Gå til innhold

Overføring til PC via usb?


Anbefalte innlegg

Jeg fikk et digitalt videokamera til jul som kun støttet FireWire for overføring til PC.

Jeg ønsker et med USB, derfor gikk jeg til expert, der det var kjøpt, for å bytte det.

 

Da sa de på expert at det ikke fins noen kamera med overføring av video til PC med USB. De mente det kun gikk an med FireWire. Det skulle gå med stillbilde-overføring via USB, men ikke video.

 

Jeg har ikke veldig mye greie på video-kamera, men det her har jeg aldri hørt om og jeg ble ganske sjokkert.

 

Stemmer virkelig dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men de aller fleste kamera støtter kun firewire på videooverføring?

7652102[/snapback]

Jupp fordi det kort fortalt er litt for mye teknisk byråkrati rundt USB til å bruke med video.

7652378[/snapback]

 

Sony sine handycam mini dv kameraer, kommer med usb som overføring...( kjøpt et selv fra expert)

 

Men kvaliteten på overføring er så som så..

Lenke til kommentar
For å spesifisere litt: For overføring av video i full kvalitet frå kassett er det stort sett firewire ein kan bruke. Streaming i låg kvalitet via USB er det slik eg forstår ein del kamera som kan gjere.

7712928[/snapback]

 

 

Helt riktig.. :)

 

det er viktig å skille på overføring og streaming, ser at jeg kunne ordlagt meg litt annerledes selv ja..

Lenke til kommentar
men skal ikke usb 2.0 gå like fort som firewire?

7767496[/snapback]

USB2.0 har i teorien kjappere overføringshastighet enn firewire. Men firewire er mye mer stabilt, så i praksis er firewire kjappere.

 

Noen av Panasonic sine DV-kamera kan overføre i USB2.0 i full kvalitet, men man kan pga. ustabil overføringsmetode oppleve dropouts (svarte frames, eller utelatte frames som bare hoppes over. Blir det mange nok utelatte frames vil filmen gå for raskt).

 

Firewire er det eneste egnede medium for sikker overføring av DV i full kvalitet. Et Firewire kort (enten PCI eller PCMCIA) koster ikke mange hundrelappene, og er en grei investering uansett, da det også benyttes av f.eks mange eksterne harddisker og lignende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...