Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Tyngre sykler - hva er bra kjøp mtp. pris/effekt?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ok. Du kan sjekke effekt og vekt på de fleste sykler her: http://www.bikez.com/

 

Vær oppmerksom på at de nok overdriver effekten litt i forhold til det som er reelt.

 

Forsikringsmessig er CBR 600 F4i ganske bra i forhold til R6 og GSX-R 600, men den er litt mindre R. Anbefaler at du setter opp en liste over sykler du kunne tenke deg, og sjekker hvilke du kan få forsikret til en pris du har råd til å betale. Hvis du er ung er det ikke sikkert du får lov til å forsikre verstingsyklene selv om du har høy bonus.

 

Nesten uansett hvilken tung sykkel du velger vil du merke at den drar veldig mye bedre enn du er vant med. Jeg gikk fra en med ca 50 HK til en VFR 750 med i underkant av 100, og forskjellen er mye større enn jeg hadde trodd. Holdt på å falle av første gangen jeg gav flatt på første, og VFRen er ikke engang en racing-sykkel.

Lenke til kommentar
Vel, fersking når det gjelder tyngre sykler ja, men har kjørt mellomtung og lett i flere år. Dermed vil jeg ha en billig tung sykkel, hva med en CBR? Hvordan er effekten på en CBR 600? Noen andre sykler som er kjent for å ha god effekt men ikke har altfor dyr pris?

7717698[/snapback]

 

Honda 600 Fireblade RR, er det ivertfall krutt i, de koster heller ikke så mye.

men bor du feks i Oslo og ikke har noen særlig bonus på forsikringen, kan dette bli dobbelt opp pris.

Jeg kjører en 900 Fireblade RR, som jeg leier vært år for en meeeget billig penge.

En sykkel jeg anbefaler på det sterkeste til de som ønsker seg adrenalinkick!!

Her er nettsiden

Firebladen ble også kåret til den beste av 10 serieproduserte MCer på Discovery Channel, hvor de testet de 10 hotteste mot hverandre på fart, aks og egenskaper.

 

Bortsett fra denne sykkelen, er vel smaken som baken da. Mange gode og gamle 750 ccm som holder mål, og en Suzuki gxr 750 fra 90 tallet ligger lavt i pris og har en meget lav forsikring i forhold til mange andre superbikes i samme klasse.

 

Honda 800 med den nye Vtec funksjonen, er utrolig bra å kjøre.

Forsikringen ligger en del lavere da det ikke er noen superbike, men ved 6.000 på turtallet kan det kanskje kjennes sånn ut...det er der Vtecèn slår seg inn.

 

Ta en kikk innom MC Børsen, se etter en sykkel du kanskje liker der. Jeg vil tru at du får mange gode svar her senere.

Ahh, se hva jeg fant DER da, 2001 modell til en bra pris. Lav kilometer og 1 års garanti!

Lenke til kommentar

Jeg var på samme stadie som det for kort tid siden, og jeg letet lenge etter sykkel, var å prøvekjørte mange.

 

Det jeg endte opp med var en Kawasaki ZZR600. Denne er veldig billig å forsikre i forhold til andre sykler jeg forørte meg om.

Den er registrert som en touring sykkel, men går og har egenskaper som en sportsykkel. Mye morro for pengene etter min mening.

Lenke til kommentar
Vel, fersking når det gjelder tyngre sykler ja, men har kjørt mellomtung og lett i flere år. Dermed vil jeg ha en billig tung sykkel, hva med en CBR? Hvordan er effekten på en CBR 600? Noen andre sykler som er kjent for å ha god effekt men ikke har altfor dyr pris?

7717698[/snapback]

 

Du kan få en > 1990 modell 1000 eller 1100 for 20000kr. Masse hester og du blir garantert rævkjørt i første sving av en hvilken som helst moderne sykkel, også mellomklassesyklene. Det samme gjelder for den sakens skyld om du kjøper en moderne 1000cc RR-sykkel. Innstillingen/kunnskapen deler du nok med mange og er vel derfor forsikringsselskapene skyr dere.

Du skal vite at du ganske fort blir vant med en hvilken som helst effekt derfor er det lite å hige etter. Etter noen uker venner man seg til det.

 

Gode grunner til ikke å se på effekt:

- fra 100 hester og oppover er det sjåføren som bestemmer hvilken skykkel som er raskest 0-100. De fleste vil være raskere med en mer effektsvak twin fremfor en hissig firer.

- effekt er meningsløst uten sammtidig å se på vekt

- det er dritflaut å skulle være råest i gata bare for å bli frakjørt av en 250. (hviket enhver middelmådig innehaver av RR-lisens lett ville klare på en bane mot førere som ikke har baneerfaring, uansett sykkel)

- du stoler på hestene i stedet for å lære deg å kjøre

- sykkelen er tyngre å håndtere

- de ler av deg når de ser den dyre store sykkelen og en bred flat bane på bakdekket mens sidene er glatte og urørte.

- forsikringen blir dritdyr

 

spar pengene til innkjøp og forsikring og bruk disse på godt kjøre-utstyr og banekurs. Velg en vennlig sykkel med gode kjøreegenskaper og lær å kjøre sykkel, det kan til og med redde livet ditt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...