Olavxxx Skrevet 3. januar 2007 Skrevet 3. januar 2007 Merke & modell Volvo 242R6, 3.0 24V Bilder Jeg kjøpte en bil, den så da slik ut: http://www.volvo-power.net/div/242dl_80/DCP_0501.JPG http://www.volvo-power.net/div/242dl_80/DCP_0505.JPG Noen år og utallige tusenlapper senere, ser den slik ut: Årsmodell 1979, f. reg. 1980 KM-Stand 990.000 MILES står telleren på (men motoren har bare rullet 160.000km, bilen rullet ca. 350.000km?) Effekt & Dreiemoment 220 hk @ 5950 rpm 280 nm @ 6050 rpm 224 nm @ 1000 rpm Ca. 200hk @ drivhjul. Høyeste effektmåling jeg fikk, var 242hk, men jeg er rimelig sikker på den hoppet ut av OD (pga WOT), som gav ca. 20hk mer enn rèellt. Prestanda 0-100 på ca. 6.5? Historie om bilen Var originalt en standard volvo 242 dl, b19a, ingen luksus, stålfelger, m.m. Jeg så i bilsport, den norske, sorte 242'en med 960 og turbo.. Etter den dagen fant jeg ut hva jeg måtte gjøre. Kjøpte inn en b6304fs, med tilhørende automat aw30-43. Dette var jo en del år siden og eneste 240 med 960 motor i, som jeg visste om, da utenom den norske, var en svensk "volvo 165" (hvit 145 ombygget med machperson, m.m.). Jeg klarte å få kontakt mde han, samt jeg fikk kontakt med greken på et svenskt forum. Jeg klarte å rote sammen div. info om hva jeg måtte gjøre, for å få ting til å fungere sammen. Det hele endte opp med helt ok spesifikasjoner til slutt. Specs på bilen: B6304FS motor, 3.0 24V rekke-6. Originalt 204hk/267nm @ ~~ Nå 220 hk / 280 nm. Motor kommer fra Volvo 960. El. vifte fra Toyota elns. styrt av motorens elektronikk. Alu radiator m. oljekjøler Turbo oljekjøler AW30-43 Elektronisk styrt automatkasse fra Volvo 960 Volvo 960 instrumentpanel (behøves for konvertering av signaler mellom girkasse og motor) 1031 bakaksel fra nyeste type 240 (alu lokk) Dana TrueTrac LSD, 3.73 i utveksling - Dreid ned for 960 tonehjul Lesjofors 45mm senkefjærer Bilstein ClubSport WhiteLine 24mm krengestag m. polyurethaneforinger Lenkestag m. polyurethaneforinger OMP hjulhus tårnstag "Gt-Stag" (hjulhustårn til torpedovegg) "Stag Bærebru", moddet av meg selv. Ventilerte skiver Volvo original spacersats på 2 x 20mm SuperDTM 18x8.5 felger, ET13 225/35-18 dekk rundtom (310km/t) USA-front og USA-blinklys Flatnose panser 460 skjermblinkers montert på motsatt side (med vilje) Polyforinger i forstillingen Justerbart panhardstag, m. polyurethaneforinger Justerbare momentstag, m. polyurathenforinger Original gr.a. vinge Fjernet gulvteppe, lyddemping, m.m. - Nå montert igjen Volvo 960 tonehjul (48 givers blikk) Senket travers ~~7mm 3" JT Superflow laget for 240 N/A (2 eksospotter) Custom Collector laget av svendsen eksos, fra 2x2.5" til 1x3" Konfilter som suger varmluft - jippi, hehe.. Batteri i bagasjen Stygg lakk (dårlig jobb når den ble lakket opp i 2000) Div. bulker - Som ikke jeg er skyld i :x Anti vridningsstag på motor (Custom av www.vikeboe.com) Custom øvre motorfester på motor (www.vikeboe.com) Diesel motorputer Volvo 960 bensin hovedpumpe, 240 tankpumpe Skjev antenne fra 1979 Diesel bremsekraftforsterkeren, aka. 2 x 8", aka. "Big Brake Booster". GLT-lister ++++ Motor B6304FS Gir & bakaksel AW30-43, 1031 aksel, Dana TrueTrac (3.73, high preload) Karosseri 2 dører!! Felger & Dekk SuperDTM 18x8.5, ET13. 5mm spacers fremme, 20mm spacers bak. Inredning Fjernet innredning og lyddemping!! Derimot, nå er inredning montert igjen (uten lyddemping) Elektronikk & Stereo Stereo er for folk uten motorlyd! Framtidsplaner Manuell gir, montere twinturbos som jeg har?? Lakk og karrosserijobb!! Mål Street legal, men en "mean machine". Ja, bilen er godkjent av Statens Vegvesen! (med db-innsats på 1")
