Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Regler rundt begravelse i Norge?


Aiven

Anbefalte innlegg

Min kjære mormor har bedt meg finne ut av reglene som gjelder når man dør i Norge. Hun sier at hun ikke orker noe gravferd med mange mennesker og vil helst, hvis mulig, ikke ha noen prest involvert i og med at hun ikke regner seg som kristen. Fint dersom noen vet hva slags regler som gjelder og kan si noe om alternativer til den tradisjonelle kristne begravelsen.

 

Mvh meg og min mormor :)

Endret av AvieN
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Veit ikke om hun tenker på seg selv, eller om hun er pårørende?

 

Men kremering er et alternativ, og enten bare grave ned urnen et sted,

eller søke om å få spre asken et sted hun vil..

 

Om man ikke ønsker begravelse i det hele tatt kan urnen eller kisten bare begraves et tilfeldig sted man ikke veit.

 

En minneseremoni for nærmeste familie eller utvalgte er også et alternativ. Trenger ingen prest til det eller.

Endret av espennyh
Lenke til kommentar

Jeg var i en begravelse en gang, hvor det var familien som sto for taler og innlegg. Det var i kapellet på kirkegården hvor hun skulle ligge, og jeg tror ikke det var en prest til stede. Dette var vel av typen minnesermoni som espennyh snakker om, med kistenedleggelse etter sermonien (noe som ikke er nødvendig, mange synes det er best når kisten kjøres bort).

 

Begravelsesbyråer vet sikkert dette, men jeg ser ingen grunn til at man skal måtte tvinges til å ha en prest til stede, eller være i kirken når man skal ta farvel med et familiemedlem, hvis dette ikke er noe denne ønsker. Det er nok ganske fritt, man bør selv kunne bestemme dette, men det finnes nok noen regler for hva man IKKE kan gjøre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...