Gå til innhold

Nytt HK til E6600 CPU


peiper

Anbefalte innlegg

Nå er tiden inne for en liten oppgradering av sliteren på PC rommet. Har kikket rundt etter HK hele helga. Er i utgangspunktet åpen for alle sorter HK, selv om jeg har hatt usansynlig dårlig erfaring med ABIT, og stort sett bygd på ASUS hk tidligere. CPU blir E6600, med mulighet for skifte til QuadCPU senere.

 

De jeg har i kikkerten nå:

 

ECS PX1 aldri brukt ECS før.

 

GIGABYTE DQ6 rykter om at Gigabyte kan være følsomme på ram :hmm:

 

ABIT AB9 pro ikke støtte for quad cpu :hmm:

 

ASUS P5B E pluss

 

Minne blir sannsynligvis PC6400 2GB av rimelig type. KINGSTON f.eks.

 

Noen som har sysnpunkter på HK/RAM? CPU er nok rimelig spikret. Det eneste som er 100% sikkert er at det skal være støtte for Intel Matrix Raid.

 

Foreløpig heller jeg mot ASUS av gammel vane, men det hadde vært morro å prøve noe annet også.

 

Mulighet for PCI-e 4x er et pluss.

Endret av peiper
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har Asus P5B, og det fungerer flott, bare gode erfaringer hittil :) Stabilt og bra, men har enda ikke fått prøvd overklokking med det. Jeg ville gått for ASUS P5B E pluss

7667202[/snapback]

 

 

Tror nok det blir det ja. Fin pris også, kan legge mer i skjermkortet. Lite med respons på de andre HK'ene, så det er vel ikke så mange som bruker dem, delv om ECS kortet virker bra.

Endret av peiper
Lenke til kommentar

Jeg har også ASUS P5B. Anbefaler ikke dette hovedkortet dersom du skal kjøre SATA-RAID. BIOS oppdateringene deres er heller ikke spesielt gode. Lite gjennomtestet og sluppet med kjente feil. Jeg kjenner ingen av de andre hovedkortene godt, og kan derfor ikke si noe om de er bedre. Dersom du skal kjøpe et ASUS-hovedkort, stikk innom forumet deres: http://vip.asus.com/forum/topic.aspx?board...SLanguage=en-us

 

Finn alt du kan om det hovedkortet du tenker å kjøpe (Velg modell i rullegardinmeny øverst til høyre) så lærer du hovedkortets svakheter å kjenne før du kjøper det i stedet for etterpå.

Lenke til kommentar
Jeg har også ASUS P5B. Anbefaler ikke dette hovedkortet dersom du skal kjøre SATA-RAID. BIOS oppdateringene deres er heller ikke spesielt gode. Lite gjennomtestet og sluppet med kjente feil. Jeg kjenner ingen av de andre hovedkortene godt, og kan derfor ikke si noe om de er bedre. Dersom du skal kjøpe et ASUS-hovedkort, stikk innom forumet deres: http://vip.asus.com/forum/topic.aspx?board...SLanguage=en-us

 

Finn alt du kan om det hovedkortet du tenker å kjøpe (Velg modell i rullegardinmeny øverst til høyre) så lærer du hovedkortets svakheter å kjenne før du kjøper det i stedet for etterpå.

7671563[/snapback]

 

 

Ser noen har raid problemer med p5b. Ingen rapporter om det på e pluss kortene, men det kan være fordi det er færre av dem. Skulle tro de er bygd på samme grunndesign, så det burde ikke være noen forskjell. Har du opplevd vanskeligheter med Raid?

Lenke til kommentar
Ser noen har raid problemer med p5b. Ingen rapporter om det på e pluss kortene, men det kan være fordi det er færre av dem. Skulle tro de er bygd på samme grunndesign, så det burde ikke være noen forskjell. Har du opplevd vanskeligheter med Raid?

