Gå til innhold

Kreatin eller protein?


Anbefalte innlegg

Vil heller anbefale rugbrødskiver isteden for carbo fuel. Brødskiver inneholder også mye karbs og kcal.

7697656[/snapback]

Ikke sant? Jeg spiser gjennomsnitt 12 brødskiver hver dag. Med egg, jordbær å HaPå :)

7697950[/snapback]

Med så mange brødskiver vil du ivertfal gå opp i vekt :) Her går det i 8 brødskiver hver dag men også en del pasta/ris/poteter, 150g havregryn osv osv.

Endret av DNA
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Spis heller rikelig med proteiner gjennom normal mat. Drit i det dårlige proteintilskuddet. Spis flott kjøtt, kylling, osv..

7701722[/snapback]

Vel støtter deg litt i det, men hvis han ikke har råd til å kjøpe masse kylling osv så er proteintilskudd en fin erstatter.

Lenke til kommentar

Noe angående bruk av kreatin:

 

Det sies at du ikke skal ta kreating blandet med/sammen med sitrusfrukt, for da dannes creatinine. Hva gjør creatinine? Hva er negativt med dette? Tok et par ganger i starten en blanding av appelsinjuice og kreatin (appelsin er en sitrusfrukt), og kanskje det blir dannet da? Sluttet med det nå da, men lurer bare på om det finnes noen bivirkninger el.l til creatinine? Er det noe særlig farlig å har blandet det med appelsinjuice noen ganger? :ermm:

Lenke til kommentar
Noe angående bruk av kreatin:

 

Det sies at du ikke skal ta kreating blandet med/sammen med sitrusfrukt, for da dannes creatinine. Hva gjør creatinine? Hva er negativt med dette? Tok et par ganger i starten en blanding av appelsinjuice og kreatin (appelsin er en sitrusfrukt), og kanskje det blir dannet da? Sluttet med det nå da, men lurer bare på om det finnes noen bivirkninger el.l til creatinine? Er det noe særlig farlig å har blandet det med appelsinjuice noen ganger? :ermm:

7702769[/snapback]

Gjør ikke no hva du blander det i, men vann er vel lettere å blande det i. Bare du får i deg nok vann om dagen så får du ikke bivirkninger. bivirkninger du kan få hvis du ikke drikker vann: Hodepine, bli daff og bli dehydrtert.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Noe angående bruk av kreatin:

 

Det sies at du ikke skal ta kreating blandet med/sammen med sitrusfrukt, for da dannes creatinine. Hva gjør creatinine? Hva er negativt med dette? Tok et par ganger i starten en blanding av appelsinjuice og kreatin (appelsin er en sitrusfrukt), og kanskje det blir dannet da? Sluttet med det nå da, men lurer bare på om det finnes noen bivirkninger el.l til creatinine? Er det noe særlig farlig å har blandet det med appelsinjuice noen ganger? :ermm:

7702769[/snapback]

 

Legen fortalte meg at creatinine var et avfallsstoff som musklene danner og kvitter seg med når de blir utsatt for stress. Vet ikke om noen bivirkninger, men det høres likevel dumt ut å drikke avfallsstoff...

 

For å svare på topic så er jeg sikker på at kreatintilskudd vil jeg mer effekt en proteintilskudd, forutsatt at trådstarter har et noenlunde normalt kosthold.

Lenke til kommentar

Generelt

Kreatinin er et nedbrytningsprodukt av musklenes energirike forbindelse kreatinfosfat. Det skilles ut i nyrene, og kreatininkonsentrasjonen i serum er avhengig av den samlede muskelmasse og nyrefunksjonen. Kreatinin utskilles ved glomerulær filtrasjon uten etterfølgende reabsorpsjon eller nevneverdig sekresjon.

 

Forhøyede verdier

Nyresvikt, svære muskellidelser med henfall.

 

Vurdering

Kreatinin er en bedre indikator på nyrefunksjonen enn karbamid (urea), spesielt når man skal følge forløpet av en nyrelidelse, fordi kreatininkonsentrasjonen i serum er uavhengig av proteintilførsel, proteinnedbrytning og leverfunksjon. Man må imidlertid være oppmerksom på at kreatininkonsentrasjonen i serum er en relativt lite sensitiv indikator på tidlig nyreskade. Kreatinin stiger først et stykke ut i forløpet. Døgnutskillelsen av kreatinin i urinen er ganske konstant, avhengig av den samlede muskelmasse. Kreatininutskillelsen benyttes derfor av og til som referanse når man skal angi utskillelsen av andre stoffer.

