Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Feil nettverkskabel ADSL2?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

jeg er kunde hos Nextgentel og har ADSL2-linje, 20/1Mbit.

 

Mitt problem er hastighetsendring når jeg kobler linjen gjennom splitter-boksen som følger med modemet.

 

Modemet er et Thomson Speedtouch 546i.

Når modemet er koblet direkte i vegguttaket så får jeg den hastigheten jeg skal ha (ca. 15mbit). Når jeg kobler til min analoge telefon og trådløse router så er hastigheten nede i ca. 7mbit.

 

Problemet ligger ikke i den trådløse routeren da hastigheten er den samme som når jeg tilkoblet modem med vanlig nettverkskabel.

Etter å ha snakket med kundeservice hos NGT, sendte de meg en ny splitter, men uten at det hjalp noe.

Det er altså hverken den trådløse routeren eller splitteren som er problemet.

 

 

Har jeg kablet feil? Jeg har benyttet CAT5 nettverkskabler fra splitter til modem og fra modem til trådløs router. Fra analogt vegguttak har jeg benyttet medfølgende telefonkabel.

 

Jeg håper noen har forslag til løsning for det finnes ikke noe mer irriterende enn å ikke få den hastigheten man betaler for.

 

Takk for all hjelp!

mvh

Jostein K

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei og takk for svar,

 

hastigheten halveres når modemet er koblet via splitter selv om hverken telefon eller trådløs router er tilkoblet.

 

Jeg får som sagt kun full hastighet når modem er koblem direkte i vegguttak.

 

 

mvh

Jostein K

 

 

"Når jeg kobler til min analoge telefon og trådløse router så er hastigheten nede i ca. 7mbit."

 

Gjør en ting av gangen og finn ut om det er trådløsrouter eller telefon som gjør utslaget.

7662036[/snapback]

Lenke til kommentar
OK, mulig jeg misforstod.  Det er vel ikke mulig å koble splitteren feil heller ;)

7662182[/snapback]

 

Det er det nok. Pass på at ledningen som kommer fra vegguttaket går til Line på splitter og at Speedtouch ruteren er koblet til (A)DSL/Modem kontakten. Det du også bør gjøre (når pc er koblet rett i Speedtouchen) er å gå til denne linken http://10.0.0.1/cgi/b/dsl/ov/?ce=1&be=0&l0=1&l1=0

 

Så sjekker du om modulasjon er 992.5 Annex B eller noe annet. Har på følelsen at den detter tilbake til 992.1 (eventuelt 3 eller 4) når du kobler via splitteren.

 

Edit: Som regel vil man ikke kommer på nett i det heletatt dersom man blander de forskjellige kontaktene på splitteren.

Endret av mar
Lenke til kommentar

Hei,

 

du har helt rett, modulasjonen står på 992.1 annex B. Er det mulig å stille den til 992.5 og kan det være at problemet ligger her?

 

Takk for all hjelp!

 

mvh

Jostein K

 

 

OK, mulig jeg misforstod.  Det er vel ikke mulig å koble splitteren feil heller ;)

7662182[/snapback]

 

Det er det nok. Pass på at ledningen som kommer fra vegguttaket går til Line på splitter og at Speedtouch ruteren er koblet til (A)DSL/Modem kontakten. Det du også bør gjøre (når pc er koblet rett i Speedtouchen) er å gå til denne linken http://10.0.0.1/cgi/b/dsl/ov/?ce=1&be=0&l0=1&l1=0

 

Så sjekker du om modulasjon er 992.5 Annex B eller noe annet. Har på følelsen at den detter tilbake til 992.1 (eventuelt 3 eller 4) når du kobler via splitteren.

 

Edit: Som regel vil man ikke kommer på nett i det heletatt dersom man blander de forskjellige kontaktene på splitteren.

7663346[/snapback]

Lenke til kommentar
Be NGT melde feil på din tilkobling til de som drifter utstyret i sentralen du tilhører, da vil linjen sjekkes bedre for feil enn det NGT klarer. Be samtidig om at du blir koblet over på ett annet utstyrsnummer i sentralen.

7661986[/snapback]

 

Utstyrsnummer er for telefoni, du tenker vel dslam port?

