Gå til innhold

Første digitalkameraet - spm ang lukkertid


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Fikk meg ett 'Samsung Digimax S500' til jul, og lurer på hvordan jeg justerer dette med lukketid? altså hvordan jeg justerer kameraet til å ha kortere/lengre lukkertid?

 

Edit; tar gjerne mot generelle svar

7585083[/snapback]

Her er en vill idè: Hva med å hente tilbake instruksjonsboken fra søpla? :whistle:

 

MvH

Bikeridr

Lenke til kommentar

Jeg vet nok ikke hvordan du stiller lukkertid på din kamera dessverre men hvis kameraet dit har mulighet for å stille lukkertid og du finner frem så har jeg et råd til deg angående lukkertid.

 

På vid vinkel så er det best å ikke ha lengere enn 1/35 sekund og på enden av tele ikke lengere enn 1/105 sekund for å få skarpe bilder.

Endret av m3
Lenke til kommentar
okei folkens.

Dette kameraet har disse innstillingene for lukkerhastighet:

1/1500 - 1 s. (auto) 1/1500 - 8 s. (manuell)

 

Hvordan velger jeg mellom disse? er det på disse "forhåndsinnstillingene", som natt, portrett, eller kanskje "children"?

 

Kanskje Jeg var litt klarere nå :p

7586684[/snapback]

Jeg mener nå fortsatt at forslaget mitt fra lengere opp er sikreste stikk. Men, men.. - siden søppelmannen sannsynligvis har tatt med seg denne så les under :cool:

 

Hvis du har programhjul, så stiller du det på "M" for manuell. Har du andre verdier som "A" og/eller "T" (Av/Tv eller en annen valør om samme tema), så er dette også semimanuelle innstillinger. Innstillingen "A" låser blenderen på en verdi du bestemmer og kameraet bestemmer lukkertiden. "T" låser lukkeren på en verdi du bestemmer og kameraet bestemmer blenderen. Alt dette selvfølgelig innenfor kameraets begrensninger.

De forhåndsinnstillingene du nevner er, etter min personlige oppfatning, noe helt :thumbdown: og bør unngås for enhver pris. De innstillingene er (fortsatt etter min mening) sikreste måten å :tease: bildene dine på..

 

MvH

Bikeridr

Lenke til kommentar
Jeg mener bestemt at S500 ikke har noen form for overstyring av automatisk valg av blender og lukker.

 

Det nærmeste du kommer lang lukkertid er vel å skru av blitzen?  :w00t:

 

mvh

kjetilfb

7587136[/snapback]

I følge dette bildet:

post-116083-1167237383_thumb.jpg

Så forefinnes det en "M"-innstilling. Hvis da Samsung merker sine kameraer på samme måte som de andre, så betyr vel det at en kan stille blender og lukker som man lyster.. :)

Ergo Backbone; du må nok krype til korset og bla i "den store kloke boken" som fulgte med kameraet.. :yes:

 

MvH

Bikeridr

Lenke til kommentar
I stand corrected. :)

 

7587676[/snapback]

 

Update: Sett kamera til M.

 

Trykk deretter utløser halvveis ned, for fokus. Da ser du valgt blender/lukker i høyre hjørne på display.

 

Trykk på ikonet merket +/-, som også fungerer som søppelkurv-knapp.

 

Mine valg er følgende;

 

Blender: f2.8 eller f7.1

Lukker: fra 1/1500 til 8 sekunder.

 

Merk at f.o.m 1 sekund er hvert trinn 2 sekunder, slik at den hopper på denne måten:

1"-2"-4"-6"-8".

 

Skulle hatt litt flere valg på blender'n for å kalle det manuell, kanskje - men bedre enn ingenting! :cool:

 

mvh

kjetilfb

Lenke til kommentar
leste i boka i sta, å fant ut dette, takk for svarene :)

 

Men, kan vel bare spørre, hva er Blender da? altså dette 7,1 eller 2,8?

7589220[/snapback]

 

ja det er blenderen.

 

blenderen er opninga som slepp lys inn til sensoren/filmen. omtrent slik som pupillen gjer i menneskeauga.

 

blender: stort tall(7.1) = lite lys,

lite tall(2.8) = mye lys.

 

står litt lenger oppe i denne tråden...( :thumbdown: )

 

les litt meir i manualen du. :thumbup: .

Endret av turnipkongen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...