Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvordan fungerer dumpventil?


RMBB

Anbefalte innlegg

Hvordan fungerer en dumpventil(pop-off)

Har hørt at den slipper ut trykket fra turboen slik at den ikke skal bråstoppe når man slipper gassen. At det blir et vakum idè man slipper gassen slik at turboen vil bråstoppe og man må lade den opp på nytt når man gir gass.

Er dette riktig? Har hørt så mange forskjellige versjoner så en "fasit" på dette hadde vert interresant...

Har også hørt at man kan få den typiske dumpventil lyden ved og bare ha et powerfilter.. Stemmer dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvordan fungerer en dumpventil(pop-off)

Har hørt at den slipper ut trykket fra turboen slik at den ikke skal bråstoppe når man slipper gassen. At det blir et vakum idè man slipper gassen slik at turboen vil bråstoppe og man må lade den opp på nytt når man gir gass.

Er dette riktig? Har hørt så mange forskjellige versjoner så en "fasit" på dette hadde vert interresant...

Har også hørt at man kan få den typiske dumpventil lyden ved og bare ha et powerfilter.. Stemmer dette?

7704192[/snapback]

En dumpventil er montert på innsugsrøret mellom turbo og innsugsmanifoilen. Når gass-spjeldet lukkes vil overtrykksluften fra turboen bli slått tilbake, og kan vel faktisk skade turboen, ja. En dumpventil vil forhindre dette da den slipper ut overtrykksluften.

 

Originalt har turbobiler en resirkulerende dumpventil. Den dumper altså trykkluften inn i innsugsrøret igjen gjennom en slange. Om du setter på åpent filter vil dumpelyden av denne kunne bli forsterket noe.

Endret av JimL
Lenke til kommentar
Hvordan fungerer en dumpventil(pop-off)

Har hørt at den slipper ut trykket fra turboen slik at den ikke skal bråstoppe når man slipper gassen. At det blir et vakum idè man slipper gassen slik at turboen vil bråstoppe og man må lade den opp på nytt når man gir gass.

Er dette riktig? Har hørt så mange forskjellige versjoner så en "fasit" på dette hadde vert interresant...

Har også hørt at man kan få den typiske dumpventil lyden ved og bare ha et powerfilter.. Stemmer dette?

7704192[/snapback]

En dumpventil er montert på innsugsrøret mellom turbo og innsugsmanifoilen. Når gass-spjeldet lukkes vil overtrykksluften fra turboen bli slått tilbake, og kan vel faktisk skade turboen, ja. En dumpventil vil forhindre dette da den slipper ut overtrykksluften.

 

Originalt har turbobiler en resirkulerende dumpventil. Den dumper altså trykkluften inn i innsugsrøret igjen gjennom en slange. Om du setter på åpent filter vil dumpelyden av denne kunne bli forsterket noe.

7704205[/snapback]

 

 

Ok, men dette er vel ikke skadelig sånn som turboen er orginal? De har vel tatt med det i beregningen når bilen ble produsert antar jeg... Lønner seg og ha dumpventil hvis man øker ladetrykket over det orginale da... Lurer også på en annen ting... Har en Volvo 940LT, denne har jo en lavtrykksturbo. Vil det da si at den lader mest/er mest aktiv på lavt turtall? Eller starter den tidligere og jobber jevnt oppover hele tiden?

Lenke til kommentar

Som sagt kommer de fleste biler med original dumpventil. Om Volvoen din gjør det er jeg ærlig talt usikker på. Fordelene med en åpen duimpventil mot en resirkulerende er vel heller fraværende i hvermannsenbiler, og det skal ikke være skadelig å kjøre med noen av delene.

 

En lavtrykksturbo krever mindre eksos for å spinne opp og vil derfor få et arbeidsområde som ligger lavt ja

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...