Gå til innhold

Automatisk Fartskontroll / Hvordan funker det?


sexyback

Anbefalte innlegg

Automatisk Fartskontroll

Jeg lurer på hvordan denne automatiske fartskontrollen fungere, jeg vet ikke helt om jeg har kjørt over fartsgrensa forbi en slik, trur jeg hadde litt over 70 forbi denne i en 70-sone. Men mange forteller meg at det er ett såpass stort lys som blinker av fotoboksen at du kan ikke unngå å se at du blir tatt, er dette tilfelle?

 

Denne fotoboksen jeg prater om ser ganske "tom" ut inne linsa liksom, den er ganske ny å satt opp for litt siden, skal dem være sånn tom inni også?

 

- Ser man blitzen av fotoboksen? Kan jeg klare å unngå å se lyset? Det er jo mørkt ute også.

- Vis jeg har kjørt i 75-76km/t forbi boksen, er det mulighet for å miste førerkortet? Jeg har aldri fått noen bøter eller lignende før.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde boksen bliket, hadde du visst det. Lyset er umulig å ikke legge merke til. Vegvesenet/politiet (eller hvem det nå er som administrerer boksene) har ikke lov å ha boksene aktiv hele tiden, så du kan ha kjørt forbi boksen når den har vært avslått. Farten du har hatt virker for meg til å være for lav til å utløse boksen, de pleier å ha litt margin.

 

Her kan du se en oversikt over bøtenivået. I ditt tilfelle ville du fått forelegg på 600 eller 1600 kroner, kommer an på hva de tar deg for. Lappen ville du ikke mistet, den rykeer først på 106km/t i følge denne siden.

Lenke til kommentar

De boksene stilles inn slik eierne måtte ønske for den spesifikke boksen, har jeg blitt fortalt. Og ingen speedometer er like ;)

 

Men blinker det så merker du det, tro meg. Har aldri blitt knipsa selv, men har ligget bak biler som har blitt knipsa og selv 1-2 billengder lenger bak blir man blendet dersom man ser mot boksen

Lenke til kommentar
Du ser et kraftig rødt blink om du blir "knipset" av en fotoboks. Been there done that  :cry: 

Vanligvis kan man fint kjøre 10 km/t fortere enn fartsgrensen på speedometeret, kommer litt an på misvisningen en har, men de viser vanligvis litt for mye (mitt viser 80 mens hastighetsmålerne på E-18 viser 76).

7631905[/snapback]

 

Rødt eller hvitt lys vil blinke ihvertfall.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

På de nye fotoboksene med infrarød blitz vil man ikke merke om den tar bilde.

Leste om dette i et eller annet bilblad for ikke så lenge siden. Det man også må tenke på er at fotoboksene trekker fra ca 3km/t som en feilmargin. Hvis du da lå i 76 i 70 sone vil det bli 73 for kameraet. Tviler sterkt på at du blir tatt for det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...