Det er ikke noen vanskeligheter med RAID, det er bare en idiotisk utforming av tilkoblingen. Du må nemlig koble en harddisk i SATA-RAID porten inne på hovedkortet, mens den andre må kobles i eSATA porten på utsiden av hovedkortet, trekkes inn i kabinettet igjen, og kobles til disken. Dermed får du en ledning utenfra og inn som ikke kan nappes ut. (Hvis du kjører RAID0)

 

Dette står det heller ingenting om i manualen til hovedkortet. Det eneste stedet du finner dette er på ASUS-forumet. Jeg ser at i FAQ'en for P5B-E står det at southbridge kontrolleren har støtte for RAID. Dette har den ikke hos P5B, der er det en egen JMicron kontroller for RAID. Det er dette som skaper denne saken, så da er nok ikke det et problem på P5B-E.

Lenke til kommentar
Ser noen har raid problemer med p5b. Ingen rapporter om det på e pluss kortene, men det kan være fordi det er færre av dem. Skulle tro de er bygd på samme grunndesign, så det burde ikke være noen forskjell. Har du opplevd vanskeligheter med Raid?

Det er ikke noen vanskeligheter med RAID, det er bare en idiotisk utforming av tilkoblingen. Du må nemlig koble en harddisk i SATA-RAID porten inne på hovedkortet, mens den andre må kobles i eSATA porten på utsiden av hovedkortet, trekkes inn i kabinettet igjen, og kobles til disken. Dermed får du en ledning utenfra og inn som ikke kan nappes ut. (Hvis du kjører RAID0)

 

Dette står det heller ingenting om i manualen til hovedkortet. Det eneste stedet du finner dette er på ASUS-forumet. Jeg ser at i FAQ'en for P5B-E står det at southbridge kontrolleren har støtte for RAID. Dette har den ikke hos P5B, der er det en egen JMicron kontroller for RAID. Det er dette som skaper denne saken, så da er nok ikke det et problem på P5B-E.

7674344[/snapback]

 

Aaaaah, jeg vet at P5B ikke har Raidkontroller på annet enn den kombinerte interne/eksterne porten. Derfor jeg ser på den oppgraderte versjonen.

 

Har lest en del på ECS kortet, og det får miksede kritikker. Gigabytekortet KAN være et alternativ, men ASUS kortet er billigere.

Endret av peiper
Lenke til kommentar
Ser noen har raid problemer med p5b. Ingen rapporter om det på e pluss kortene, men det kan være fordi det er færre av dem. Skulle tro de er bygd på samme grunndesign, så det burde ikke være noen forskjell. Har du opplevd vanskeligheter med Raid?

Det er ikke noen vanskeligheter med RAID, det er bare en idiotisk utforming av tilkoblingen. Du må nemlig koble en harddisk i SATA-RAID porten inne på hovedkortet, mens den andre må kobles i eSATA porten på utsiden av hovedkortet, trekkes inn i kabinettet igjen, og kobles til disken. Dermed får du en ledning utenfra og inn som ikke kan nappes ut. (Hvis du kjører RAID0)

 

Dette står det heller ingenting om i manualen til hovedkortet. Det eneste stedet du finner dette er på ASUS-forumet. Jeg ser at i FAQ'en for P5B-E står det at southbridge kontrolleren har støtte for RAID. Dette har den ikke hos P5B, der er det en egen JMicron kontroller for RAID. Det er dette som skaper denne saken, så da er nok ikke det et problem på P5B-E.

7674344[/snapback]

 

Aaaaah, jeg vet at P5B ikke har Raidkontroller på annet enn den kombinerte interne/eksterne porten. Derfor jeg ser på den oppgraderte versjonen.

 

Har lest en del på ECS kortet, og det får miksede kritikker. Gigabytekortet KAN være et alternativ, men ASUS kortet er billigere.

7677440[/snapback]

 

Eh, jeg regner med at dette er features som er disablet i P5B for på mitt kommende P5B Delux WiFi eller hva hele navnet finnes både Intel og JMicron RAID. Intels ligger på SB og støtter optil 6 disker i RAID 0, 1, 5 og 0 + 1.

 

I brukermanualen fremgår det også ganske tydelig at det er JMicron controlleren som har den eksterne porten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...