Gå til innhold

Kort tur til København og VEGA


Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt en del i det siste på å ta en kort tur til København i mars, hovedsaklig for å se to konserter på VEGA, men også for turens skyld, jeg har aldri vært i København før - kun Hirtshals og Randers i Danmark.

 

Greia er at jeg mest sannsynlig blir nødt til å reise ned alene. Det ser jeg ikke på noe problem egentlig, jeg er selvstendig nok ( :p ), men for å være på den "trygge" siden vil jeg helst ha litt info fra noen som har vært der før, før jeg begir meg ut på bestilling.

 

Jeg vil gjerne ha så mye informasjon om København som dere gidder fortelle meg, men jeg har bare én dag med å gå rundt i byen.

 

Noen spesifike spørsmål:

- Hvordan er København i forhold til for eksempel Oslo og Stockholm, som ikke akkurat er ... tja, direkte sjarmerende til hovedstad å være? :p

- Er det noe i Køben jeg MÅ se den fridagen jeg har?

- Er det enkelt med kollektiv trafikk for å ta seg rundt i byen?

- Jeg har tenkt å bo på Ibis Copenhagen Star Hotel. Er det noen andre som har bodd her? Er det fint (ikke at jeg egentlig stiller så enorme krav, hotellet høres iallfall veldig fint ut med TV, eget bad, internett, etc.)? Sentralt i byen?

 

Og, det kanskje viktigste:

- Hvordan komme seg til VEGA? Hvor i byen ligger det? Dersom noen vet hvor både nevnte hotell og VEGA er, hvor langt unna er det?

 

Håper noen har noe å dele. All informasjon om Køben er egentlig velkommen for meg. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bodde noen uker i køben i september. Veldig fin by. Kollektivtransport finens det i fleng. går tog rett fra flyplasssen til sentrum. Du kan gå av på københavn H som er hovedstasjonen. Når det gjelder hotellet ligger det like ved istedgade som er horegaten :p Men det ligger ganske nærmt sentrum og tivoli. Er gangavstand fra sentrum.

 

Når du skal på vega er det vell bare stort sett å følge istedgate.

 

Det er vell egentlig ikke så mye som må sees i Køben men du kan jo sjekke ut den lille havfrue og citadellet (Skal du her til kan du ta S toget til østerbro) . Og ta deg en tur i handlegaten (S tog til nørreport viss du ikke liker å gå).

Endret av Aqidon
Lenke til kommentar

Tivoli i midten av byen er en ypperlig plass til å bare dasse rundt. Aktiviteter både for store og for små.

 

En annen ting jeg la merke til (vet ikke om det er sånn andre plasser) men 7eleven butikkene der kan du faktisk bli nektet å betale med lapper på 500 og oppover.

 

Ellers er det en ganske fredlig by, lite bråk. Søppelkassene tømmes regelmessig :) Legg merke til bilparken der nede, og sammenlign med skramlekassene vi har hjemme. Høyere standard blandt bilene.

 

Ellers har jeg ikke vært så mye i Køben at det gjør noe, men jeg skal definitivt tilbake igjen :)

Lenke til kommentar

Takker for info så langt alle sammen. :)

 

Når det gjelder hotellet ligger det like ved istedgade som er horegaten  :p

Det var jo ... kjekt. :p Frister ikke så jævlig å gå hjem fra Vega i 23-24-tiden om jeg skal fordi en haug horer og gudvethva. :p Men jeg vet ikke hvor ille det er da ..?

 

Når du skal på vega er det vell bare stort sett å følge istedgate.

Er Vega også i gåavstand fra hotellet?

Endret av Hewitt
Lenke til kommentar
Jeg vet ikke helt hvor du bor i norge men her jeg bor er bilene mye finere enn i danmark... Dyrt med bil der...

7646453[/snapback]

 

Har bodd i Nordland på grensen til Troms, i Trondheim og i Stjørdal. Hvis man ser på snittet blandt bilene (og støyen!) så vil man legge merke til at bilene i Køben har en høyere luxusstandard, selv om det er dyrere. Bare en tanke ;) Sikkert bare jeg som følte det sånn.

Lenke til kommentar
Takker for info så langt alle sammen. :)

 

Når det gjelder hotellet ligger det like ved istedgade som er horegaten  :p

Det var jo ... kjekt. :p Frister ikke så jævlig å gå hjem fra Vega i 23-24-tiden om jeg skal fordi en haug horer og gudvethva. :p Men jeg vet ikke hvor ille det er da ..?

