Gå til innhold

Ny LCD. Widescreen eller 4:3?


ahumoe

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har begynt å snuse på LCD skjermer igjen. Og tenkte kanskje på en 20 tommer eller noe rundt der. Det første som slo meg var at jeg ihvertfall måtte ha vanlig 4:3 format og ikke widescreen. For en kamerat av meg har en 22-tommer widescreen som drar bildet ut en del ganger. Men så kom jeg til å tenke på utviklinga som tv-skjermer har hatt; alle er jo widescreen nå til dags, selv om ikke alle kanaler sender i 16:9.

 

Så spørsmålet mitt går egentlig på om alle spill vil ha støtte for widescreen etterhvert, og om dette er gunstig? Får du f.eks se mer "på kantene" i bildet, eller hvordan er det?

For hvis alle programmer, spill og også windows etterhvert "blir best" med widescreen, så bør man vel kjøpe det? Selv er jeg litt skeptisk til det. Noen innspill? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei.

Jeg har begynt å snuse på LCD skjermer igjen. Og tenkte kanskje på en 20 tommer eller noe rundt der. Det første som slo meg var at jeg ihvertfall måtte ha vanlig 4:3 format og ikke widescreen. For en kamerat av meg har en 22-tommer widescreen som drar bildet ut en del ganger. Men så kom jeg til å tenke på utviklinga som tv-skjermer har hatt; alle er jo widescreen nå til dags, selv om ikke alle kanaler sender i 16:9.

 

Så spørsmålet mitt går egentlig på om alle spill vil ha støtte for widescreen etterhvert, og om dette er gunstig? Får du f.eks se mer "på kantene" i bildet, eller hvordan er det?

For hvis alle programmer, spill og også windows etterhvert "blir best" med widescreen, så bør man vel kjøpe det? Selv er jeg litt skeptisk til det. Noen innspill? :)

7628744[/snapback]

 

Hallo! Har du penger til widescreen - gå for det! Jeg har det og har ikke angret ett sekund. Utrolig digg å arbeide med - spille med - se film med etc. Og du har helt rett i at 4:3 snart er "ut". For det er det: ser du 4:3 i butikkene? Veldig få. Snart spesialbestilling. Alle spill som er verd å spille støtter widescreen. Og jeg har faktisk aldri opplevd at bildet har blitt dratt ut. Når har det skjedd? Spørsmålet er vel ikke om du skal gå for 16:10, men hvilken av de! Lykke til! (med widescreen altså) :D

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

LCD skjermer kommer i flere ulike aspect ratio:

19" og 17" skjerm: 5:4

alle andre i vanlig format: 4:3

WS LCD skjermer til PC: 16:10

WS LCD TVer: 16:9

 

Og JeffK har nok rett i at det er 7% forskjell. (leker litt med kalkis)

 

Heldigvis ikke 16:9? Synes bare det er teit med så mange formater.

Dessuten må det jo være en grunn til at de kom med 16:9 fra begynnelsen, 16:10 blir en mellomting.

 

Mer praktisk rettet kommer dette litt ann på bruksområder. Til vanlig skrivebordsbruk annbefaler jeg egentlig bare den med flest piksler, hvis det er serlig forskjeller. Til film er ws alltid å foretrekke. Til spill er det litt mer nyansert, spill støtten for ws er nemlig mangelfull, men samtidig skal ws funke veldig bra i spill.

 

Men den viktigste faktoren er egentlig hva du liker selv, bare å prøve seg litt frem.

Endret av watercool:)
Lenke til kommentar
Heldigvis ikke 16:9? Synes bare det er teit med så mange formater.

Dessuten må det jo være en grunn til at de kom med 16:9 fra begynnelsen, 16:10 blir en mellomting.

7699767[/snapback]

At det er en mellomting(nærmere widescreen enn 4:3) synes jeg er bra. Objektivt sett får man flere pixler per tomme.

Veldig brede formater er bare fordel for film. Ting mennesker hjør foregår stort sett ikke i høyden. Når det ikke er snakk om ting som er filmet, er det en fordel at skjermen er av samme forhold som vårt synsfelt.

...the angular ratio of our fields of view (180 degrees horizontal, 135 degrees vertical)...

180/135=4/3

 

Ting som Simpsons og family guy er 4:3. Det ville gått hardt ut over disse om det faktisk var 16:9.

F.eks. vil en 4:3 kilde på en 16:9 20" bli tilsvarende drøye 16".

Endret av JeffK
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...