Gå til innhold

Skjermoppsett med fire skjermer


Anbefalte innlegg

Jeg har fire 20" LCD skjermer som jeg gjerne vil ha satt sammen til EN stor skjerm. Jeg ser da for meg to i lengden og to i høyden, slik at jeg beholder 16:9 ratioen. Problemet mitt er at jeg aner ikke hvordan jeg skal gjøre dette. Jeg vil da at alle skal sammarbeide om samme bilde, altså IKKE vise et bilde hver osv.

 

Noen som kan hjelpe meg med noen løsninger på dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har fire 20" LCD skjermer som jeg gjerne vil ha satt sammen til EN stor skjerm. Jeg ser da for meg to i lengden og to i høyden, slik at jeg beholder 16:9 ratioen. Problemet mitt er at jeg aner ikke hvordan jeg skal gjøre dette. Jeg vil da at alle skal sammarbeide om samme bilde, altså IKKE vise et bilde hver osv.

 

Noen som kan hjelpe meg med noen løsninger på dette?

7640675[/snapback]

 

Definer "samarbeide". Når du setter opp 4 x skjermer i windows vanligvis, kan du jo i skjerm-kontrollpanelet sette dem opp slik du forklarer. Skal du bruke dem til å vise ett programvindu fex, er det bare å maksimere vinduet til alle 4 skjermene....

 

edit: håper ikke du har planer om å bruke alle 4 skjermene til directx / filmspilling... det har jeg ikke sett noen skjermkort som støtter pr. i dag (men så har jeg ikke testa 8800-serien etc ennå).

Endret av akerb
Lenke til kommentar

Når jeg sier samarbeide, så mener jeg å jobbe som EN skjerm. Altså at når du for eksempel viser et bilde eller spiller en film, vil denne strekkes over alle skjermene, automatisk. Også at når du starter maskinen, så fungerer den som EN skjerm.

 

Finnes det ikke en "boks" som kan dele opp et signal i flere deler, slik at hver utgang på "boksen" er hver sin "del" av skjermbilde.... hvis du skjønner....

Lenke til kommentar
Når jeg sier samarbeide, så mener jeg å jobbe som EN skjerm. Altså at når du for eksempel viser et bilde eller spiller en film, vil denne strekkes over alle skjermene, automatisk. Også at når du starter maskinen, så fungerer den som EN skjerm.

 

Finnes det ikke en "boks" som kan dele opp et signal i flere deler, slik at hver utgang på "boksen" er hver sin "del" av skjermbilde.... hvis du skjønner....

7640960[/snapback]

 

Aha! Jo.. du har matrox saker som kan gjøre det. Dog max 3 stk.

 

http://www.hardware.no/nyheter/skjermkort/..._i_en_fei/24066

https://prisguiden.no/product.php?productId=42268

https://prisguiden.no/product.php?productId=38547

 

Men igjen.. om man kan kjøre to skjermer med hver sin "dualhead2go", er jo igjen avhengig av om maskina støtter directx på begge de innebyggede utgangene osv. Sjekk specs på skjermkortet.

Endret av akerb
Lenke til kommentar

Anbefaler at du tar en titt i stickytråden øverst i dette forumet. Det du snakker om er trolig SPAN mode, hvor alle skjermer kjøres som en enkel skjerm. Windows oppgaverad strekkes ut over alle skjermer, hvis du maksimerer et vindu maksimeres det på alle skjermer samtidig, fullstendig hardware aksellerering av Direct3D/openGL over alle skjermer etc.

 

Det kan bli problematisk...men det er klart det går. Et "hjemmemekk" scenario blir eventuelt å kjøre SPAN på det skjermkortet du har (slik at du kjører begge utganger) i en bestemt høy oppløsning. Deretter tar du 1 Matrox dualhead2Go på hver utgang, og kobler 2 skjermer på hver av boksene.

 

Problemet blir å kunne kjøre høy nok oppløsning... Hvis skjermene skal kunne kjøres i sine originaloppløsninger, som f.eks. kan være 1680x1050, må du totalt kjøre en oppløsning på (1680*4)x1050 = 6720x1050. Det er jeg faktisk ikke sikker på om du får lov til å kjøre i SPAN.....jeg kjører 3200x1200, og det presser skjermkortet (7800GT) ganske heftig. 6720x1050 er ~ DOBBELTE av dette igjen. En annen detalj med dualhead/triplehead2Go boksene, blir at du må kjøre analogt hele veien.

 

Hvis du derimot kan takle å kjøre standard extended, som vil si flere skjermkort, da får du helt fint de oppløsningene og den kraften du trenger :) Men SPAN over flere fysiske skjermkort? Nei, ikke så langt såvidt jeg vet...

Lenke til kommentar

Boye sier mye lurt her, men poenget var jo ett oppløegg med to i høyden , og to i bredden. Da må du i tillegg slite med å finne ett slags span modus som kan kjøre slik.

 

Den beste løsningen jeg kan tenke meg, måtte blitt to dualhead2go, en til de to øverste, og en til de to nederste, og så fått maskinen til å se på dette som to skjermer som sdtod over hverandre.

 

Om du klarer å få splittet bildet i en fil over flere skjermer slik er jeg mer usikker på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...