 

Når du skal på vega er det vell bare stort sett å følge istedgate.

Er Vega også i gåavstand fra hotellet?

7646785[/snapback]

 

 

Ja det er ikke så langt... ca 15 min kanskje...

 

Tror ikke det er så ille å gå der. Er ikke noe voldelig gate på noen måte er bare en del folk som ikke har rent mel i posen.

Lenke til kommentar

Okei, takker for svar. Tviler på at det er så ille, Køben har iallfall et langt bedre rykte enn Oslo og Stockholm. Dessuten er det jo enkelt å bare ta for eksempel en kort taxi-tur fra Vega om jeg er skeptisk til å gå tilbake til hotellet så sent. Så det er nok ikke noe problem uansett.

 

For øvrig, dere har ikke noen gode hoteller - så nær Vega som mulig helst - som jeg kanskje heller burde vurdere isteden for det jeg linket til?

Lenke til kommentar
Okei, takker for svar. Tviler på at det er så ille, Køben har iallfall et langt bedre rykte enn Oslo og Stockholm. Dessuten er det jo enkelt å bare ta for eksempel en kort taxi-tur fra Vega om jeg er skeptisk til å gå tilbake til hotellet så sent. Så det er nok ikke noe problem uansett.

 

For øvrig, dere har ikke noen gode hoteller - så nær Vega som mulig helst - som jeg kanskje heller burde vurdere isteden for det jeg linket til?

7647948[/snapback]

 

 

Hotellet er sikkert fint det. Taxi er foresten grisebillig. I alle fall i forhold til bergen.

Lenke til kommentar
Takker for tipset, skal sjekke det grundig ut. ;) Ellers, er blitt mer og mer sikker på at jeg tar turen nå, trengte bare litt informasjon og bekreftelse. Min første utenlandsreise alene, så jeg må vel bare hoppe i det. :p

7650237[/snapback]

 

Morsomt å reise ålene. Samtidig så er danmark en fin plass å begynne. Men pass på det er mange i køben som nekter å forstå deg helt til du sier at du er norsk. :)

Lenke til kommentar

Forresten, jeg har ikke flydd så enormt mye i det siste ... Hvordan er flytrafikken om dagen? Relativt presis? Hadde tenkt på å ta et fly som er i Køben ca. 15.30. Jeg må da rekke å dra til hotellet og være på Vega i 19-tiden til konserten som begynner kl 20, så jeg kan ikke risikere at flyet blir forsinket en stund. Bør jeg ta et tidligere (som da er Køben 8.10, noe som er litt tidlig igjen..) eller pleier denne korte ruten å følge tidsskjema?

Lenke til kommentar

Hmm, kan bli tight ja, og om jeg i aller verste fall ikke skulle rekke konserten ville det vært hinsides kjipt. Kanskje en litt stor og unødvendig risiko å ta også? Om jeg tar det tidlige flyet må jeg riktignok opp enormt tidlig, men samtidig får jeg da mange timer av den dagen til å sjekke ut København, og vil jo sånn sett få mer ut av turen. Samtidig som jeg slipper å bekymre meg over å ikke rekke konserten ... Tror ikke det er så dumt å ta tidlig fly, egentlig. Synd at flyet som går mellom det tidlige og det jeg egentlig skulle ta koster over dobbelt så mye. :p

 

Men men, da er billettene på Vega bestilt og hotellet er booket. Flyet må jeg vente med til midten av måneden, men så vidt jeg kan se ut ifra tidligere erfaringer og ledige billetter en og to måneder frem i tid, skal ikke det bli tomt. Takker alle som har svart i denne tråden for god hjelp med nyttig informasjon og for å gi meg et lite "dytt" bak og ta mot til meg og få ordnet bestillingen. Blir sikkert smånervøs de første dagene før avreise, men jeg gleder meg stort og blir nok en fin erfaring for en 17-åring med sin første ensome utenlandsreise. :)

Lenke til kommentar

Jo, stemmer, er Købens mest populære konsertsted. En smule større enn Rockefeller, tar vel 200-300 flere personer. Konsertene jeg skal på er med to strake motsetninger - Fall Out Boy 21. mars og Damien Rice 22. mars. Dersom noen andre skal dit, så er det bare til å si ifra. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...