Gå til innhold

Telefon med flashfeil utenfor garanti.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er en helt vanlig svart k750i.

Men hvorfor skriver de til meg da at flashfeil ikke dekkes av garanti?

7633222[/snapback]

 

 

hvem er det som sier det ?

Verkstedet eller Butikken ? (vesentlig forskjell)

 

jeg vil tro at det er butikken som ikke har f*** aning om hva de snakker om. og formulerer seg helt feil.

Lenke til kommentar
Webshoppen bare formidler det verkstedet sier. Så det er verkstedet som hevder at flashfeil ikke dekkes av garantien.

7634103[/snapback]

Hvilket verksted og hvilken butikk er det snakk om? Litt nysgjerrig... :)

7636578[/snapback]

 

He he, et kvarter med artig lesestoff, synd for den stakkars K750 brukeren. Men slik jeg ser det og det jeg ville gjort, som også er nevnt tidligere er som følger.

1. Ring Sony Ericsson 815 00 840.

2. Få et reklamasjonsnummer.

3. Du forholder deg til den forhandleren du kjøpte telefonen hos. Der oppgir du reklamasjonsnummeret du har fått.

4. Forsto det slikt at du har fått prisoverslag på mail. Svar på det ved å legge ved reklamasjonsnummer fra SE.

 

Nå bør du få telefonen din tilbake, dersom verkstedet kan påvise at det er firmware du som kunde har installert feil, så er det som oftest definert som brukerfeil og dermed ikke underlagt garanti/reklamasjon. Dersom forhandler setter seg på bakbena, så kan du jo nevne at er det virkelig verdt å lage så mye oppstyr for ei regning de kan ta på 400kr (som oftest kommer frak og moms i tillegg). Det er litt viktig ikke være "brysk" når man klager, men få frem at du ikke har kunnskap om å oppdatere firmware og du dermed går ut ifra at det er noe som oppsto fra produsenten.

 

Er også spent på hvilket serviceverksted som brukes.

 

Selv har jeg prøvd Arvato Teleservice, men etter å ha stått rundtregnet 45minutter i kø for å komme i kontakt med de, så har jeg valgt å gåover til Zodiac som nå har utnevnt seg selv som total-serviceverksted. Zodiac har fortsatt en del å gå på, men de har kort liggetid fra telefoner kommer inn til service og reparerer raskt. Bakdelen er når de må sende telefoner eksternt som til f.eks. A Novo. Da er det som oftest bare å ringe til produsenten å si at det vil ta unormalt lang tid og en SWAP vil ankomme vår butikk istedet.

Lenke til kommentar

Takk for tipsene!

Skal prøve å få ringt SE imorgen.

Ja, det var et prisoverslag på mail.

 

Sendte forresten mail til webshoppen for 2 dager siden og sa at jeg ville reklamere på varen. Tar dette vanligvis ganske lang tid?

 

glosi: Jeg kjøpte meg en telefon uten abonnement, så jeg antar jo at det ikke var noen sperre på den. Men av en eller annen grunn gikk det ikke an å oppdatere firmwaren. "Your operator does not approve of this service" eller noe sånt.

Lenke til kommentar
Dersom de bruker mer enn en måned på verksted, har du KRAV på enten avkjøp (prisen du betalte for moliben og de tar mobilen).

7622403[/snapback]

 

Det var en bastant påstand. Spesiellt når du til og med "roper" det ut på den måten. Siden du er så sikker på at krav på å heve kjøpet hvis reprasjonen tar mer en en måned kan du kanskje dokumentere dette også?

7623954[/snapback]

 

nja, helt feil var det ikke, men om det er første rep og det tar en mnd så kommer en vanskeligere gjennom med slikt krav, enn dersom det er 2. gang osv.

 

 

ps! skriver ikke så utdypende for venstre hånd holder en mengde isbiter på en hevelse etter tannlege besøk :p

7624223[/snapback]

Poenget mitt er at når man kommer med en så bastant påstand til svar på en som ber om hjelp til å løse et problem bør man også kunne dokumentere hvor man henter denne informasjonen fra. Jeg kan ikke se at man har et annet krav etter 31 dager en det man har etter 29 dager på service.

Situasjonen her er jo det at han som ber om hjelp får feil informasjon. Du kommer neppe noen vei med å kreve heving av kjøpet bare fordi telefonen har ligget på service i en mnd.

Kan noen imidlertid vise til dokumentasjon som viser at dette er tilfelle kan det kalles hjelp istedenfor desinformasjon.

Jeg skjønner selvfølgelig at du som forbruker synes det er veldig lenge å vente, men det er ofte en årsak til at det tar lang tid. Og som regel kan verkstedet dokumentere denne årsaken. Det kan være ekstrem høy servicemengde i en periode, sykdom blandt teknikere, delemangel osv.

Lenke til kommentar
Takk for tipsene!

Skal prøve å få ringt SE imorgen.

Ja, det var et prisoverslag på mail.

 

Sendte forresten mail til webshoppen for 2 dager siden og sa at jeg ville reklamere på varen. Tar dette vanligvis ganske lang tid?

 

glosi: Jeg kjøpte meg en telefon uten abonnement, så jeg antar jo at det ikke var noen sperre på den. Men av en eller annen grunn gikk det ikke an å oppdatere firmwaren. "Your operator does not approve of this service" eller noe sånt.

7638699[/snapback]

 

 

Var det et verksted som prøvde å oppgradere SWpå den ?

 

I såfall vil jeg tro 99% sikkert at de IKKE bruker SE Sertifisert Programvare.

 

Det går fint å oppgradere sw på en telefon uavhengi av oppratørlås eller ikke. (med mindre det er forøkt å oppgradere med ikke SE verktøy. for fjærning av lås ect.)

Lenke til kommentar

Leser du hele tråden selv vil du se at det er han selv som forsøkte å oppdatere firmware en stund før telefonen hang seg, men han fikk aldri fullført "flasinga" da det kom en feilmelding om at operatøren hans ikke støttet dette.

 

Dette er jo ikke noe trådstarter er skyld i, da det ikke er hans skyld at telefonen er konfigurert på en slik måte at den ikke lar seg oppdatere. (Verkstedet ser sikkert i loggen på telefonen at den er forsøkt flashet, men mislykket og avisser derfor garanti/reklamasjon) Men verkstedet burde jo fikse dette så fort de hører denne versjon av historien. Eller så fikser mobilprodusent det ved å lage et reklamasjonsnummer til verkstedet.

Lenke til kommentar

Når det gjelder dette med flash-feil...

 

Lille Gud har et poeng. Grå-import er det desverre flere som prøver seg på. Disse telefonene har en annen firmware enn den som er standard for Norge, og blir dermed avvist hos verkstedet. Da er det webshoppen som må ordne opp. Det skal ikke gå utover deg som kunde. Men dette må jo bevises, så da må du selv ta direkte kontakt med verkstedet og be om en forklaring på hva de legger i beskrivelsen flash-feil. Spør dem om telefonen kan være importert fra utlandet.

 

Er dette tilfellet er det MEGET viktig at du noterer navnet på vedkommende og ber om en skriftlig bekreftelse på mail e.l. Da har du nemlig beviset du trenger!

 

MEN... dette med at telefonen ikke lot seg oppdatere via SE sin egen programvare får meg til å tenke litt. Har vært borti noen slike tilfeller tidligere. Da viste det seg at det var operatørens branding av telefonen som forhindret en slik oppdatering. Nå vet jeg ikke om Chess gjør slikt, men denne argumentasjonen hjelper ikke mot NetCom eller Telenor da deres telefoner er låste eller presubsidiert hos leverandør (altså de koster mindre i innkjøp til forhandler/webshop og kommer ferdig konfigurert)

 

Jeg antar at du kjøpte denne telefonen i webshopen til Chess? Er den brandet med Chess logoer ect? Hvis dette er tilfellet og det ikke opplyses av selger at den er prekonfigurert (men dog ulåst) for operatør, DA har du en mulighet til å klage! Ditt ståsted er at du har kjøpt en ulåst telefon.

