Gå til innhold

Baby-fotografering, Canon EOS 350D


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har en nyfødt baby som jeg gjerne vil forevige med gode portretter. Jeg har Canon EOS 350D med kit objektiv. Jeg ønsker meg et nytt objektiv som tar gode portrett av baby og barn i bevegelse. Det er stort sett dette jeg fotograferer for tiden og objektivet bør passe til dette formål.

 

Hva bør jeg kjøpe? Maks pris på 6000 kr. Helst billigere.

 

Tusen takk på forhånd til dere som svarer:)

 

mvh gry

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et godt objektiv til et slik formål er helt klart Canon EF 50mm f/1.4 USM.

- Med bildebrikken i et ikke fullformatskamera gir det ok bildevinkel("brennvidde" 80mm)

- Det er knivskarpt

- Det har svært god lysstyrke, f/1.4

- Det har også en overkommelig pris, 2830,-

 

Vel - for min del ville valget vært enkelt, jeg vil trygt anbefale dette objektivet.

 

LM

Lenke til kommentar
Hei

 

Jeg har en nyfødt baby som jeg gjerne vil forevige med gode portretter. Jeg har Canon EOS 350D med kit objektiv. Jeg ønsker meg et nytt objektiv som tar gode portrett av baby og barn i bevegelse. Det er stort sett dette jeg fotograferer for tiden og objektivet bør passe til dette formål.

 

Hva bør jeg kjøpe? Maks pris på 6000 kr. Helst billigere.

 

Utvilsomt EF 50mm/1.8 til under 900 kr. Såvidt litt mindre lyssterk enn 1.4 som er nevnt over, men til tredelen av prisen. KJøp heller noe annet spennende for de 2000 kr du sparer.

 

Forsiktig med blitz, nyfødte liker ikke engang fokuslyset.

Lenke til kommentar

Klart 50/1.4 herfra også. Så lenge den er vel innenfor budsjettet er det absolutt å foretrekke fremfor 1.8.

Den ekstra lysstyrken jo bare en av flere store forskjeller mellom disse. 1.4 er klart skarpere, mye bedre bygd, bedre motlysegenskaper og ikke minst en mye penere bokeh (viktig).

1.8 er verd sine kroner, men det er absolutt også 1.4 utgaven.

 

Til info er 1.4 også skarpere enn den nye 12.000-kroners 50/1.2L fra 2.8 og oppover.

Endret av ragamuffin
Lenke til kommentar

Jeg har fått anbefalt denne, fremfor 50/1.4:

 

Canon EF 28mm f/1.8 USM

https://prisguiden.no/product.php?productId=2843

 

Dette er kommentaren jeg fikk:

50mm er i lengste laget, og er ganske håpløst for barn "i farta". Portrett ja - bevegelse nei.

 

Jeg skal også ta bilder av min datter på snart 11 mnd :-)

 

(PS er nybegynner så kan ikke selv anbefale noe, bare hva jeg har fått til svar..)

 

Du kan følge tråden min her:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=689651

Endret av djain
Lenke til kommentar
Tusen takk for god hjelp.

 

Jeg kjøper et 50mm 1.4, selv om jeg fortsatt er litt i tvil sånn prismessig i forhold til 50mm 1.8

 

Så da er spørsmålet, til barn i bevegelse (har to stk turbo 3 og 4 åring), hva anbefales da?

 

mvh

gry

7628504[/snapback]

 

Jeg kjenner ikke Canon, så om 50/1,4 er verdt de ekstra kronene i forhold til 50/1,8 kan ikke jeg svare på, men jeg vet at for meg, på Nikon, er det ikke verdt det.

 

Ellers er 50 mm en bra brennvidde til barn, både til portrett i hel/halvfigur og ikke minst til lek. Inne er det for lang brennvidde, men ute er dette en brennvidde jeg bruker ofte til en 5-åring. Sammen med en Schæfer er det mer enn nok turbo her også, og jeg synes 50 er en fin brennvidde til dette.

 

Med en 28 synes jeg at du må litt for nærme, spesielt når ting skjer fort. Selv bruker jeg mest 35/2 eller 50/1,8 til action barn/hund. Kjøp en 50 mm først, og se om du ikke blir fornøyd med dette........ :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg har 50mm F1.4, og den er fin den. Særlig til oppstillte portretter. Gir fin mulighet til å variere med dybdeskarphet, er svært skarp og rimelig rask fokus.

 

Når det er sagt, så brukte jeg nesten aldri denne til å ta bilder av jr. Mye mer praktisk med en zoom. Før hadde jeg en canon 17-40, som er rimelig i forhold til kvaliteten, men dessverre ikke så lyssterk, og det var denne jeg brukte mest. Særlig når ungen begynte å bevege seg litt.

 

Men jeg har hørt mye bra om Tamron SP AF 17-50mm. Den er F 2.8, som skulle duge innendørs også. Ligger vel på rundt 3500

 

Skulle jeg kjøpt nytt nå, hadde jeg nok valgt EF-S 17-55 IS. (Som forøvrig ligger på ca 1000 USD på ebay, men da uten norsk garanti)

 

Ellers har jeg fin-fine portretter av jr i A3 str, som ble tatt med kit-objektivet...

 

(og absolutt verdt å tenke på en blitz, ja)

Endret av jangul
Lenke til kommentar

Hei

 

Frustrerende valg dette med objektiver. Har ombestemt meg atter engang. Dette er lista jeg har til nå ... Tror jeg har lest om objektiver sammenhengende i 2 døgn, og nå begynner jeg å bli lei ;) Trenger også et beskyttelsesfilter, men har ikke kommet til "filter-studie" ennå, så forslag mottas med takk. Minner på at jeg skal ta bilder av baby og viltre 3 og 4 åring. Både innendørs og utendørs.

