Spursen Skrevet 12. januar 2007 Skrevet 12. januar 2007 er det noen som kan forklare meg hva som er meningen med webhotell?F.eks hvis man har domene til www.diskusjon.no Trenger man da webhotell for å få siden ut på internett? Og må man ha domene og webhotell hos samme leverandør?? Jeg er helt "grønn" på dette... Men jeg har lyst til å bli en rev på web o.l.
H80 Skrevet 12. januar 2007 Skrevet 12. januar 2007 Hvis du har et domene, har du retten til å peke dette domenet til en IP-adresse. F.eks diskusjon.no pekes til 194.24.252.216. Hvis det skal være noe poeng i å ha et domene, må det være en webserver i den andre enden som svarer når noen skriver f.eks diskusjon.no i en nettleser. Man kan sette opp en webserver selv, men man er jo da avhengig av at denne alltid står på. Eller man kan leie serverplass hos et webhotell, og bruke deres servere og linjer. Dette har mange fordeler for små nettsider. Webhoteller kan raske linjer og kraftige servere og kan kjøre mange små nettsteder fra samme server. Dette gir bedre utnyttelse av maskinparken. Hvis en server skulle gå ned, har man gjerne en backupserver som kan ta over automatisk. Det kan jo være moro å kjøre sine egne servere, og man lærer mye av det, men hvis man har en nettside med liten til middels trafikk og det viktigste er stabilitet, oppetid og fart, er man nok best tjent med å bruke et webhotell.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå