding av repitisjon og skremmselspropaganda hele tiden.

8129879[/snapback]

 

Innlegget ditt var kjekt å lese, men synes du det er negativt at Jehovas Vitner kan svare på så mye? Burde det ikke heller være slik at en var glad for at noen kunne forklare Bibelen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...