De blir ikke akkurat byttet etter kundens ønske :roll:

Lenke til kommentar
Hei,

 

du har helt rett, modulasjonen står på 992.1 annex B.  Er det mulig å stille den til 992.5 og kan det være at problemet ligger her?

 

Takk for all hjelp!

 

mvh

Jostein K

 

 

OK, mulig jeg misforstod.  Det er vel ikke mulig å koble splitteren feil heller ;)

7662182[/snapback]

 

Det er det nok. Pass på at ledningen som kommer fra vegguttaket går til Line på splitter og at Speedtouch ruteren er koblet til (A)DSL/Modem kontakten. Det du også bør gjøre (når pc er koblet rett i Speedtouchen) er å gå til denne linken http://10.0.0.1/cgi/b/dsl/ov/?ce=1&be=0&l0=1&l1=0

 

Så sjekker du om modulasjon er 992.5 Annex B eller noe annet. Har på følelsen at den detter tilbake til 992.1 (eventuelt 3 eller 4) når du kobler via splitteren.

 

Edit: Som regel vil man ikke kommer på nett i det heletatt dersom man blander de forskjellige kontaktene på splitteren.

7663346[/snapback]

7666208[/snapback]

 

992.1 er vanlig ADSL dermed blir teoretisk maks på linjen rundt 8000 kbps. Du bør sjekke koblingene du bruker mellom splitter og vegg, og ruter og splitter. Ruteren er oppe på 992.5 (ADSL2+) når du kobler rett i vegguttaket (siden du får 15Mbps). Kan være noen uggene kabler som ikke liker frekvensområdet som ADSL2+ benytter.

Lenke til kommentar

Hei igjen!

 

Jeg vil takke alle som bidro med hjelp og spesielt til Mar som traff blink. Her er svaret jeg fikk fra kundeservice hos Nextgentel:

"Har nå låst utstyret i sentralen til 992.5 (ADSL2+). Etter en liten stund kom ruteren opp med 17028 / 1374 kbps. Før endringen lå den på 992.3 (ADSL2) og ca 8500 / 1370 kbps. Vennligst ta kontakt dersom denne endringen skulle skape problemer."

 

Linjen fungerer nå utmerket med full hastighet. Forøvrig vil jeg si at Nextgentel har levert utmerket kunderservice de tre første månedene med meg som kunde. Noen problemer, slik som tidligere beskrevet, har det vært men alt har blitt forsøkt løst dagen etter at jeg har meldt fra. Siden det i lengre tid har vært massiv negativ kritikk mot Nextgentel er det kanskje like viktig å dele positive erfaringer da det kan bety at de faktisk har forbedret seg kraftig på kundeservice.

 

Nok en gang; takk til alle som hjalp meg!

 

mvh

Jostein K

 

 

 

 

Hei,

 

du har helt rett, modulasjonen står på 992.1 annex B.  Er det mulig å stille den til 992.5 og kan det være at problemet ligger her?

 

Takk for all hjelp!

 

mvh

Jostein K

 

 

OK, mulig jeg misforstod.  Det er vel ikke mulig å koble splitteren feil heller ;)

7662182[/snapback]

 

Det er det nok. Pass på at ledningen som kommer fra vegguttaket går til Line på splitter og at Speedtouch ruteren er koblet til (A)DSL/Modem kontakten. Det du også bør gjøre (når pc er koblet rett i Speedtouchen) er å gå til denne linken http://10.0.0.1/cgi/b/dsl/ov/?ce=1&be=0&l0=1&l1=0

 

Så sjekker du om modulasjon er 992.5 Annex B eller noe annet. Har på følelsen at den detter tilbake til 992.1 (eventuelt 3 eller 4) når du kobler via splitteren.

 

Edit: Som regel vil man ikke kommer på nett i det heletatt dersom man blander de forskjellige kontaktene på splitteren.

7663346[/snapback]

7666208[/snapback]

 

992.1 er vanlig ADSL dermed blir teoretisk maks på linjen rundt 8000 kbps. Du bør sjekke koblingene du bruker mellom splitter og vegg, og ruter og splitter. Ruteren er oppe på 992.5 (ADSL2+) når du kobler rett i vegguttaket (siden du får 15Mbps). Kan være noen uggene kabler som ikke liker frekvensområdet som ADSL2+ benytter.

7666784[/snapback]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...