Gå til innhold

Windows Vista OEM


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg lurer litt på OEM. Jeg skal kjøpe meg Windows Vista når det kommer 30. jan. Har sett på netshop at de har veldig god pris på vista home premium (ca. 900 kroner). Det er jo sinnsykt billig! Men hva innebærer OEM? Jeg har lest litt om det. Og har skjønt såpass at den KUN kan bestilles på ÉN maskin og aldri kunne flyttes? Betyr det at hvis jeg kjøper ny maskin, så vil den ikke kunne bli aktivert?? eller går det ann å få den til å funke på ny maskin med litt triks? Vil jeg kunne oppgradere skjermkortet? Eller harddisken? Ser jo at vanlig versjon av samma edition koster nesten 3 tusen kroner! Da må det vel være billigere å kjøpe 3 oem's da?? Blei litt rotete dette her, men håper noen kan gi meg svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hmm med vista OEM kan du ikke reinstalere pc`en heller da, uten å kjøpe ny lisens(snakk om akkurat samme pc med samme utstyr.)

7689916[/snapback]

Jeg satt akkurat å tenkte over dette problemet. Det betyr jo at OEM ikke er maskinvare-knyttet slik som Microsoft vil ha oss til å tro, men at den er installasjons-knyttet. Man kjøper altså lisens for å installere Vista på en partisjon/disk, ikke for å installere denne på (som en tilhørighet til) én PC. :hmm:

Lenke til kommentar

Det tror jeg er feil. De endret dette for ikke så lenge siden så vidt jeg kan huske. Man kan installere vista på nytt på samme maskin så mange ganger som man vil, endrer man hovedkort må man kjøpe ny for da har man en ny maskin etter hva microsoft bryr seg. Dette er etter hva jeg har forstått etter å ha lest litt på div. forum osv.

 

Så vidt jeg også har forstått så trenger man ikke å kjøpe seg ny maskin for å kunne kjøpe OEM versjonen, man kan kjøpe den og installere den på sin nåværende maskin. Har jeg forstått dette riktig?

Endret av arsvendg
Lenke til kommentar

Det er slik jeg har forstått OEM.

Reglene for kjøp av OEM er tilsynelatende at denne kjøpes enten sammen med en PC, eller sammen med kritiske PC-komponenter. Men hvor streng de er på disse reglene varierer litt mellom de forskjellige nettbutikkene. Hos noen holder det å kjøpe musmatte sammen med OEM, hos andre må du har med hovedkort eller harddisk o.l.

 

Husker det var en tråd om dette hvor en fyr hadde sendt mail til netshop.no og spurt om demmes OEM-regler, og postet disse her på diskusjon.no.

 

 

Edit: -1 stk. T

Endret av skag1
Lenke til kommentar

På komplett kan man i allfall kjøpe OEM-versjoner av XP uten å kjøpe noe symbolsk HW. Regner med det samme gjelder for alle nettbutikker. Antageligvis har reglene til MS endret seg. Har vært slik lenge på komplett i allfall.

 

Eneste måten å vite sikkert hvordan man kan bruke en OEM-lisens er å lese lisensvilkårene. Jeg har i allfall ikke klart å finne en kopi av dem, så jeg aner ikke. Men det ville vært utrolig snodig om man ikke kunne formatere eller bytte så mye HW man ville. Begrensningen må jo formuleres på et vis i lisensvilkårene, og jeg regner med det står noe slikt som at man ikke kan overføre til en ny PC. Hvis da MS enda definerer PC-en ved å se på HK så vil det si at poengsystemet som brukes er irrelevant. Det er lisensvilkårene som er avtalen jeg har godtatt, ikke et eller annet poengsystem. Har jeg ikke byttet HK har jeg rett til å få aktivert Windows-versjonen min (hvis lisensen er slik jeg tror den er, men jeg har som sagt ikke funnet tak i den).

Lenke til kommentar
På komplett kan man i allfall kjøpe OEM-versjoner av XP uten å kjøpe noe symbolsk HW. Regner med det samme gjelder for alle nettbutikker. Antageligvis har reglene til MS endret seg. Har vært slik lenge på komplett i allfall.

 

Eneste måten å vite sikkert hvordan man kan bruke en OEM-lisens er å lese lisensvilkårene. Jeg har i allfall ikke klart å finne en kopi av dem, så jeg aner ikke. Men det ville vært utrolig snodig om man ikke kunne formatere eller bytte så mye HW man ville. Begrensningen må jo formuleres på et vis i lisensvilkårene, og jeg regner med det står noe slikt som at man ikke kan overføre til en ny PC. Hvis da MS enda definerer PC-en ved å se på HK så vil det si at poengsystemet som brukes er irrelevant. Det er lisensvilkårene som er avtalen jeg har godtatt, ikke et eller annet poengsystem. Har jeg ikke byttet HK har jeg rett til å få aktivert Windows-versjonen min (hvis lisensen er slik jeg tror den er, men jeg har som sagt ikke funnet tak i den).

7692789[/snapback]

 

Jeg har bestilt vista oem fra netshop og det virker som at jeg ikke har nødt til å kjøpe noe HW. Har fått bekreftelse og greier...

Lenke til kommentar
Mulig reglene har endret seg da.

Jeg sitter enda og vurderer om jeg skal kjøpe OEM eller ei, grunnet forvirringen om reaktivering pr. telefon ved reformatering, oppgraderinger, etc.

7693037[/snapback]

 

Har du ikke lest om poengene til OEM ? Du kan bytte HK og CPU og HDD engang uten å måtte kjøpe ny OEM. Så du får egentlig vista for 2 forskjellige maskiner ved å kjøpe OEM. Uansett billigere enn fullversjon til 3 tusen! Da kan du jo kjøpe oem home premium 3 ganger og så bytte HW 6 ganger da. Og innen den tid så er vel etterkommeren kommet. :cool:

 

Reformatering har ingenting å si. Kan formatere 1 million ganger. Aktiveringa er kun sensitiv på HW. Så reformaterer du uten å bytte noe HW så vil den aktiveres med samme code. Bytter du noe HW, så vil det koste poeng og aktiveringa vil bli endret. Når du har brukt opp 25 poeng så virker ikke aktiveringa mer.

Endret av xdim
Lenke til kommentar

Har også lurt på om jeg skal kjøpe Retail eller OEM. Oem virker ikke så veldig praktisk for meg siden jeg oppgraderer pc'en hele tiden og også feilsøker hw på den. Men retail er jo veldig mye dyrere. Men det er mange OEM priser på Vista i prisguiden og rundt om på webshops, hvor er retail prisene, frykter den går over 4k...

Lenke til kommentar
Har også lurt på om jeg skal kjøpe Retail eller OEM. Oem virker ikke så veldig praktisk for meg siden jeg oppgraderer pc'en hele tiden og også feilsøker hw på den. Men retail er jo veldig mye dyrere. Men det er mange OEM priser på Vista i prisguiden og rundt om på webshops, hvor er retail prisene, frykter den går over 4k...

7705420[/snapback]

 

Hvis du bytter mye og styrer så hadde jeg nok gått for retail. Koster vel ca. 3 tusen for home premium. SÅ komplett eller mpx hadde ultimate til 5000! Herregud. Må vel være feil.

Lenke til kommentar

Er det noen som helst forskjell på OEM og retail, annet enn hvor mye man kan oppgradere av komponenter, og at man kan flytte retail til en annen PC?

 

Hvis man kjøper OEM i butikken, så er det ikke slik som det er hvis det følger med en ferdigkjøpt data, at det er ekstra programmer lagt inn og andre slike ting?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...