Lagn Skrevet 7. januar 2007 Skrevet 7. januar 2007 (endret) vær så snill å flytt dette innlegget hvis det er i feil kategori. dette var det nærmeste jeg kom. ok, jeg lurer på: hvis jeg putter inn cden og innstallerer linux, vil linux og alt jeg ville påføre maskinen med linux skrive over det jeg har? og, en ting til. uoversiktelig, indirekte, tidkre laste ned ubuntu. hadde vært kjempesnillt om noen kunne linket direkte til en nedlatsning Endret 4. april 2010 av megaloman
AlexTheMad Skrevet 8. januar 2007 Skrevet 8. januar 2007 skjønner ikke hvorfor det skulle være så veldig vanskelig å laste ned ubuntu imaget, men here you go: ftp://ftp.uninett.no/linux/ubuntu-iso/edg...esktop-i386.iso
Lagn Skrevet 8. januar 2007 Forfatter Skrevet 8. januar 2007 (endret) tusen takk! nei, det var en masse og flere av samme land som jeg ikke visste hvem jeg skulle ta, og døde linker.. jeg må ha gjort noe feil.. men takk! Endret 8. januar 2007 av megaloman
Lagn Skrevet 8. januar 2007 Forfatter Skrevet 8. januar 2007 men jeg kan velge mellom å overskrive eller ikke; må jeg velge et valg for ikke å overskrive eller er det bare å innstallere på en ledig partisjon eller hva det heter? altså ikke bare hindre at linux kommer oppå noe annet men alle filer jeg lager i linux.
Gjakmarrja Skrevet 8. januar 2007 Skrevet 8. januar 2007 Installen til ubuntu er enkel, du kan velge slett alt og gjør alt automatisk. ELLER, du kan sette opp partisjonstabellen manuelt. Ergo du kan eventuelt resize eksisterende ntfs/fat32 partisjon for å lage plass en swap partisjon og en ext3 til resten. Dette er heller enkelt, god grafisk installer så du klarer deg nok. Den lister opp eksisterende partisjoner, da finner du vel bare en partisjon som har windows på seg. Så velger du bare resize og lager en liten swap-partisjon og en større ext3 partisjon av den frie plassen du får av resizingen.
kommers Skrevet 8. januar 2007 Skrevet 8. januar 2007 (endret) Her og her ser du en serie av screenshots av installsjonsprosessen for Ubuntu 6.10, hvis du er nysgjerrig på hvordan den ser ut. Vedkommende her valgte å manuelt konfigurere partisjonene, så man ser ikke eksakt hva som skjer hvis man velger å automatisk resize hovedpartisjonen (et mulig valg i steg 6 av 7). Kanskje noen andre her har erfaring med den funksjonen? Litt mer info og tips for mulige partisjonsoppsett finner du her (på engelsk dessverre). Hvis du velger å gjøre klar partisjoneringen og fikse ledig plass til GNU/Linux (Ubuntu) før du starter selve installasjonen, så forklarer denne siden at du kan bruke et partisjoneringsverktøy som følger med på live-CDen til Ubuntu som heter GParted (ingen grunn til å herje og stresse med Parition Magic (+ skaffe crack?), som mange Windows-brukere typisk gjør). Endret 8. januar 2007 av kommers
BarteBaluba Skrevet 8. januar 2007 Skrevet 8. januar 2007 Hvis du skal gjøre Windows partisjonen mindre MÅ du defragmentere partisjonen i Windows først!
Gjakmarrja Skrevet 8. januar 2007 Skrevet 8. januar 2007 Hvis du skal gjøre Windows partisjonen mindre MÅ du defragmentere partisjonen i Windows først! 7672789[/snapback] Dette er ekstremt viktig, jeg glemte det sist og fikk bluescreen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå