Gå til innhold

Ultraportabel til studiene


Anbefalte innlegg

Hvor mye penger vil du bruke?

I utgangspunktet 10-12.000, men jeg kan strekke meg vesentlig lenger dersom det er hensiktsmessig og man ikke får brukbare maskiner til den prisen. 15-18.000 kan gå. Fleksibel.

 

Hva skal du bruke maskinen til?

Studentarbeid, dvs dette skal hovedsaklig være en skrive- og surfemaskin. I tillegg kommer jeg til å drive med webdesign, bildebehandling (photoshop) og lignende. Lite/intet spilling.

 

Hvilke krav stiller du til maskinen?

- Stillegående

- God batterikapasitet

- Lav vekt (slik at man gidder å ta den med)

- Minimum 1024mb minne, men jeg kan kjøpe ei rambrikke et eller annet sted på nettet og montere den selv dersom jeg sparer 1-3.000 kroner på det.

- Minimum 1280xX skjermoppløsning

- Skjermstørrelse : 11-13"

- Helst en rask harddisk og minimum 60gb.

 

Har du noen spesielle krav til design/farge/fysiske mål?

Nei, men matt overflate. Det vil si ikke de maskinene som får fettmerker bare man ser på dem. Fysiske mål sier seg selv. Det skal være en ultaportabel.

 

Trenger du ting som...

Bluetooth: Nei, men kjekt å ha

Firewire: Nei.

USB-porter: Minimum 2 USB-porter. Helst 3-4.

Floppy: Nei.

WLAN: Ja.

CD-Brenner/DVD-brenner: Nei, men kunne vært kjekt med en billig ekstern for å installere operativsystem. Går dette an via USB-penn? ;)

Tilkoblinger: Helst mulighet til å koble til prosjektor, men ingen nødvendighet.

 

Jeg er åpen for forslag som innebærer at jeg må kjøpe rambrikker, eksterne cd-rommer og lignende fra andre webbutikker enn de som leverer selve PCen.

Endret av Holters
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du bør sjekke Prisguiden på laptoper under 1,5 kg.

 

LG TX Express tror jeg er en bra maskin.

7619967[/snapback]

Takk for gode tips. Faktisk veldig godt tips.

 

Jeg har tittet litt mer, og det som virker mest interessant er:

 

- LG TX Express

- Lenovo ThinkPad X60

- Dell D420

- MacBook

 

Noen flere maskiner dere vil føye til på listen?

 

LG TX Express virker som den maskinen gir mest for pengene av de ordentlig ultraportable.

 

MacBook virker også veldig interessant. Med studentrabatt kom en sort variant med 2Ghz og 2GB ram på ca 14.500, men selve maskinen er egentlig litt for stor og tung for det jeg i utgangspunktet hadde tenkt meg. Men spesifikasjonene og ekstrautstyret er jo meget bra. Stiller sterkt.

 

Jeg skal innrømme at denne:

 

- LG A1 Express Dual

 

var ekstremt snasen, men jeg tror ikke jeg gidder å betale 7000kr ekstra for samme specs og vekt som LG TX Express, men dog hakket mindre skjerm og størrelse.

 

Kan noen sammenligne ytelsen for meg på prosessorer:

 

- 2,0 GHz Intel Core 2 Duo-prosessor (MacBook)

- Intel Pentium M 753 / 1.2 GHz (A1)

- Intel® Core™ processor Duo U2500 (1.2 GHz) (D420)

 

og vanlige stasjonære pcer?

Lenke til kommentar

Har ein Thinkpad X41 (siste frå IBM før Lenovo tok over) og ein Asus W5A (forløpar til den over), båe er solide fine boksar. Asus'en har treg disk, men det er retta opp på den gmailrocks lenkar til. Eg syns X41 er ein tanke meir solid og gjennomtenkt, men den har litt kjedeleg formgjeving.

 

Mitt valg mellom dei to ville vore X41, med Asus'en like bak.

