Gå til innhold

ADSL og hjemmenettverk


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Håper noen kan hjelpe meg :smile:

 

Har et hjemmenettverk (3 mask) som jeg ønsker å få dele internettkoblingen til (ADSL). Jeg har nettverket via Coaxikabel. Administratormaskina har da begge inngangene på nettverkskortet i bruk. Går dette ann?? eller må jeg legge opp et nytt nettverk? Jeg er ingen kløpper på nettverk, fulgte bare en oppskrift i HjemmePC for å få hjemmenettverket opp å gå. AdministrasjonsPc'en har Win2000 de to andre Win 98 SE.

Er det noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi har gjort det veldig enkelt.

Vi kjøpte en Hub. Koblet modemet rett til huben. Så koblet vi oss til Huben. Konfigurete pc'ene akkurat som vanlig. Så var vi begge på internett begge to.

 

Nå etter noen måneder er vi blitt åtte stk som surfer. Dermed måtte vi øke hastigheten også. Har en 2 M/bit linje på deling. Ingen problemer.

 

PS. Vi har da en 12 porter også da. Switch!!!

Lenke til kommentar

Det kommer mye an på ADSL leverandøren om man trenger 2 nettverkskort eller hub/switch. Hvis ADSL-leverandøren gir deg flere IP-adresser, så kan man bruke opptil det nummeret ved å bare koble modemet til hubben. Får man bare en adresse, må man begynne å pese med flere nettverks-kort. Jeg tror at de fleste ADSL-leverandører gir ut ekstra ip'er mot mer penger.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-09-23 14:52, Allison skrev:

Hei!


Håper noen kan hjelpe meg :smile:


Har et hjemmenettverk (3 mask) som jeg ønsker å få dele internettkoblingen til (ADSL). Jeg har nettverket via Coaxikabel. Administratormaskina har da begge inngangene på nettverkskortet i bruk. Går dette ann?? eller må jeg legge opp et nytt nettverk? Jeg er ingen kløpper på nettverk, fulgte bare en oppskrift i HjemmePC for å få hjemmenettverket opp å gå. AdministrasjonsPc'en har Win2000 de to andre Win 98 SE.

Er det noen som kan hjelpe?


 

Har du et lokalt nettverk eller oppringt slik som ADSL? Siden du har coax kabel høres det ut som om du har bredbånd ala UPS eller bredbåndsfabrikken eller noe slikt. Har du lokalt nettverk inn trenger du bare en HUB,Switch som har coax kontakt. Dette gir ingen besyttelse. Det beste må være å benytte en maskin som gateway og brannmur.

 

Du kan ikke benytte både TP og coax kontakt på samme kort.

 

Siden du har tre maskiner er det å anbefale en HUB eller helst en switch du får en ok switch for noe rundt 1000,-

 

Win 2000 maskinen trenger da to nettverks kort, ett med coax og ett med TP/coax. Windows maskinen kan benytte IP 192.168.0.1 og subnett 255.255.255.0 mot Win98se maskinene. Dess får dat automatisk IP fra Win2000 maskinen. Det kortet som du kytter til WAN (ut på nettet) settes opp etter det spes som leverandør gir deg, sansynlig vis skal du ikke gjøre noe.

 

Så deler du adgang til WAN for ditt lokale nettverk.

 

Hjalp dette?

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-09-23 16:46, Lenny skrev:

Vi har gjort det veldig enkelt.

Vi kjøpte en Hub. Koblet modemet rett til huben. Så koblet vi oss til Huben. Konfigurete pc'ene akkurat som vanlig. Så var vi begge på internett begge to.


Nå etter noen måneder er vi blitt åtte stk som surfer. Dermed måtte vi øke hastigheten også. Har en 2 M/bit linje på deling. Ingen problemer.


PS. Vi har da en 12 porter også da. Switch!!!


 

 

Dere har ADSL levert av NextGenTel ikke sant?

Tror ikke det vill fungert med Telenors ADSL.

 

 

Jeg har 5 PC-er som deler min 1mbps ADSL linje gjennom en 8 ports SMC Barricade broadband ruter. Dette fungerer meget bra. Et 100 mb tp-kort i hver PC, koblet til ruteren, så kan alle være på samtidig uavhengig av de andre PCene, med egen IP. Drit smart, kan spille på samme servere og hele pakka.

 

 

 

_________________

-[[|PIRATE|]]-

 

[ Denne Melding var redigert av: The Pirate på 2001-09-23 21:18 ]

Lenke til kommentar

Hei alle som har svart meg!!! :smile: Tusen takk for hjelpen.

 

For å spesifisere nøyaktig hvordan jeg har det her hjemme.

1 maskin med Win 2000. Hovedmaskina på mitt hjemmenettverk! Går coax kabel fra denne til de andre maskinene her hjemme (2 stk med Win 98 SE). Har nettverkskort med coax/TP på hovedmaskina. Coax til hjemmenettverket og TP til ADSL modemet.

Holder det hvis jeg kjøper meg ett nettverkskort til? kan alle maskinene komme på nett, via ADSL da?

Har Telenor 1024/256 abonement.

Lenke til kommentar

Ja.

Hvis du kjøper ett netverkskort till og kobler det til adsl'en skal dette gå fint, siden Windows 2000 har støtte for internett connection sharing. Bare activer den (sitter på en NT maskin nå så jeg kan ikke finne fram til hvor for deg :smile: ) og sørg for at de andre datamaskinene mottar IP automatisk, værre skulle det ikke være :smile:

Lenke til kommentar

Det er ikke mulig å bruke HUB direkte inn i ADSL modemet. Da må du isåfall kombinere med ICS og raspppoe, some det ble nevnt her. Jeg hadde den løsningen en stund, og det var masete.

 

2200,- og kanskje enda mindre koster en ADSL ruter. Du får da DHCP server og firewall på kjøpet. De fleste av dem har også web basert grensesnitt.

 

Dette er den enkleste løsningen når du har telenor ADSL. Har du Nextgentel, stiller det seg annerledes.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...