Gå til innhold

Info om Moskva prosessen og litt til:P


OddZen

Anbefalte innlegg

Go dag folkens.

 

Hadde samfunnskunnskap for et par dager siden, hvor lærern bare var litt innom litt Moskva prosessen.

Jeg for min del hadde ikke hørt så veldig mye om den, så jeg spør da her:

 

hva dere vet om den?

hva som lå bak den?

og det dere ellers vil dele med andre :thumbup:

Jeg hadde også vært takknemmelig om dere kunne si litt mere om situasjonen i Russland på den tiden,

det hadde dessuten vært interresant å vite litt mere om Stalin, og hvordan han førte sitt landet da han levde.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Moskvaprosessene var en rekke rettssaker mot fremtredende maktpersoner som Stalin så på som trusler, og ble satt i gang etter drapet på Kirov. Det har senere vært spekulert i om Stalin selv beordret drapet for å kunne sette i gang rettssakene, men så vidt det er meg bekjent har det aldri blitt bekreftet.

En lang rekke personer ble dømt, de fleste til døden, og førte til at all opposisjon mot Stalin internt i partiet ble utryddet, og gav Stalin en enorm makt.

Lenke til kommentar
Stalin var en koselig kar.

 

Haha, skjønte ironien da:P men klarte ikke å holde meg :thumbup:

 

Var egentli helt utrolig hvordan de slaktet folk på den tiden, det ble jo drep ca 20 millioner mennesker under kommunismen der borte, det er jo helt enorme tall.

 

Og Stalin drepte folk hele tiden akkurat som det skulle morre han.

På møtene hans i kreml, det var faktisk slik at når han sa noe, og hvis han sa eller uttalte noe feil, så sa de undersotte den samme feilen, hvis ikke kunne de risikere å bli drept.

Og kollegaer og "venner" av Stalin fikk ofte konene sine drept fordi de skulle ha all fokus på ham og det arbeidet de skulle gjøre.

Er helt sykt for en jernhand de styrte med.

Lenke til kommentar

"På møtene hans i kreml, det var faktisk slik at når han sa noe, og hvis han sa eller uttalte noe feil, så sa de undersotte den samme feilen, hvis ikke kunne de risikere å bli drept.

Og kollegaer og "venner" av Stalin fikk ofte konene sine drept fordi de skulle ha all fokus på ham og det arbeidet de skulle gjøre."

 

Hvor har du dette fra?

Lenke til kommentar
Lærern min fortalte det, han holder på å studere livet til Stalin atm:P

7694726[/snapback]

 

OK. Jeg er ikke overbevist før jeg ser en pålitelig kilde, jeg men... Jeg regner da ihvertfall med at han viste dere det. ;)

 

Ingen tvil om at Stalin var en grusom hersker. Må være forferdelig å være den typen diktator, og å måtte leve med dårlig samvittighet og en vanvittig paranoid følelse konstant.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...