Olavxxx Skrevet 3. januar 2007 Forfatter Skrevet 3. januar 2007 Motoren Turboene, som gror mose Effektmåling Ny hattehylle
CrazyEagle Skrevet 3. januar 2007 Skrevet 3. januar 2007 (endret) oi! Den var helt nydelig jo! Flere bilder av bilen? Edit: Twin turbo? Det blir nok bra Endret 3. januar 2007 av CrazyEagle
kentsor Skrevet 3. januar 2007 Skrevet 3. januar 2007 (endret) her du her oxo.. velkommen inn... så bilen din på ål-treffet.. er ett stykke igjen finish messig da, men potensiale finns =) Endret 3. januar 2007 av kentsor
Olavxxx Skrevet 3. januar 2007 Forfatter Skrevet 3. januar 2007 her du her oxo.. velkommen inn... så bilen din på ål-treffet.. er ett stykke igjen finish messig da, men potensiale finns =) 7635742[/snapback] ja, her er bilde fra åltreffet Har store planer, men jeg må betale avdrag og renter på leiligheten min også Samt jeg har interesse for pc/hifi også, hehe.. Tar meg nok noen år å få den "strøken". Den vil aldri være en helt showbil, da jeg bruker den på bane (les: misbruker). Jeg vil derimot alltid fikse mer enn jeg ødelegger
kentsor Skrevet 3. januar 2007 Skrevet 3. januar 2007 (endret) ja, vi la merke til den. vi var 4 biler fra diskusjonsforumet og bilforumet som kjørte sammen oppover, så vi så litt ekstra på forumsbiler. misbruk på bane er fullt tillat det.. blir med på det til sommern jeg også... og du ekke alene om å betale på leilighet og diverse annen morro dessverre.. hehe Endret 3. januar 2007 av kentsor
craven Skrevet 4. januar 2007 Skrevet 4. januar 2007 btw, hva har skjedd med forumet på www.volvo-power.net ?
Olavxxx Skrevet 5. januar 2007 Forfatter Skrevet 5. januar 2007 (endret) btw, hva har skjedd med forumet på www.volvo-power.net ? 7644450[/snapback] Det lever da fremdeles? Volvo Power Team Forumet Endret 5. januar 2007 av DaButcher
Olavxxx Skrevet 18. mars 2008 Forfatter Skrevet 18. mars 2008 (endret) Jada, jeg har ikke oppdatert her nei. Motoren røk i fjor, påsken, så kjøpte jeg en nybygget 3.0 24v rekke6 (samme motoren), med v70 lavkomp stempler, pianostreng i topp-pakning, etc. Hadde jo xc90t6 turboene (trodde det var s80t6), samt jeg kjøpte en del annet. Videre, har jeg ribbet bilens interiør, fjernet hver cm^2 av asfaltmatte i interiøret, dører, skjermer, etc. og slengt inn bøttestoler. Håper jeg har den på veien tilsommeren igjen. Blir nok å selge 245'en min i sommer, tror jeg, når 242 er på veien igjen. Jeg har forøvrig godkjenning fra biltilsynet for twinturbo, veltebur, etc. i bilen :-) Endret 18. mars 2008 av DaButcher
dagjs Skrevet 26. mars 2008 Skrevet 26. mars 2008 Denne går i Bergen ikke sant? Mener jeg har sett den et par ganger....
Olavxxx Skrevet 4. april 2008 Forfatter Skrevet 4. april 2008 Denne går i Bergen ikke sant? Mener jeg har sett den et par ganger.... ja, den har ikke vært på veien siden i fjor, etter registerras... (jævla volvoreim!!) håper å få den rullbar til sommeren.. litt kjipt at hver gang jeg har penger til å fikse lakk/karross, ryker et eller annet neste gang ryker vel vaskemaskin og komfyr+++ i leiligheten, hehe..
MindTooth Skrevet 5. april 2008 Skrevet 5. april 2008 Ett veldig flott prosjekt. Kan være stolt! Birger
Olavxxx Skrevet 13. februar 2009 Forfatter Skrevet 13. februar 2009 Bilen er mer eller mindre solgt og etter planen skal den nye motoren (twin turbo) inn i mitt s90t6 prosjekt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå