Gå til innhold

Til dere flinke fotografer - objektiver


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Finn ut hva du trenger og kjøp det beste objektivet som er i din prisklasse.

 

Nikkor (Nikon) har mange fine objektiver men noen av de er veldig dyre, da kommer man langt med Sigmaobjektiver så lenge man ligger unna laveste prisklasse.

 

Her er de fire hovedklassene som ikke er dekket av det objektivet du har. Hva den enkelte trenger er veldig individuelt så der må du forklare hva du vil ta bilde av og under hvilke forhold, det vil også hjelpe om du poster en link til et bilde, da er det mye lettere å si hvilket objektiv du trenger for å ta et sånt bilde.

 

Lyssterke fastobjektiver.

Stor vidvinkel.

Makro.

Tele.

Lenke til kommentar
Hei,

jeg har kjøpt meg D80 med 18-135 objektiv, med stativ og blitz.

Har lyst på flere objektiver, men er veldig usikker på hva jeg bør kjøpe, hvilke merke osv.

 

Er det noen av dere som har noen vettuge og glupe tips?

 

Takk takk

7649345[/snapback]

 

Ikke kjøp objektiver bare for å kjøpe objektiver. Når du ikke vet hva du har lyst på, eller hva du skal bruke det til, ville jeg rett og slett ventet.

 

Et objektiv som kan være artig å ha uansett, er Nikkor 50mm f1.8. Det er billig, og artig å bruke fordi det er så lyssterkt. Hvis du har mer penger, ville jeg kanskje kjøpt f1.4 istedet.

Lenke til kommentar

50mm f1.4 er ikke -så- mye mer solid enn f1.8, og du får tre 1.8'er for prisen av en 1.4 (nesten).. så om du ikke trenger lysstyrken og/eller litt bedre oppførsel på vid blender, kan du trygt velge f1.8-versjonen

 

Du bør også ta en god titt på bruktmarkedet, f.eks. på foto.no

Lenke til kommentar

Om du har et begrenset budsjett så er dette en mulig pakke (du må likevel ut med ca like mye du ga for kameraet )

 

Nikon 18-200 F4-5.6 VRII (ca 6500 kroner), kjempe bra allround objektiv.

Nikon 50mm F1.8 AF-D (ca 1200 kroner), utrolig bra fast objektiv til en billig penge.

Sigma 10-20mm F4-5.6 (ca 4000 kroner), god vidvinkel.

Tokina 12-24 har jeg hørt mye bra om, men er vanskelig å skaffe. Kjøpte selv Sigma 10-20mm er kjempe fornøyd.

 

Blir 50mm F1.8 litt i trangeste laget (som jeg har funnet ut), er Nikon 28mm F2.8 AF-D også et bra valg. Ligger på rundt 2200 kroner.

 

Med dette i sekken burde du være rustet for det meste. En 70-300 kan jo også være på sin plass hvis du har det behovet....jeg har det ikke.

Endret av myhken2
Lenke til kommentar

Du må vel først spørre pengeboka til råds...

Hvis du liker å ta portretter vil lyssterk fastoptikk med enten 50mm eller 85mm være tingen. Disse er skarpe og gir fin difus bakgrunn.

En 50mm f:1/1,8 er rimelig og godt objektiv, men litt trang til normalobjektiv.

 

Jeg tror Tokina 12 - 24mm er et bra objektiv til landskaper. Dette objektivet får mye skryt på nettet og jeg har sett mye bra bilder fra dette objektivet på pbase.com (sikkert ikke bare objektivet som gjør bildene fine) Påstas å være nesten like bra som Nikon sin 12-24mm til ca 9000,- Tokinaen koster ca halvparten.

Og tele: Ja du får bruke det objektivet du har en stund og se om du egentlig trenger mer tele. Det vet bare du....

 

 

Lykke til med nytt kamra!

Lenke til kommentar

hva er dit behov ? Jeg har kun en vidvinkel (sigmas 18-200) og derudover lysstærk optik og tele (canon 50 mm f1,8, tamron 28-75 f2,8, canon 300 mm f4 og 400 mm f5,6) andre vil ikke røre ved en tele men sværger til vidvinkel.

 

Groft sagt, så skal man have blænde f/1,4 til f/2,8 til billeder af indendørssport (uden blitz), til sportsbilleder i overskyet vejr f/4 og i solskin kan man sagtens klare sig med f/5,6. Dette er specielt aktuelt i forbindelse med billeder af legende børn, sport m.m. Til billeder af stillestående ting kan IS hjælpe - men kun der.

 

hva skal du tage billeder af ?

Endret av Kigulu
Lenke til kommentar

Takk for mange gode svar.

Skjønner med engang at jeg må tilnære med litt mer kunnskap innenfor område foto. Så litt litteratur er alt bestillt.

 

Det jeg pleier å ta mest bilder er barn/portretter, bilder av natur og dyr ( doggen min). Eller alt som er verdt å feste på brikka...

 

Innser ganske kjapt at mulighetene i denne verden er mange, men fy f å spennende og fasinerende samtidig.

Lenke til kommentar
Takk for mange gode svar.

Skjønner med engang at jeg må tilnære med litt mer kunnskap innenfor område foto. Så litt litteratur er alt bestillt.

Bøker er alltid kjekt å ha da man enkelt kan gå tilbake på et senere tidspunkt og lese en gang til hvis det er noe man overså eller ikke husker. Vet ikke hva du har bestilt men disse kan være et par (tilleggs)alternativer:

 

Nikon D80 Digital Field Guide

0470120517.01._AA240_SCLZZZZZZZ_V34314029_.jpg

 

Magic Lantern Guides: Nikon D80

1600591124.01._AA180_SCLZZZZZZZ_V37876826_.jpg

 

Understanding Exposure

0817463003.jpg

 

Det jeg pleier å ta mest bilder er barn/portretter, bilder av natur og dyr ( doggen min). Eller alt som er verdt å feste på brikka...

Til portretter anbefales vanligvis 50mm og 85mm. Prøv med ditt eget objektiv og se hva som passer best i dine omgivelser. Objektiver med fast brennvidde er nesten alltid skarpere enn zoomobjektiver.

 

Naturbilder tar seg vanligvis best ut i vidvinkel, som feks med et 12-24mm, men også teleobjektiver kan brukes med suksess i enkelte tilfeller for å oppnå ønsket effekt.

 

Til ville dyr må du nok vanligvis opp i 400 til 600mm, noe som gjør prisen noe høy for hobbyfotografer.

 

Skriver "vanligvis", da du må finne ut selv hva som fungerer best for deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...