 

MEN 2... Kjøpte du den i forbindelse med et abonnement hvor selve abonnementet ikke har bindingstid, men du har nedbetaling på telefonen.. da er du nok fucket igjen..

 

UANSETT kan du krever reklamasjon på telefonen. Se veiledning gitt av Zion1982 for hvordan du skal gå frem. Den er helt rikitg og han er nok en forhandler selv.. ;)

Lenke til kommentar
Godt nyttår!

 

Jeg lurte på en ting angående garanti og slikt. Kjøpte en k750i ifjor og fikk etterhvert problemer med joysticken, men jeg klarte å leve med det. Jeg opplevde at mobilen også hang seg opp avogtil og restartet. Nå i høst hengte den seg skikkelig opp, og jeg ble nødt til å ta ut av batteriet for å slå den av. Da jeg skrudde den på igjen, kom jeg ikke lenger enn til Sony Ericsson logoen. Derfor sendte jeg den tilbake til webshoppen. Over 2 mnd senere får jeg beskjed om at det er en flashfeil på telefonen, og at hvis jeg vil ha den reparert må jeg betale 400 kr ettersom flashfeil ikke dekkes av garantien. Dette var vel og merke etter at jeg tok kontakt med webshoppen for å høre hvordan det gikk med telefonen.

Men jeg har jo ikke flashet den feil. Har ikke flashet den i det hele tatt. Jeg har jo blitt levert et produkt med mangler. Står jeg helt uten rettigheter og må betale selv for reperasjonen?

 

Hadde vært fint hvis noen kunne oppklart det for meg!

 

 

Mvh,

 

Raijin

 

 

Edit: Sendte den inn i midten av Oktober

7622300[/snapback]

 

Kjenner host'n på den mobilen ganske godt, og den kan boote både fra nor og nand flash. Hadde jeg vært deg, hadde jeg etterspurt et mer teknisk nyansert svar.

Hva er feil? Feil program? feil på brikker...kameraflashen :tease: ..etc.. (sistnevnte er selvsagt bare en spøk)

 

Flashfeil kan være:

Fysisk feil på NOR brikke<->host

Fysisk feil på NAND brikke<->host

eller feil programvare som ligger på et av disse rom'ene.

+ en rekke andre feil....

7640545[/snapback]

Lenke til kommentar

Jeg er litt smått sjokkert over en del av utsagnene i denne tråden. Flashfeil skal automatisk taes på produsentes kappe? Så hvis du prøver å tune motoren i bilen din, og motoren går til helvete, er dette produsentens feil? Dere forventer UTROLIG mye av produktene dere kjøper.

 

Og etter å ha lest igjennom tråden, kan ikke OT være helt ærlig. Noe lok har han gjort. Er så mange kunder som kommer innom og tar en spansk en; "neida, aldri vært borti vann jeg", "mine barn behandler tingene sine pent" o.l.. Så åpner verkstedet telefonen og vannet rennet ut i strie bekker, eller smådeler faller ut.

 

Btw, mange her som har rare teorier om butikker; tror dere virkelig butikken blir lei seg fordi en kunde er pissed? Og man blander totalt mellom garanti og reklamasjon. Garanti er noe produsent gir deg, for produsenten mener dette er akseptabel levetid og bruk. Reklamasjon er noe myndighetene påtvinger så ikke store skumle selskap skal få herje fritt. Skal også legge til at Norge er UTROLIG liberalt når det kommer til forbruker-saker. Man har ikke i nærheten like mange rettigheter i neste alle andre land.

Lenke til kommentar

Oi, mange svar!

 

datating: Nei, jeg brukte den medfølgende usb kabelen og SE sin programvare til å oppdatere via pc. Visste ikke at man kunne oppdatere uten pc, jeg.

 

lillegud: Nei, det var jeg som prøvde å oppdatere firmwaren med SE sitt program og SE sitt software.

 

glosi: Bør jeg ta kontakt med verkstedet også? Eller holder det at jeg kontakter SE?

 

Rayden: Det er en helt vanlig svart k750i jeg kjøpte. Jeg kjøpte mobilen uten noe abonnement, så da er det vel ikke noen lås eller noe på den?