 

Medikamentinnvirkning

Det er rapportert forhøyet serumkonsentrasjon av kreatinin etter behandling med en rekke medikamenter (som regel store doser), men det dreier seg da i alt vesentlig om en nefrotoksisk virkning av medikamentet.

 

Kilde: Helse øst

Lenke til kommentar

Vell vett ikke helt. Er ny her selv. Men jeg er også "tynn" men føler jeg spiser rikeligt med mat. 8 skiver til jobb 2 skiver når jeg kommer hjem kanskje en jogurt så middag litt senere og så en god kvelds.... men jeg legger ikke noe serligt på meg :ermm: veier bare 70kg og er ca 184 høy. Men jeg jobber og har penger og har nå svømt i en del uker for og bygge opp ryggen min etter ei ulykke, og nå starter jeg også på trenings studio. Så jeg har gått til inkjøp av begge deler men vett ikke om jeg bør starte med kreating nå? kan en f.eks blande protein og creatin i en drink? fikk også bare beskjed av en kompis og få proteiner med mye karbo, så jeg fant en med 63%

 

hva bør jeg gjøre?

Lenke til kommentar
Vell vett ikke helt. Er ny her selv. Men jeg er også "tynn" men føler jeg spiser rikeligt med mat. 8 skiver til jobb 2 skiver når jeg kommer hjem kanskje en jogurt så middag litt senere og så en god kvelds.... men jeg legger ikke noe serligt på meg  :ermm: veier bare 70kg og er ca 184 høy. Men jeg jobber og har penger og har nå svømt i en del uker for og bygge opp ryggen min etter ei ulykke, og nå starter jeg også på trenings studio. Så jeg har gått til inkjøp av begge deler men vett ikke om jeg bør starte med kreating nå? kan en f.eks blande protein og creatin i en drink? fikk også bare beskjed av en kompis og få proteiner med mye karbo, så jeg fant en med 63%

 

hva bør jeg gjøre?

7725532[/snapback]

 

Spis mer mat. Det du nevner virker ikke som det store måltidet ;)

Hvis du da har kjøpt dette proteinet ditt (blir vel mer weight gainer det du har kjøpt) så bland inn en 5ss oliven eller rapsolje en gang til dagen. Skikkelig kaloribombe ;)

 

Ellers, spis, spis, spis, spis og spis myyyye mer. (Eneste som virkelig hjelper).

 

Kreatin har i og for seg lite med kostholdet å gjøre i den forstand det er næring. Du kan nok gå litt opp i vekt av det av økt vannmengde, men normalt sett er det greiest å vente med kreatin til du kan trene skikkelig, teknikken inne mv. Ca. etter et år med seriøs trening :)

Endret av allyse
Lenke til kommentar

Argumentet "Spis mer":

 

Er målet å bli feit eller legge på seg i form av muskler?? Poenget er vel heller å spise riktig, enn å hive i seg alt mulig dritt (Brød + Hapå? WTF??)

 

Spis proteinrik mat, og tren. Proteinshake skader vel heller ikke.

Endret av krigun
Lenke til kommentar
Argumentet "Spis mer":

 

Er målet å bli feit eller legge på seg i form av muskler?? Poenget er vel heller å spise riktig, enn å hive i seg alt mulig dritt (Brød + Hapå? WTF??)

 

Spis proteinrik mat, og tren. Proteinshake skader vel heller ikke.

7727185[/snapback]

Det som er meningen her, er at du må ligge i kcal overskudd for å legge på seg. Det er jo selvfølgelig best å få det kcal overskuddet av riktig mat. Men noen sliter med dette, og da kan de prøve å spise ting med mye kcal som ikke er så riktig bare for å komme seg i kcal overskudd.

Lenke til kommentar
Meget viktig med oljer og fett, og sørg for å få i deg omega 3 og hvis mulig 6.

7727115[/snapback]

 

Mener bestemt at den proteinen jeg kjøpte i dag inneholdt både omega 3 6 og 9 kan dette stemme? gidder ikke hente boksen :p

 

Men er det noe farligt og ta begge deler da? sånn ellers?

Endret av EkanTrike
Lenke til kommentar
Den øverste du har kjøpt er weight gainer, vektøkningspulver, ikke rent proteinpulver.

7729125[/snapback]

 

vell det er jo likegreit. er jo bare 70kg og nesten 185 :ermm:

 

Men det står anbefalt 4 ganger til dagen.... måren før trening etter trening og leggetid er vell ok? eller hva er best i grunn?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...