Gå til innhold

Utbrent rødkanal på D80


Anbefalte innlegg

Når jeg tar fotograferer med mitt Nikon D80 så bruker jeg å sjekke histogrammet etter at bildet er tatt for å være sikker på å få noenlunde ok eksponering. Skjermen viser det "vanlige" histogrammet pluss et for hver av rød-, grønn- og blåkanalene. Jeg har lagt merke til at rødkanalen ofte er utbrent mens de andre er som de skal være.

 

Er det noen som vet hva dette kan skyldes? Er det brukerfeil, er kameraet råttent, eller skal det være sånn?

 

Jeg bruker som regel blenderprioritet og automatisk hvitbalanse. Har tatt en del bilder med en gammel ekstern blits, har da brukt manuelle instillinger og stilt hvitbalanse til blitz. Jeg opplever utbrent rødkanal i begge situasjoner.

 

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Når jeg tar fotograferer med mitt Nikon D80 så bruker jeg å sjekke histogrammet etter at bildet er tatt for å være sikker på å få noenlunde ok eksponering. Skjermen viser det "vanlige" histogrammet pluss et for hver av rød-, grønn- og blåkanalene. Jeg har lagt merke til at rødkanalen ofte er utbrent mens de andre er som de skal være.

 

Er det noen som vet hva dette kan skyldes? Er det brukerfeil, er kameraet råttent, eller skal det være sånn?

 

Jeg bruker som regel blenderprioritet og automatisk hvitbalanse. Har tatt en del bilder med en gammel ekstern blits, har da brukt manuelle instillinger og stilt hvitbalanse til blitz. Jeg opplever utbrent rødkanal i begge situasjoner.

 

Takker for svar!

7651436[/snapback]

 

Utbrent rødkanal oppstår ofte på bilder når kameraene får eksponere selv (motivavhengig), heldig er du som faktisk kan se rødkanalen på kameraet ditt, det kan ikke jeg med D70s. Når du får utbrent rødkanal kan du gjerne ta et nytt bilde der du undereksponerer litt, så ser du etterpå på datamaskinen din hva som gir deg det beste resultatet.

 

Tar jeg bilder av f.eks. en rød duk på et bord, kan mitt histogram vise at jeg mangler svært mye på å fylle opp høytonene (altså langt fra noe som helst utbrent), mens rødhistogrammet etterpå på datamaskinen viser klart at store deler av bildet har utbrent rødkanal.

 

Det er ikke noe galt med kameraet, det er bare det at automatisk eksponering naturlig nok har sine begrensninger, og kameraet må av og til gjøre valg som har bivirkninger, det er da fotografen skal overta.

 

Det Nikon kunne gjort, var å undereksponere mer som standard i kameraet, med det resultat at dumme testere kunne slengt rundt om seg med kommentarer om at kameraet er dårlig fordi bildene blir mørkere enn med andre kamera.

Lenke til kommentar
Takk for den berland, jeg ble klokere nå!

 

Er det sånn å forstå at det er rødkanalen som oftest brennes ut når man lar kameraet styre eksponering?

I tilfelle så er det jo kjekt å være obs på det.

7652190[/snapback]

 

Jeg mener det må være motivavhengig, men vi tar ofte bilder av mennesker, og hudtoner får veldig ofte rødkanalen utbrent.

Lenke til kommentar

Vanlige glødelamper vil gjøre at den røde kanalen brenner ut først. Er du ute og tar bilder så er det ofte den blå kanalen i himmelen som brenner ut først.

 

Tar jeg bilder av f.eks. en rød duk på et bord, kan mitt histogram vise at jeg mangler svært mye på å fylle opp høytonene (altså langt fra noe som helst utbrent), mens rødhistogrammet etterpå på datamaskinen viser klart at store deler av bildet har utbrent rødkanal.
Med å se på bildet og histogrammet så kan du lære deg å tolke histogrammet og se om en kanal er utbrent eller ikke.

 

Når man ser en liten pigg helt til høyre i histogrammet og bildet ser ut til at det kan ha en utbrent kanal, da vet man at bildet har en utbrent kanal. Det er som oftest også lett å se hvilken kanal det er med å se på bildet. Med litt øvelse så går det fortere å vurdere enn med RGB histogram siden man har et stort histogram istedet for 3 små.

post-13911-1168054906_thumb.jpg

Endret av Kristallo
Lenke til kommentar

Det kan hjelpe å bytte Color space (hva er dette på norsk igjen). Mener Adobe RGB har mer rom for farger enn sRGB.

 

Fra DPreview:

 

Color modes

 

Just like other Nikon digital SLR's the D70 provides three color modes, Mode Ia and IIIa are both mapped to the sRGB color space and so images shot in these modes will look correct immediately and can be used as is. Color mode IIIa has been designed for use for nature and landscape shots, it provides richer greens and a more natural balance of other colors.

 

Mode II is mapped to the Adobe RGB color space, this provides for a wider color gamut but will require conversion to sRGB for computer monitor output. Many professional photographers and publications have standardized on Adobe RGB, this ability is now expected of almost all digital SLR's. The D70 uses a different filename mask for Adobe RGB images, they begin with "_DSC" instead of the normal "DSC_". They are also now embedded with the Adobe RGB color profile, this means that color space aware applications such as Adobe Photoshop immediately recognize and apply the correct color profile.

Lenke til kommentar
Ken Rockwell har alltid sterke meninger, og DETTE mener han om sRGB vs. Adobe RGB.

7659436[/snapback]

Hmm, nå er vel Ken R ganske "tett i pappen" på endel områder. Men forsåvidt, det er vel riktig å anbefale tante bestemor å bruke sRGB, men hvis du vil lære, og utvikle deg selv innen (digital)foto, så kommer du ikke utenom utvidet fargerom (som color space" så fint heter på norsk). :)

Lenke til kommentar
Hmm, nå er vel Ken R ganske "tett i pappen" på endel områder. Men forsåvidt, det er vel riktig å anbefale tante bestemor å bruke sRGB, men hvis du vil lære, og utvikle deg selv innen (digital)foto, så kommer du ikke utenom utvidet fargerom (som color space" så fint heter på norsk). :)

7659516[/snapback]

Hensikten med linken var å vise at skal man bruke Adobe RGB man vite hva man holder på med og ikke bare anbefale det til en amatør pga at det gir større fargerom enn sRGB. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...