 

Kan noen kommentere hva jeg har kommet fram til? Hva er overflødig og hva mangler. Budsjett på ca 7000 kr.

 

Sikre kjøp (tror jeg):

 

Canon Fjernkontroll RC-5 (Trenger fjernkontroll, og denne er vel ok)

Canon Speedlite 430 EX (På forumet her kommer denne bra ut)

Canon EF 50 mm f: 1,8 II (Prøver denne før jeg kjøper 1.4)

Tamron SP AF17-50MM F/2.8 (Denne har fått mange gode "ord")

 

Disse er jeg derimot usikre på:

 

Canon EF 28mm f/2.8 (Leste at denne hadde bedre brennvidde innendørs)

Tamron SP AF28-75mm F/2.8 (Denne burde jeg vel hatt til barn i lek .. eller?)

Tamron AF 55-200mm F:4-5,6 (Rimelig, men er den god?)

 

Denne har jeg veeeeldig lyst på, men mannen i huset mener jeg må avvente littegranne :innocent:

Canon EF 24-70mm f/2.8L USM

 

Ser fram til kommentarer og takker igjen på forhånd.

 

mvh

gry

Endret av cessyjan
Lenke til kommentar
Hei

 

Frustrerende valg dette med objektiver. Har ombestemt meg atter engang. Dette er lista jeg har til nå ... Tror jeg har lest om objektiver sammenhengende i 2 døgn, og nå begynner jeg å bli lei ;) Trenger også et beskyttelsesfilter, men har ikke kommet til "filter-studie" ennå, så forslag mottas med takk. Minner på at jeg skal ta bilder av baby og viltre 3 og 4 åring. Både innendørs og utendørs.

 

Kan noen kommentere hva jeg har kommet fram til? Hva er overflødig og hva mangler. Budsjett på ca 7000 kr.

 

Sikre kjøp (tror jeg):

 

Canon Fjernkontroll RC-5 (Trenger fjernkontroll, og denne er vel ok)

Canon Speedlite 430 EX (På forumet her kommer denne bra ut)

Canon EF 50 mm f: 1,8 II (Prøver denne før jeg kjøper 1.4)

Tamron SP AF17-50MM F/2.8 (Denne har fått mange gode "ord")

 

Disse er jeg derimot usikre på:

 

Canon EF 28mm f/2.8 (Leste at denne hadde bedre brennvidde innendørs)

Tamron SP AF28-75mm F/2.8 (Denne burde jeg vel hatt til barn i lek .. eller?)

Tamron AF 55-200mm F:4-5,6 (Rimelig, men er den god?)

 

Denne har jeg veeeeldig lyst på, men mannen i huset mener jeg må avvente littegranne :innocent:

Canon EF 24-70mm f/2.8L USM

 

Ser fram til kommentarer og takker igjen på forhånd.

 

mvh

gry

7638210[/snapback]

 

 

De to objektivene du har valgt ut (Canon 50/1.8 og Tammy 17-50) er gode valg. De tre du er usikre på kan du egentlig bare glemme. De gir deg lite og ingenting som ikke de to nevnte gir. 55-200 kjenner jeg ikke, men om den er i samme stilen som Canons ekvivalent, så er det ikke noe å bruke sine oppsparte midler på.

 

24-70/2.8L er et superb objektiv, om det ikke plager deg at den ikke går videre enn 24mm på ditt kamera med 1.6 crop. Å ha et slikt på ønskelista for et fremtidig kjøp er veldig fornuftig; Det er kvalitet på høyeste nivå i optikken og bygd for å vare - og om du får tak i et pent brukt er det omtrent som å ha pengene plassert i banken.

 

Som sagt, kjøpt det du har bestemmt deg for og dropp det du er usikker på.

Endret av ragamuffin
Lenke til kommentar

enig med ovenstående.

 

Da jeg købte tamron 28-75 var de nye 18-50 f2,8 ikke kommet endnu. Det jeg mente var at det var rart med zoomfunktion til børn - de sidste 25 mm kan du croppe dig til - det kan du ikke med området 18-28 mm :hmm: men jeg er nu stadig glad for min tamron :!:

 

vent med tele hvis du ikke har et specifikt behov.

Lenke til kommentar

Kan absolutt anbefale EF 50mm 1.4, har tatt mange gode bilder med dette objektivet. Er enig med andre her; når det blir mer liv er det bedre med zoom. Jeg har også et Sigma 18-50mm 2.8 som jeg bruker nesten hele tiden både til min 2mnd datter og min 22mnd sønn.

 

Her er et jeg tok med 1.4.. -> jaws

Lenke til kommentar
jeg må bare spørre: hvorfor trenger du fjernkontroll? :hmm:

Det har jeg også trodd, men det er bare omtrent en gang i året jeg kunne hatt bruk for det

Skal hun fotografere en del nattfoto, f.eks. av nordlys er det veldig kjekt, særlig hvis fjernkontrollen har bulb-funksjon, altså lås på knappen slik at man slipper å holde utløseren inne i 20 min av gangen :o)
Lenke til kommentar
det er forskjell på å ha en fjernkontroll med bulb og lås.

hvis man skal ha 20min lukkertid, kan man kjøpe den ene fjernkontrollen til canon som støtter opptil 99 timer. man setter lukkertiden på forhånd altså.

Eller man kjøper en uoriginal til under en hundrelapp. Kanskje litt dårligere mekanisk kvalitet, men det holder for de fleste amatører...
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...