Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Audi80;Skifte toppakning.Hva annet bør byttes?


Anbefalte innlegg

Hei

Skal skifte toppakning på min audi80 1.8S 4syl, men lurte på om det er noe annet jeg bør gjøre i samma slengen.

 

Lurte litt på ventilløfterne, men man bør vel bytte alle når man først er igang? og i så fall kommer dette på over 1000 kroner etter hva jeg har forstått, så det er lite aktuelt å kjøpe inn et helt sett.. Er det noen måte man kan få bort tikkinga på uten å bytte de ut? Bruke riktig olje? Hva er riktig olje?

 

Regreim er jo alltids greit å ta, spesielt når den som står montert i dag er Biltema (toppakning og regreim ble byttet samtidig, for 30 000km siden! Ser hvordan det gikk, her tar jeg ingen sjanser!!)

 

 

Andre tips til ting jeg bør gjøre når jeg først er i gang?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei

Skal skifte toppakning på min audi80 1.8S 4syl, men lurte på om det er noe annet jeg bør gjøre i samma slengen.

 

Lurte litt på ventilløfterne, men man bør vel bytte alle når man først er igang? og i så fall kommer dette på over 1000 kroner etter hva jeg har forstått, så det er lite aktuelt å kjøpe inn et helt sett.. Er det noen måte man kan få bort tikkinga på uten å bytte de ut? Bruke riktig olje? Hva er riktig olje?

 

Regreim er jo alltids greit å ta, spesielt når den som står montert i dag er Biltema (toppakning og regreim ble byttet samtidig, for 30 000km siden! Ser hvordan det gikk, her tar jeg ingen sjanser!!)

 

 

Andre tips til ting jeg bør gjøre når jeg først er i gang?

7618883[/snapback]

Du kan jo overhale toppen når du først tar den av... slipe ventilene og skifte ventiltettningen.

 

Har du hydraulisk ventilløftere har du vel slike :

 

LA118a.jpg

 

kan du ta å rense dem, trekk ut stemplet/staget i miden. Inni der er det ei fjær, pass på så du ikke mister den..

 

Du kan evt kjøpe deg nye, men de er dyre... Hvertfall i norge (ca 900 pr stk til min bil), men jeg fikk tak i fra USA for 7 dollar stykket

Lenke til kommentar
Yepp. Tenkte å planslipe toppen.. Ventiltetning? På Mekonomen ser jeg de har noe som heter ventiltetning til 40 spenn.. "Medgår 8 stk" - betyr det at jeg da må bestille 8 av disse?

7619905[/snapback]

Ja hvis de ikke følger med i settet.Husk nye bolter.Ventiltetninger ligger rundt ventilene så ikke olja dras inn i mellom ventilen og ventilstyringen som ventilen går inni.

Lenke til kommentar

Forresten.. Er inne på mekonomen nå, men hva skal jeg kjøpe?

 

Kompletteringssats? (+topplokksbolter??)

 

Slipesett? (+topplokksbolter?)

 

Toppakning + 8xventildekselpakning + tetningsring + topplokksbolt?

 

Skal jo tross alt av med toppen og planslipe den litt, men det er jo minimalt med bilder/info hos mekonomen :nei:

Endret av Melkekartong
Lenke til kommentar

Kjøp slipesett, her følger det med alle pakningene til toppen. Kjøp også nye topplokksbolter.

Det kan også være en god ide og bytte ventilstyringene på eksosventilene når du først er igang. Hvis du kontakter www.hotshop.as , så har de ganske greie priser på det meste av delene du er på jakt etter. De har og ventilløftere til greie priser hvis du vil bytte disse.

Lenke til kommentar

Å skifte ventiltetninger på 80'n min hadde kosta meg 3000,-

Jeg gjorde det selv. Det er jo litt jobb, men nå bruker ikke min olje i det hele tatt (det var problemet mitt først)

Om du trenger noen tips til å skifta tetningene kan du ta kontakt :)

Lenke til kommentar
Er selve ventiltetningene i seg selv en stor jobb å bytte, eller er det "greit å ruske med seg" når man bytter toppakning?

 

Følger ventiltetninger vanligvis med i slipesett?

7626577[/snapback]

 

Ventiltettningene følger med i slipesettet. Du bør slipe ventilsetene i samme slengen. Jeg ville anbefalt deg å kjøpe haynesboka, da alt dette står ganske bra forklart der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...