Lenke til kommentar

Hei. Stiller meg bak X60 jeg også. Har en X40 jeg er godt fornøyd med, dog litt utdatert nå, men kommer helt klart til å kjøpe meg en ny X-serie når den skal byttes ut.

 

Ja, maskinen ser noe kjedelig ut, men alt med den er solid og praktisk. Hva skal man med masse fancy plast som ikke gjør noe?

Lenke til kommentar
... med celeron..

7623007[/snapback]

 

I know.. Kjøp heller denne: http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=70899

 

Her har man et godt kompromiss mellom studentøkonomi - ytelse/holdbarhet - proffmaskin. Eneste med denne er at, pga av alle tilkoplingene (som er kjekt), er noen av dem plassert på høyresiden. Den kunne også laget litt midre lyd, hvis man skal være litt kresen.

Lenke til kommentar

Er ikke glossy og crystalview noe av samme ulla? Trådstarter ville jo ha matt. Hvis litt over 2 kg går greit så kan du jo vurdere dell xps m1210. http://configure.euro.dell.com/dellstore/c...spn_xps_m1210_3 ville valgt 2-års garanti og 9-cellers batteri. Du får dessuten intern dvd-brenner (tror jeg), den er stillegående, bra byggekvalitet og god batterilevetid (5 timer skal ikke være utenfor rekkevidde).

Lenke til kommentar

Takk nok engang for mange tilbakemeldinger!

 

Etter å ha tenkt meg litt om, så synes jeg at T60s har for lav oppløsning på skjermen. Jeg skulle gjerne ha hatt minimum 1280xnoe. Dessuten virker den å ha dårligere spesifikasjoner enn de andre alternativene til en høyere pris. Størrelsen og vekten derimot er snasen. 26.8 cm x 21.1 cm x 2 cm og 1.34kg iflg komplett. Andre steder har den stått oppgitt ned mot 1kg.

 

Asus SUS W5FM 16.495,-

1gb ram / Intel Core 2 Duo T5600 1.86 GHz / 100gb 5400 opm

1.6kg / 30.5 cm x 22 cm x 2.9 cm

 

Denne maskinen virker god, men det er ikke mye som skiller den fra maskinen under. Bortsett fra et virkelig prishopp, så er spesifikasjonene, størrelse og vekt så å si identiske.

 

Fujitsu-Siemens Amilo Si1520 10 495,-

1gb ram / Intel Core 2 Duo T5600 1.83 GHz / 100gb 5400 opm

1.7kg / 29.9 x 22.0 cm x 2.39 / ~ 3.2

 

Fujitsu-Siemens maskinen overrasket med positivt. Overkommelig størrelse, billig og gode spesifikasjoner. Vekten er også forholdsvis lav.

 

Apple

2,36kg / 32,5 cm x 22,7 cm x 2,75 cm

 

Mitt ønske: 2gb ram / 2,0 GHz Intel Core 2 Duo / 120gb 5400 opm

Apple MacBook sort 1gb ram 13.150,-

Apple MacBook sort 2gb ram 14.626,-

Apple MacBook hvit 1gb ram 12.530,-

Apple MacBook hvit 2gb ram 14.005,-

 

Alternativ med samme spesifikasjoner som maskinene over:

1,83 GHz Intel Core 2 Duo / 80gb 5400 opm

Apple MacBook hvit 1gb ram 10.443,75

 

Uansett så må jeg ærlig innrømme at jeg tror jeg heller mer og mer mot en Mac. De virker å ha de beste spesifikasjonene til den beste prisen. Det er heller ikke rare greiene som skiller en Mac fra en vanlig PC lenger heller. Nå som Mac benytter seg av Intel prosessorer, så kan man jo bruke Windows på Mac-maskiner.

 

Størrelsen er også overkommelig, selv om Macen både veier litt mer og er litt større enn hva jeg først ønsket meg. Uansett helt overkommelig. Jeg er tross alt student, og har 3.5 år igjen å studere, så jeg bør klare å frakte en slik maskin.

 

Noen flere som har tips å komme med?

Endret av Holters
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...