Beethoven Skrevet 30. desember 2006 Skrevet 30. desember 2006 Hei, Jeg lager et script, og jeg skal ha sånn avansert rettighetssystem. Også tenkte jeg å gjøre det slik: PHP <?php /** * Denne koden kan godt ligge i en PHP fil, unødvendig å ha det i database. */ $perm = array( 'nyheter' => array( 'leggtil' => 1, 'endre' => 2, 'slette' => 4 ), 'kategorier ' => array( 'leggtil' => 1, 'endre' => 2, 'slette' => 4 ), 'brukere' => array( 'leggtil' => 1, 'endre' => 2, 'slette' => 4 ) ); /** * Brukerens tilgang blir da som følger: Vi har en tabell kalt rettigheter. Jeg lagrer da en session med ID-en * til den rettighetskollonna han tilhører. Hver gang jeg da sjekke tilgangen hans, så henter vi session, går * til tabellen og finner rettigheten for den kategorien. * * Tabellen blir vel noe sånt: * * ID | TITTTEL | BESKRIVELSE | NYHETER | KATEGORIER | BRUKERE * 1 | Mod | En moderator, woho | 7 | 2 | 1 * * */ function sjekktilgang($kategori, $tilgang) { global $perm, $bruker; $sporring = "sånne sql kode.. hente rettighet for nyheter i rettighetstabellen hvor rettighetsid = noe!"; /** * Ok, spørringen er kjørt og jeg fikk dette resultatet: */ $result = 7; return $perm[$kategori][$tilgang] & $result; } if (sjekktilgang('nyheter', 'leggtil')) { echo 'ja, du kan legge til nyheter!'; } else { echo 'nei, du kan ikke legge til nyheter.'; } ?> Hva mener dere om det? Er det noe annerledes jeg kan gjøre? Finnes det bedre metoder? Takk for svar!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå