Gå til innhold

Kamera med GPS


Anbefalte innlegg

Hei -

 

Jeg er på jakt etter et kamera med mulighet for å enkelt koble et bilde med GPS. Jeg har sett at Ricoh Pro G3 har støtte for dette, men er det noen her som vet om andre kamera eller andre løsninger som kan støtte dette?

 

Og er det noen som har erfaringer med enten dette kameraet eller denne problemstillingen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror Sony har noe, men jeg ville leite etter en annen løsning.

 

Hvis du betaler ekstra og får et kamera med GPS, så har du ett kamera med GPS. Har du to kamera, så må du enten betale ekstra for GPS til begge, eller du mangler GPS-data til kamera nummer to. Og når det gamle kameraet er modent for utskifting må du igjen betale ekstra for GPS.

 

Nå faller nok prisen på GPS fort, og det blir helt sikkert mange flere kameraer som har innebygd GPS i året som kommer, så det behøver ikke å bli så dyrt, men likevel...

 

Jeg ville ha lett etter en billig GPS-logger, som du slår på og har med deg mens du fotograferer. Og et program som kan lese exif-informasjonen i bildefilene og koble tidsangivlesen der med tidene i logfila fra GPS-loggeren, og som oppdaterer exif med posisjonen. Det er helt sikkert flere slike programmer der ute allerede.

 

EDIT: Jeg ble nysgjerrig og søkte litt: det viser seg at det er nettopp en sånn løsning Sony tilbyr i GPS-CS1 til ca. 1000.- kroner, med programvare. Sony's GPS-logger og program krever ikke at bildene er tatt med et Sony-kamera. Har du allerede en GPS som du kan hente ut logg fra, så let videre etter kun programvare.

Endret av kaian
Lenke til kommentar

Jeg bruker Ozi Explorer, på både PC og PDA/iPaq. Sammen med PDAen bruker jeg en Bluetooth GPS.

Da kan jeg samkjøre EXIF fra kamera med tracklog fra PDAen og stedfeste hvert enkelt bilde.

Jeg regner med at Ozi kan håndtere tracklog fra Sony'en også, hvis det ikke er i noe ustandard format? Da har du nok en billigere løsning, men mister da muligheten til å bruke GPSen for vanlig bruk og navigering...

 

Når det gjelder kamera "med GPS " så har de vel ikke innebygd GPS,

men en kontakt hvor man kan plugge inne en GPS (hvis man får tak i rette kabelen da...)

Lenke til kommentar

Takker for svar!

 

Vi skal bruke dette i et forskningsprosjekt, og hadde hørt rykter om at det fantes kamera med innebygget GPS. Ser ut til at dette ikke er så vanlig som jeg kanskje hadde trodd - har kun funnet ett kamera fra Ricoh som faktisk har en innebygget GPS enhet.

 

Men det dere forklarer her ser ut til å være vel så bra, ser ut til at vi slipper unna med å kun kjøpe en GPS enhet og tilhørende programvare.

 

Takker så mye for hjelpen :)

 

Ps - hvis noen mot formodning skulle være interessert, så skal utstyret brukes i dette prosjektet.

Endret av cetram
Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...