Gå til innhold

Oops! (kamera i golvet)


Anbefalte innlegg

Da måtte det jo skje, min kjære D70s tok en tur i golvet.. noe sier meg at objektivet må en tur på rep, se vedlegg...

 

tatt noen bilder for å teste, bildene ser jo greie ut, men dette her er vel ikke helt optimalt... noen meninger?

 

Edit: Bildet er av blenderbladene, og fokusen ble ikke helt bra

 

Edit2: Lagt ved testbilde1.jpg, bilde tatt med F/11, 1/30sek, iso200 og blitz .. dette er da ikke oppskarpet eller rørt på noe vis utenom crop.

 

Alternativer:

 

1. Beholde objektivet uten å sende på rep (da bildene ser greie ut)

2. Sende på rep (blir vel utelukket pga. pris)

3. Kjøpe 18-70 objektiv brukt for å erstatte nåværende.. eller et annet objektiv? (18-200VR eller 24-120VR?)

post-6458-1167599082_thumb.jpg

post-6458-1167773517_thumb.jpg

Endret av Wibla
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er blenderbladene ja, og det olympus kameraet er ikke mitt favorittkamera, samt håndholdt.. og fokus var ganske håpløst :p¨

 

.. men, noe sier meg at de blenderbladene ikke skal være sånn hvertfall.. og bildene er ikke 100% skarpe.. så hello to reparasjon... som sikkert tar 5-6 uker og blir dyrt (da det sikkert ikke går på garantien heller)

 

Nesten like greit å kjøpe en brukt 18-70?

 

Edit: Kristallo, hvis du ikke har noe konstruktivt å komme med så kan du la være å poste.

Endret av Wibla
Lenke til kommentar

Du kan sikkert få det på forsikringa, men du får en egenandel som helt sikkert er høyere enn det 18-70 koster nytt.

Jeg fikk igjen 7350,- på mitt gamle objektiv, men måtte betale 4000 i egenandel og sto igjen med 2500. Halvparten av hva jeg betalte for det brukt. Ikke værst når jeg egentlig ikke burde fått igjen noe :)

Lenke til kommentar

Ah, jeg har alltid likt sånne tråder.

 

1. Topic er lite forklarende

 

2. Trådstarter åpner med et innlegg som peker i et par retninger, uten å spørre om noe konkret vi på forumet kan ta stilling til(Hvorfor et uskarpt bilde av innsiden til objektivet? Hvorfor ikke et bilde tatt av det aktuelle kameraet som gikk i bakken? Hva med en forklaring på at den lysende klumpen med noe svart rundt var bildet av blenderlamellene?)

 

3. Noen kommenterer mangelen på informasjon, forøvrig en av de gamle traverne på forumet her som åpenbart sitter med mye kunnskap

 

4. Trådstarter blir fornærmet, og svarer "frekking, hjelp meg eller hold kjeft" (så og si).

 

Sånn helt fra bunnen: Man bør man innta en veldig ydmyk situasjon når man spør etter hjelp på et offentlig forum, og stille med all mulig info som muligens kan være relevant. Eksempelbilder er jo et soleklart eksempel. Hvor uskarpe BLIR bildene fra kameraet? Om du ikke greier å bidra med ting som dette får du heller tåle litt harde kommentarer.

 

Og finn ut hva du spør etter. Vi kan vel ikke akkurat ha en mening OM din mening om at det ikke er optimalt? Selvfølgelig kan man si "om du ikke er fornøyd burde du fikse det", men det er ikke mye kjøtt i et sånt svar.

Endret av egeulf
Lenke til kommentar

Point taken, egeulf, nå har jeg fått pulsen ned (hihi), og fått tatt noen testbilder for å sjekke skarphet og slikt, og fått lagt de inn på el machino.. skal legge ut testbilder hvert øyeblikk.

 

Det jeg ville fram til var om jeg bare burde skrote objektivet og få tak i et brukt (18-70kit-objektiva går for rundt 1700-2000 brukt i god stand), eller sende det på rep, eller kanskje tilogmed (gasp) gå for 18-200 VR?

Det kom jo da veldig dårlig frem av det første innlegget, og jeg beklager.

Lenke til kommentar

Blenderlamellene ser fine ut selv om det er vanskelig å se de helt klart. Bildet av fuglen er ikke helt i fokus.

 

Du burde gjøre en fokustest av denne typen på begge objektivene: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=675973

Husk godt lys og kort lukkertid.

 

Hvis begge objektivene fokuserer likt (på samme blender) men feil så trenger kameraet å justeres. Hvis bare 18-70 objektiver fokuseres feil så kan det ofte justeres billigere enn å kjøpe et nytt.

 

Det er flere på forumet som har mistet D70+objektiv i gulvet uten problem så hvis testen ikke viser noen problemer så spar heller til et annet mer spennende objektiv.

Lenke til kommentar
Her er et fokustestbilde med 18-70mm @ 50mm, F/4.5 ... ser en antydning til frontfokus (2/3 dybdeskarphet foran for fokuspunktet istedet for "normalt" 2/3 bak)

 

50mm F/1.8D'en har en enda sterkere tendens vid åpen, men er fremdeles "innafor" :)

7634298[/snapback]

[Offtopic]

Øyh.. Hvor finner jeg slikt "fotomotiv" testarkgreie?

Er det nedlastbart, eller må jeg kjøpe Nikon optikk? :hmm:

[/Offtopic]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...