Kjøpte den ikke hos Chess sin webshop. De hadde den ikke på den tiden, vet ikke om de har den nå heller. Og det er ingen chess merker på den. Bare SE og quickshare.

 

Mobhem: Men vil det ha noe å si for om det blir dekket av garanti eller ikke? Altså hvor flashfeilen er?

 

elf_man: Refererer du til meg når du skriver OT

Isåfall kan jeg forsikre deg om at jeg er ærlig. Jeg antar at verksteder i mange tilfeller finner ut hva som er sant og ikke sant, så det er jo risikabelt å fare med usannheter. Uansett kan jeg jo bare påstå at jeg er ærlig, har jo ikke noe jeg kan legge frem som bevis. Så du får tro på meg eller ikke.

 

Sendte forresten mail til webshoppen for 2 dager siden for å reklamere, men har ikke fått svar enda. Siden jeg har gitt dem beskjed om at jeg vil reklamere, skal jeg likevel ta kontakt med SE?

 

Takker for alle svar!

Lenke til kommentar

Ta bare å ring Sony Ericsson, der må du oppgi IMEI og så har du nok et saksnummer som står en plass på det prisoverslaget du fikk på mail. Der står det også hvor den ligger fysisk pr idag. Få frem hva som har skjedd, hva webshoppen sier, og så oppfordre SE til å kontakte verksted dersom de nekter å gi deg reklamasjonsnummer.

Lenke til kommentar
Ta bare å ring Sony Ericsson, der må du oppgi IMEI og så har du nok et saksnummer som står en plass på det prisoverslaget du fikk på mail. Der står det også hvor den ligger fysisk pr idag. Få frem hva som har skjedd, hva webshoppen sier, og så oppfordre SE til å kontakte verksted dersom de nekter å gi deg reklamasjonsnummer.

7641902[/snapback]

 

Jeg hadde en SE reklamasjon senest 3 timer siden, og følgende måtte jeg gjøre: Ringte til kundesenteret, og fikk prate med en svenske. Han skulle ha modellnr, IMEI, kjøpsdato, tidligere feil og hva som ble gjort, og navn på kunde o.l. Etter dette fikk jeg en fax fra SE hvor jeg måtte fylle ut mer eller mindre det jeg gav dem på telefonen. Så måtte jeg legge ved alle tidligere serviceorde, og i tillegg kvittering selvfølgelig. Nå går det noen uker, så får vi en swap-enhet i butikken ;)

Lenke til kommentar
Ta bare å ring Sony Ericsson, der må du oppgi IMEI og så har du nok et saksnummer som står en plass på det prisoverslaget du fikk på mail. Der står det også hvor den ligger fysisk pr idag. Få frem hva som har skjedd, hva webshoppen sier, og så oppfordre SE til å kontakte verksted dersom de nekter å gi deg reklamasjonsnummer.

7641902[/snapback]

 

Jeg hadde en SE reklamasjon senest 3 timer siden, og følgende måtte jeg gjøre: Ringte til kundesenteret, og fikk prate med en svenske. Han skulle ha modellnr, IMEI, kjøpsdato, tidligere feil og hva som ble gjort, og navn på kunde o.l. Etter dette fikk jeg en fax fra SE hvor jeg måtte fylle ut mer eller mindre det jeg gav dem på telefonen. Så måtte jeg legge ved alle tidligere serviceorde, og i tillegg kvittering selvfølgelig. Nå går det noen uker, så får vi en swap-enhet i butikken ;)

7642148[/snapback]

 

Eller (dersom du bare skal ha reklamasjonsgodkjenning) kan du si til saksbehandlerene at du vil ha ett x-nummer med en gang. Så slipper du å faxe og styre på.... Som regel går de med på det ;)

Lenke til kommentar
Oi, mange svar!

 

glosi: Bør jeg ta kontakt med verkstedet også? Eller holder det at jeg kontakter SE?

 

7641799[/snapback]

 

Ring først SE og reklamasjonsnummer, deretter kontakter du verksted og/eller webshoppen (om du heller vil forholde deg til de) og sier at du har fått reklamasjonsnummer fra SE og at de må fikse saken for deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...