Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hva skjer med oppspart pensjon hvis du dør tidlig?


Myrsnipa

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Pensjon blir vanligvis ikke spart opp, den blir betalt inn av dem som jobber, og ut igjen til pensjonister samme året. Oljefondet er et unntak. Man får i utgangspunktet bare utbetalt pensjon så lenge man er i live, og de går ikke inn i noen arv, men dersom man etterlater en enke(mann) som ellers ville få mye lavere inntekt, kan denne få en del av pensjonen. Hvor mye regnes ut etter regler som er for kompliserte til at jeg gidder å sette meg inn i dem.

Lenke til kommentar
Pensjon blir vanligvis ikke spart opp, den blir betalt inn av dem som jobber, og ut igjen til pensjonister samme året. Oljefondet er et unntak. Man får i utgangspunktet bare utbetalt pensjon så lenge man er i live, og de går ikke inn i noen arv, men dersom man etterlater en enke(mann) som ellers ville få mye lavere inntekt, kan denne få en del av pensjonen. Hvor mye regnes ut etter regler som er for kompliserte til at jeg gidder å sette meg inn i dem.

7664806[/snapback]

 

Dette gjelder bare den "offentlige" pensjonen. Pensjon innbetalt til privat pensjonsfond kan tas ut hvis man ønsker å heve fondet...

Lenke til kommentar
Pensjon blir vanligvis ikke spart opp, den blir betalt inn av dem som jobber, og ut igjen til pensjonister samme året. Oljefondet er et unntak. Man får i utgangspunktet bare utbetalt pensjon så lenge man er i live, og de går ikke inn i noen arv, men dersom man etterlater en enke(mann) som ellers ville få mye lavere inntekt, kan denne få en del av pensjonen. Hvor mye regnes ut etter regler som er for kompliserte til at jeg gidder å sette meg inn i dem.

7664806[/snapback]

Trådstarter spør om penger som han selv sparer (av lønnen). Her er det altså ikke snakk om offentlig pensjonsordninger.

Lenke til kommentar

Siden han skrev "vi sparer jo" går jeg ut fra at han mener vanlig pensjon, men også med private pensjonssparingssystemer er det ofte slik at man bare får utbetalt penger fram til man dør. Dersom han mener penger han setter av på en egen konto for bruk seinere, går de selvsagt inn i arven, men det er så opplagt at jeg regner ikke med at det er det han lurer på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...